سه شنبه 22 فروردین 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"ناسا" يك كاوشگر را در جستجوي آب به كره ماه مي‌كوبد، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۱/۲۲‬

سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا "ناسا" براي يافتن پاسخ اين سوال كه آيا مي‌توان در قمر ماه به اندازه نياز فضانوردان آب پيدا كرد يا نه، يك كاوشگر ‪ ۲‬هزار كيلوگرمي را به سطح ماه مي‌كوبد.

به گزارش سايت اينترنتي "سي‌نت نيوز.كام"، اين كاوشگر ‪ ۷۳‬ميليون دلاري موسوم به "ال‌كراس"(‪ (LCROSS‬كه ساخت آن در آينده نزديك آغاز مي‌شود، در سال ‪ ۲۰۰۸‬به سوي كره ماه پرتاب خواهد شد.

سازمان "ناسا" پيش از اين و در اواخر دهه شصت و اوايل دهه ‪ ۷۰‬ميلادي اقدام به ارسال سفينه‌هاي سرنشين‌دار به سوي كره ماه كرده و هم‌اكنون قصد دارد با يك سفينه بدون سرنشين به اين كره بازگردد.

سازمان "ناسا" در پي تصميمات دولت آمريكا هم‌اكنون برنامه بازگرداندن انسان به سطح كره ماه تا سال ‪ ۲۰۲۰‬و سپس ارسال انسان به سياره مريخ در سالهاي بعد از آن را نيز در پيش گرفته‌است.

دانشمندان "ناسا" عقيده دارند كاوشگر بدون سرنشين "ال‌كراس" پس از برخورد با سطح ماه حفره‌اي به عمق حدود ‪ ۵‬متر در سطح ماه ايجاد كرده و حجم بسيار زيادي خاك و مواد مختلف را از ماه كنده و به هوا پرتاب مي‌كند كه در همين هنگام يك سفينه كوچكتر كه جزيي از "ال‌كراس" بوده اما لحظاتي قبل از برخورد از آن جدا مي‌شود، به همراه تلسكوپهاي زميني و همچنين تلسكوپ فضايي "هابل" از اين انفجار تصوير برداري خواهند كرد.

سفينه كوچكتر نيز پس از جمع‌آوري اطلاعات در مورد اجزاي كنده شده از ماه خود پس از پانزده دقيقه در همان نقطه سقوط كرده و انفجار كوچكتر ديگري را ايجاد مي‌كند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تحقيقات قبلي نشان داده قطب جنوب ماه غني از هيدروژن است كه درصورت تركيب اين هيدروژن با اكسيژن، امكان وجود مقادير قابل توجه آب در ماه وجود خواهد داشت.

ماموريت "ال‌كراس" زيرمجموعه‌اي از تلاشهاي سازمان "ناسا" براي جمع‌آوري اطلاعات درمورد قمر ماه با هدف آماده‌سازي سفر انسان به اين سياره و حتي استفاده از آن به عنوان پايگاهي براي سفر به سيارات دورتر، محسوب مي‌شود.

وجود آب در سطح ماه براي توليد اكسيژن مورد نياز فضانوردان و همچنين اكسيژن مورد نياز سوخت فضاپيماها داراي اهميت بسيار زيادي است.





















Copyright: gooya.com 2016