پنجشنبه 25 اسفند 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محققان ژاپني: روبات‌هاي فوتباليست سخنگو مي‌سازيم، ايرانيوز

محققان دانشگاه اوزاكاي ژاپن اعلام کردند، تا سال ٢٠٥٠ ميلادى روبات‌هايى طراحی خواهد کرد که به خوبی انسان‌ها حرف بزنند و فوتبال بازی مى‌كنند.

به گزارش ايرانيوز به نقل از اينترنشنال هرالد تريبيون، با وجود اينكه كشورهاي اروپای صنعتی و آمریکا در ظاهر با نگاهي تمسخرآميز به روبا‌ت‌ها نگاه می‌كنند، اما در عمل سعي دارند به بهترين وجه ممكن در راه تحقق اهدافشان از روبات‌ها استفاده كنند، ژاپني‌ها موفق شده‌اند تا روبا‌ت‌هايي را كه تاكنون به عنوان بخشي از سرگرمي كودكان مورد توجه بوده، وارد بازار کار و اقتصاد کند.
محققان دانشگاه اوزاکا با تكميل برنامه‌ريزي‌ها و شيوه عملكرد روبا‌ت‌هاي اسباب بازي، در حال طراحی روبات‌هایی هستند که مانند انسان حرکت مى‌کند و به خوبي انسان از عهده انجام حركاتي ورزشي برمي‌آيد. طراحان و برنامه نويسان درحال تكميل روباتى‌ هستند كه مى‌تواند صحبت كند. اين روبات تاكنون قابليت تلفظ حروفی مانند آ، یو و ای را پيدا‌كرده‌اند. شبه‌دهان اين روبات به کمک ریسمان‌های ظریفی که در سیلیکون پوشاننده صورت قرار دارد و به گونه‌اي تغيیر مي‌كند که به هنگام تلفظ اين حروف حركاتي مانند حرکت دهان انسان دارد.
رنگ صورتی ملایم سیلیکونی چهره، گردن و دست‌های اين روبات ظاهر آن را بیشتر به انسان شبیه کرده؛ هرچند که حرکات آهسته و سانتی‌متری دست‌هایش به ارواح و اشباح کتاب‌های قصه شباهت بیشتري دارد.
قرار است در آينده نزديك و بر اساس حرکاتی که از روی مدل انسانی و به کمک کامپیوتر برنامه ریزی مى‌شود، این روبات یاد بگیرد شبيه به انسان موقع خداحافظی دست تکان بدهد. البته از آنجایی که بالا تنه این روبات تنها تا ۴۲ درجه قدرت چرخش دارد، برای انجام چنین حرکتی به زمانی حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه نیاز است تا دستش یکبار تکان داده شود و سپس برنامه آن در حافظه کامپیوترى‌اش ضبط شود.
دستاوردهاي آزمایشگاه روبات‌های دانشگاه اوزاکای ژاپن، باعث شده تا اين كشور در صدر جدول جهانی تحقیق و تکمیل روبات‌های انسانی قرار گيرد.
روبات‌های انسان مانند دانشگاه اوزاكا از قابليت‌هايي همچون دويدن، پريدن و بلند شدن در صورت زمین خوردن، برخوردارند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




يكي از مسئولين بخش تحقيقات روبا‌ت‌هاي انسان نماي دانشگاه اوزاكا، معتقد است برای حضور این روبات‌ها لازم نيست محيط اطراف را تغییر داد، اما نبايد فراموش كرد كه تکامل اين تخقيقات باعث خواهد تا روبات‌ها دنیای انسان‌ها را بهتر درک کنند و واکنش مناسب‌تری براي انجام‌ كارهاي انسان داشته باشند.
وي در مورد توانایی‌های تکنیکی روبات‌های انسان‌نما تعریف تخیلی و دور از ذهنی ارائه نمی‌دهد، اما تاًکید مى‌کند: توانایی روبات‌های امروزی بسیار محدود است. این روبات‌ها بزرگ‌تر از آن هستند که در خانه‌های کوچک ژاپنی جا شوند، توانایی آن را هم ندارند که فعالیت روزانه مفیدی انجام دهند تا واقعاً پرطرفدار شوند. برنامه زبان آموزی که درحال حاضر روی آن کار مى‌شود، بسیار ساده است. آدم‌ها برای درک متقابل نیاز به گفت‌وگو دارند و براي اينكه بخواهيم روبات‌ را وارد دنیای روزمره‌مان کنیم، باید به این نکته توجه کنیم.
طراحان جام جهانی فوتبال روبات‌هاي دانشگاه اوزاكا، اعلام کرده‌اند كه تا سال ٢٠٥٠ روبات‌هايى طراحی خواهد کرد که به خوبی انسان‌ها فوتبال بازی خواهند كرد.





















Copyright: gooya.com 2016