سه شنبه 7 شهریور 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ويراست چهارم پيش نويس طرح تسما (توليد و ساماندهی محتوای الکترونيکی ايران) اعلام شد، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

ويراست چهارم پيش‌نويس طرح تسما (توليد و ساماندهی محتوای الکترونيکی ايران) توسط دبيرخانه شورای عالی اطلاع رسانی اعلام شد.
به گزارش ايلنا , به نقل از واحد ارتباطات شورای عالی اطلاع رسانی ، اين پيش نويس پس از مقدمه در ۵ بخش ، شامل "حوزه‌‏های پوشش"، "قالب‌‏های طرح"، "نهادهای مسوول"، "زيرساخت فرهنگی توليد محتوا "و "برنامه‌‏ای اقدام" تنظيم شده است.
براساس مقدمه اين پيش نويس ، جهانی شدن به عنوان يک فرايند گريز ناپذير در قرن بيست و يکم در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سياسی جوامع را دستخوش تغيير و تحول می‌کند. از اين رو شناسايی ويژگی‌ها و آثار اين فرايند يکی از وظايف اصلی هر جامعه‌ای است. در اين ميان ، می‌توان به کمرنگ شدن ويژگی‌های بومی و به مخاطره افتادن هويت ملی و ارزش‌‏های خاص هر فرهنگ در سطوح مختلف اشاره کرد.
از طرفی ، برقراری ارتباطات فرهنگی بيشتر برای شناخت ساير فرهنگ‌ها فرصتی پيش روی ما می‌نهد تا با شناختی عميق‌تر به نقد وضع رايج خويش بپردازيم ، دستاوردهای برجسته گذشتگان را سرمايه خويش قرار دهيم و با آميزش آن با فناوری‌های نوين ، طرحی نو در اندازيم. بنابراين جهانی شدن فرصت‌‏ها و چالش‌هايی را در راستای نظام اطلاع‌رسانی و توليد محتوا به‌ طور عام و برای ايران به طور خاص پديد می‌آورد که با بهره‌گيری از اين فرصت‌‏ها و با شناخت بهتر چالش‌‏ها ، می‌توانيم به حفظ و ارتقای هويت فرهنگی و دينی بپردازيم.
هم‌اکنون با تبديل داده‌ها به اطلاعات ، جامعه اطلاعاتی شکل می‌گيرد و از پس اطلاعات ، دانش و جامعه معرفتی و دانايی محور پديد می‌آيد که ميوه آن همانا جامعه مقتدر است. اين ابزار اينک عمدتاً در دست کشورهای ثروتمند است که بزرگترين توليدکنندگان و بهره‌برداران اطلاعات محسوب می‌شوند. قدرت اين کشورها که زمانی بر پايه صنعت پيشرفته استوار بود، اينک بر اساس اطلاعات و فناوری‌های مربوط به آن شکل گرفته است و اين امر موجب ايجاد فاصله‌ای عميق بين اين کشورها و کشورهای جهان سوم به نام "شکاف ديجيتالی" شده است.
برای اين که اين فاصله را طی کنيم و بر روی اين شکاف وسيع پل بزنيم ، نيازمند دو حرکت جدی هستيم. اول، با ايجاد زيرساخت‌‏ها و سطح دسترسی مناسب به اطلاعات انبوه در کشورهای پيشتاز امکان دسترسی مردم را به اين اطلاعات افزايش دهيم و دوم ، با توليد و ساماندهی محتوا و اطلاعات الکترونيکی داخل کشور ، حضور خويش را در جامعه جهانی پر رنگ و روزآمد سازيم.
شکوفايی برنامه‌های اطلاع­رسانی و توجه مناسب به حوزه مزبور توسط دولت جمهوری اسلامی ايران دگرگونی‌‏های فزاينده‌ای را در سطح تصميم‌گيری‌‏های اجرايی و برنامه‌های ميان‌مدت و بلندمدت پديد آورده است. اين تغييرات در برنامه‌های سياسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با راهبرد ايران مقتدر در قرن بيست و يکم ، اقتصاد دانايی محور با فناوری ارتباطات و اطلاعات به‌صورت دستور عمل تحليلی و اجرايی بيان شده است.
توليد محتوا درکشور ما نيازمند هزينه ، زمان و تخصص است که در حال حاضر در اين حوزه نيازمند فعاليت و سرمايه­گذاری مضاعف هستيم.
شورای عالی اطلاع‌رسانی با توجه ويژه به توليد محتوا می‌تواند تحولی در حوزه تعريف استانداردها و ساماندهی توليد اطلاعات پديد آورد و با ايجاد هماهنگی بين دستگاه‌های اجرايی ، زمينه بسط و توسعه بيشتر اطلاع­رسانی در حوزه وظايف دستگاه‌های اجرايی را فراهم آورد و با فعال سازی توانمندی­های آنها از هزينه‌های مکرر پيشگيری کند.
در حال حاضر مؤسسات مطبوعاتی ، انتشاراتی ، خبرگزاری‌‏ها ، راديو و تلويزيون و به‌طور کلی رسانه‌ها در ايران اسلامی از توليدکنندگان عمده محتوای ديجيتالی ايران هستند. بسياری از آنها حتی روزانه ، مطالب را توليد و در فضای سايبر منتشر می‌کنند.
مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی و مؤسسات فرهنگی و هنری از ديگر توليدکنندگان محتوا هستند. اين مراکز و مؤسسات نتيجه فعاليت خود را از طريق پايگاه‌های اينترنتی در اختيار عموم مردم قرار می‌دهند. پاره‌ای از بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی از ديگر توليدکنندگان محتوا هستند که عمدتاً به دلا‌يل تبليغاتی و يا عرضه و فروش محصولا‌ت و خدمات خود به اينترنت روی آورده‌اند.
گروه مهم ديگری که به ‌ويژه در چند سال اخير به جمع توليدکنندگان محتوا پيوسته‌اند ، صاحبان پايگاه‌های شخصی و يا وبلا‌گ‌ها هستند که حجم عظيمی از محتوای فارسی فضای سايبر را به خود اختصاص داده‌اند.
در حال حاضر در کشور ما تقريباً زيرساخت‌ها به حدی از بلوغ رسيده است که می‌توان به توليد محتوای الکترونيکی پرداخت. محتوايی که تمرکز بر فرهنگ اسلامی و ايرانی دارد .
ايران به دليل پيشينه تاريخی و اسلامی خود قابليت‌های برجسته‌ای برای دنيا دارد و در اين راستا يکی از وظايفی که جامعة ايرانی و به ‌خصوص نهادهای دولتی و خصوصی بر عهده دارند ، توليد محتوا است.
اطلاعات توليد شده در درجة اول مورد نياز جامعة ايرانی است. مردم بايد مطلع شوند که سازمان‌های مدنی و يا شرکت‌های خصوصی در ايران چه فعاليت‌هايی دارند و در اين صورت است که بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه از امکانات موجود بيشتر ميسر می‌شود و سطح کمّی و کيفی خدمت‌رسانی آنها افزايش خواهد يافت.
ايران اسلامی با پيشينة فرهنگی و اسلامی با حضور خود در اينترنت می‌تواند سکوت مطلقی را که در دنيا نسبت به عدالت و اخلاق بوده بشکند و حيات جديدی از نورانيت و معنويت را در دنيا عرضه کند.
با توجه به اين که در حوزه‌های فوق محتوای بسياری در کشور توليد شده است ، با استفاده از اين اطلاعات می‌توانيم سابقة درخشان تاريخی ايرانيان را به جهان خارج نيز معرفی کنيم و هويت ملی ـ دينی خويش را ظهور و جلوه‌ای دوباره ببخشيم.
از آنجا که اصلی‌ترين وظيفه اين دبيرخانه بر فعاليت‌‌‌های فرهنگی ، اجتماعی ، دينی و اخلاقی متمرکز است، در اين راستا با هدف تحت پوشش قرار دادن اين چهار محور ، طرحی با عنوان طرح تسما، " توليد و ساماندهی محتوای الکترونيکی ايران" ارائه می‌شود.
طرح تسما نقشة راه در زمينة توليد و ساماندهی محتوا شناسايی و مسئوليت نهادهای اجرايی در اين راستا تعيين می‌شود.
در تقريری نوپا از طرح تسما حوزه‌هايی را که اين طرح می‌تواند تحت پوشش قرار دهد ، شامل ۱۴ حوزه اعم از دين و معنويت ، علمی و پژوهشی ، خط و زبان فارسی ، آموزشی ، اخلاق و تربيت ، نظام حقوقی ، ميراث فرهنگی و گردشگری ، هنر (ايرانی، اسلامی)، نظام اطلاعات مکان محور (فرهنگی، اجتماعی) ، خدمات عمومی و فرهنگی(بخش خصوصی و دولتی) ، امنيت فرهنگی و محيط رايانه‌ای پاک ، بهداشت و سلامت ، بازی و سرگرمی و رسانه و خبر رسانی است.
شورای عالی اطلاع‌رسانی بنا دارد با ارائه طرح تسما قسمتی از کار فرهنگ‌سازی در اين حوزه‌ها را بر عهده گيرد و با نگارش طرحی جامع و فراگير که در آن با تعيين و معرفی نهادهای فعال در هر حوزه ، برنامه‌های اقدام را نيز تعريف کند و از طريق نهادهای اجرايی مسئول در هر زمينه و با مشارکت بخش خصوصی در آن نهاد ، به موقع اجرا گذارد.
تعيين معيارها و استانداردها و تعريف پروژه‌ها و حمايت از فعاليت‌ نهادهای مسوول و نظارت بر آنها از جمله وظايف اصلی شورای عالی اطلاع‌رسانی در طرح تسما است. ضمن آن که پس از تدوين طرح ، بخش‌هايی از طرح‌های برجای مانده يا واگذار شده از سوی نهادهای اجرايی را نيز مديريت خواهد کرد.
در ادامه ، عناوين برخی از مثال‌‏هايی که در هر يک از حوزه­های فوق مندرج است ، جهت معرفی اجمالی هر حوزه عرضه می­شود. بديهی است تعريف جامع هر يک از حوزه­های فوق به تدوين نهايی طرح تسما منوط است و عناوين فرعی مجموعه­ای که در پی می­آيد تنها از باب نمونه و مثال است.
حوزه "دين و معنويت"، در برگيرنده مواردی از جمله حوزه علميه الکترونيکی، تأسيس بانک‌های اطلاعات دينی، تبليغات دينی، پايگاه‌های اطلاع رسانی دينی (معرفی مراکز و مؤسسات دينی، معرفی محققان علوم دينی، معرفی آثار پژوهشی علوم دينی، معرفی نشست‌های علمی در حوزه دين) ، پايان‌نامه‌ها و تحقيقات دينی، پرسش و پاسخ و ايجاد مراکز مشاوره دينی از طريق اينترنت، معرفی آرمان‌های دينی(مهدويت)، آموزش سواد فناوری اطلاعات به طلّاب و محققان دينی ، تجهيز مدارس علميه، مساجد و مؤسسات دينی، پشتيبانی اطلاع رسانی از مبلغان دينی و رايزنان فرهنگی و ايرانيان خارج از کشور، اطلاع رسانی خدمات طلّاب و محققان دينی(پايگاه خدمات درمانی و تعاونی‌ها و صندوق‌ قرض‌الحسنه وغيره) ، ايجاد مراکز مشاوره تحصيلی، تربيتی، درمانی،حقوقی و غيره است.
حوزه"علمی- پژوهشی" نيز به مواردی از جمله الکترونيکی کردن مدارک علمی کشور ، اصطلاح‌نامه‌های علمی- فرهنگی و دينی(پايگاه اطلاع رسانی) ، دايره‌المعارف‌های عمومی و تخصصی در حوزه فرهنگ ايرانی- اسلامی(نرم افزار) ، معرفی آثار پژوهشی در حوزه فرهنگ (کتاب، مجله، نرم‌افزار و غيره به صورت روی خط)، معرفی نشست‌های علمی و کنفرانس‌های داخلی و خارجی در حوزه فرهنگ ملّی ، احياء تراث (تهيه فايل‌های تصويری کتب خطی، تايپ کتب خطی، ويرايش متن ، کتابخانه‌های الکترونيکی ، احياء آثار انديشمندان دينی و گويا سازی و غنی سازی متون) و غيره اشاره می کند.
اهم عناوين در حوزه"خط و زبان فارسی" شامل فونت استاندارد يونيکد برای زبان فارسی ، پيکره متنی زبان فارسی(دادگان متنی)، خطاياب املايی ، ريخت‌شناسی زبان فارسی ، بازيابی معنايی متون زبان فارسی ، درک متن و هستان شناسی زبان فارسی ، ترجمة ماشينی ، بازيابی خودکار حروف زبان فارسی(OCR)، تبديل متون به گفتار در زبان فارسی(TTS)، بازشناسی گفتار فارسی(SR)، فارسی سازی نرم افزارها و ابزار‌های مورد استفاده در تلفن همراه ، احياء الکترونيکی ديوان‌‏های شعر و گنجينة متون اصيل فارسی و غيره است.
حوزه "آموزشی" محورهايی ازجمله ارائه درس(مجازی) ، شبکه رشد، توسعه شبکه علمی مجازی کشور IROST ، اطلاع رسانی از نهادها و مراکز آموزشی، اطلاع رسانی از فعاليت مدارس و دانشگاه‌ها (فعاليت‌های اصلی و جنبی)، آموزش قرآن (روخوانی، تجويد، حفظ، معناشناسی و تفسير) ، آموزش احکام و اخلاق و معارف، آموزش خط و زبان فارسی ، پورتال آموزشی و غيره را تحت پوشش دارد.
حوزه پنجم با عنوان "اخلاق و تربيت" معرفی الگوهای اخلاقی ، معرفی فضايل و رذائل اخلاقی، اخلاق فردی و اجتماعی، اخلاق کاربردی در مشاغل خاص (از قبيل اخلاق رسانه­ای و روزنامه­نگاری، اخلاق پزشکی، اخلاق وکالت، اخلاق مهندسی، اخلاق زيست محيطی) ، اخلاق کاربردی در عناوين خاص (از قبيل اخلاق جنسی، اخلاق اهدای گامت و جنين، اخلاق آسان­مرگی، اخلاق سقط جنين)، اخلاق فناوری اطلاعات (حريم خصوصی، مالکيت معنوی پديدآورندگان ، حقوق مصرف کنندگان و مرامنامه اخلاقی مديران پايگاه‌‏های اطلاع­رسانی و ISP ها و ICP ها و غيره )، تدوين سند جامع اخلاق در حوزة اطلاع رسانی و غيره را در دستور کار دارد.
حوزه "نظام حقوقی" در برگيرنده تدوين قوانين لازم در زمينة توليد محتوا ، حقوق و وظايف شهروندی (اطلاع رسانی)، حقوق و وظايف خانواده (اطلاع رسانی)، قوانين مربوط به ترافيک شهری و راهنمايی و رانندگی، حقوق پديد آورندگان و مصرف کنندگان نرم افزار (اطلاع­رسانی)، اطلاع­رسانی از قوانين و مقررات در ديگر حوزه­های لازم و غيره است.
حوزه "ميراث فرهنگی و گردشگری" موضوعات بانک جامع اطلاعات اموال منقول و غيرمنقول فرهنگی و تاريخی ، نقشه الکترونيکی شهرها با محوريت مکان‌های مورد نياز در گردشگری(هتل‌ها، پارک‌ها و غيره)، GIS گردشگری در ايران، پايگاه‌های اطلاع رسانی شهری، هتل‌‏ها و مهمانسراها و عرضه خدمات روی خط، مکان‌های آموزشی آماده برای پذيرايی گردشگران و ثبت‌نام الکترونيک ، اطلاع­رسانی از موزه‌ها و طرح موزه الکترونيک، آثار تاريخی و باستانی شهری و بين‌شهری ، جذابيت‌‏های مسافرتی و گردشگری ، فيلم‌های اطلاع رسانی به گردشگران ، گردشگری الکترونيک (تخت جمشيد الکترونيک و غيره) و موارد ديگر را در بر خواهد گرفت.
حوزه "هنر (اسلامی - ايرانی)"موضوعات نمايش و ادبيات نمايش ، موسيقی ، معماری و شهرسازی ، هنرهای سنتی و صنايع دستی ، هنرهای تجسمی ، سينما ، چند رسانه‌ای و ايجاد شبکة پر سرعت آن ، حکمت و فلسفة هنر ، پورتال هنر و موارد ديگر را تحت پوشش دارد.
حوزه "نظام اطلاعات مکان محور (فرهنگی- اجتماعی)" موضوعات دسترسی سريع به اطلاعات مکانی در تصميم­گيری‌‏های فرهنگی - اجتماعی را در مواردی مانند پورتال مراکز فرهنگی و نوع خدمات آن ، محل‌های استراحت بين‌شهری و نوع خدمات موجود در آن ، مساجد و نوع خدمات جنبی آن ، پارک‌‏ها و سرويس­های بهداشتی ، محل‌‏های اسکان موقت و چادرهای مسافرتی درون شهری ، خانه سالمندان و مهدهای کودک و ديگر مراکز خاص ، مراکز بهداشتی مورد نياز گردشگران (داروخانه ها و مراکز خدمات درمانی) و غيره را در بر می گيرد.
حوزه"خدمات عمومی فرهنگی(بخش خصوصی و دولتی )" شامل محورهای گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی در محيط شبکة جهانی ، احيا و معرفی آثار اسلامی و فرهنگی ، تبيين و تعيين شاخص‌‏های کمّی و کيفی ارزيابی وضعيت فرهنگی شبکة ملی کشور، تهيه و تدوين طرح‌های مناسب فرهنگی در محيط شبکة جهانی اينترنت به منظور تقويت و ارتقاء تبليغات فرهنگی - اخلاقی ، عرضه اطلاعات سازمان نهادهای فرهنگی، تجهيز مدارس و مراکز فرهنگی و اجتماعی به نرم افزارهای مورد نياز کاربران بومی(رده‌های سنی و جنسی مختلف)،عرضه فرم‌‏های دولتی بر روی شبکه خدمات فرهنگی دولت و ديگر خدمات دولتی و خصوصی است.
حوزه "امنيت فرهنگی و محيط رايانه‌ای پاک" اعم از نظام جامع امنيت اطلاعاتی در فضای محتوا ، ضوابط فرهنگی حاکم برICPها، ISPها، IDCها و PAPها، امنيت مراکز داده‌ای VOIP، ايجاد و مراکز داده‌های پاک(CLEAN DATA CENTER)، توليد پيام‌های کوتاه(SMS) و مطالعه پيرامون آينده آن و تأثيرات فرهنگی ناشی از آن ، تفکيک حوزه‌های امنيت و همکاری با نهادهای مسئول (امنيت فرهنگی مانند امنيت خط و زبان و ميراث فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی ، امنيت اخلاقی مانند عفّت عمومی و شخصی در مقابل برهنگی و هرزگی، امنيت اجتماعی مانند امنيت شهرها در مقابل قانون­شکنان) ، طرح‌های مطالعاتی با هدف افزايش ضريب امنيت فرهنگی و غيره است.
حوزه "بهداشت و سلامت" شامل بهداشت تغذيه (کم‌خوری، پُرخوری، زياده‌روی و اسراف ، بخل) ، بهداشت روانی ، سلامت کودکان (تنبيه بدنی ، راه‌های تشويق و ترغيب)، داده‌کاوی بيماری‌ها ، پايگاه اطلاعاتی خوردنی‌ها ، پوشيدنی‌ها ، رنگ‌‏ها ، پايگاه اطلاعاتی داروها و فوائد و آثار جانبی آن در طب جديد و قديم ، توليد محتوا و احيای آثار طب سنتی و قرآنی ، طرح جامع اطلاع رسانی در حوزه‌سلامت و بهداشت الکترونيک و ديگر حوزه­های مرتبط است.
ديگر حوزه در طرح تسما به "بازی و سرگرمی" مربوط می شود که محورهايی از قبيل معرفی شخصيت‌ اسطوره‌های ايران باستان و فرهنگ دينی ، معرفی شخصيت‌های تاريخ اسلام و ايران ، سناريوهای بومی(جنگ تحميلی و تجاوزات رژيم صهيونيستی)، بازی‌سازی و سرگرمی
( در طبقات سنی کودکان ، نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان)، بازی‌های تحت شبکة وب ، بازی‌های تحت تلفن همراه ، بازی‌های رايانه‌‏ای و غير رايانه‌‏ای(XBOX وPLAY STATION) و غيره را مد نظر دارد.
آخرين حوزه مربوط به "رسانه و خبر رسانی" است که محتوای صوتی و تصويری و چند رسانه‌‏ای ، اطلاع رسانی از حقيقت و عدالت، تبليغات فرهنگی ، اطلاع رسانی از اخبار خبرگزاری‌ها و منابع توليدکننده خبر در حوزه‌های گوناگون ، خبررسانی از حوزه دين و فرهنگ و اجتماع و دولت، جنگ نرم و غيره را تحت پوشش دارد.
گفتنی است ؛ قالب‌های طرح تسما متشکل از دو قالب "جمع‌آوری اطلاعات" و "طراحی ، توليد نرم‌افزارهای توليد ، ارائه محتوا و بانک‌های اطلاعاتی" است.
قالب "جمع‌آوری اطلاعات" شامل طرح جامع شناسه منابع (فارسی و عربی) ، آرشيو ديجيتالی صوت و تصوير و متن ، ديجيتالی کردن منابع و متون فرهنگی و ملی و غيره تعريف شده است و قالب "طراحی ، توليد نرم‌افزارهای توليد ، ارائه محتوا و بانک‌های اطلاعاتی" شامل نمايش متن بر روی وب(ON LINE) و يا ساير حامل‌ها(OFF LINE)،OCR فارسی و عربی ، ترجمه ماشينی ، TTS فارسی ، SR فارسی، نرم‌افزار کتابخانه ديجيتال ، نرم‌افزار توليد محتوی آموزشی (LCMS) ، نرم‌افزار مديريت آموزش (LMS)، يونيکد خطوط معروف(عثمان طه و غيره) ، تهیة برنامه‌های کمکی توليد محتوا( مبدل‌های نگارشیRTF,ZAR,XML، ابزار توليد محتوای صوتی)، ويرايشگر متن( ويراشگر متن قرآن به خط عثمان طه و بانک اطلاعات قرآنی)، اتوماسيون اطلاعات( نرم‌افزار کتابخانه ديجيتال و رشته پياپی از الف تا ی) داده‌کاوی زبان و منابع دينی و غيره است.
بر اساس اين گزارش ، شورای عالی اطلاع­رسانی عمدتاً نهادی سياست‌‏گذار بوده و اجرا بر عهده نهادهای اجرايی مسوول است.
نام برخی از مهم‌‏ترين نهادهای مسئول حوزه توليد محتوا شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراکز فعال تحت پوشش آن ، وزارت تحقيقات، علوم وفناوری و پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز فعال تحت پوشش آن بر اساس طرح تسما، وزارت آموزش و پرورش و مراکز فعال تحت پوشش آن، صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران، حوزه‌های علميه و نهادهای آموزشی و پژوهشی مستقر در آن مانند مرکز تحقيقات کامپيوتری علوم اسلامی ، مرکز جهانی، سازمان مدارس خارج از کشور، مرکز خدمات حوزه علميه، دفتر تبليغات حوزه علميه قم، حوزه علميه خواهران و غيره ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبليغات اسلامی، سازمان آمار ايران ، کتابخانه ملی ايران، نهاد نمايندگی رهبری در دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و فرهنگی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مرکز گسترش زبان و ادبيات فارسی ، وبلاگ‌های به زبان فارسی، سازمان فنی و حرفه‌ای ، بنياد ايران‌شناسی ، سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری و صنايع دستی، شورای‌عالی امنيت فضای تبادل اطلاعات ( افتا)، کميته نظارت بر محتوای اينترنت، پليس اينترنتی و الکترونيکی ،WSIS, ICANN و نهادهای بين المللی ديگر، شرکت‌های توليد کننده بازی( بنياد ملی بازی‌های رايانه‌ای، انجمن بازی‌های رايانه‌ای و نهادهای مسوول ديگر در حوزه توليد محتوا) و غيره است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





بخش چهارم ، اين پيش نويس مربوط به "زير ساخت فرهنگی توليد محتوا" شامل "تحقيقات بنيادين"، "استانداردسازی"، "آموزش سواد فناوری اطلاعات"، "فرهنگ سازی" و"برنامه های اقدام" است.
"تحقيقات بنيادين" در زمينه­هايی همچون جهانی شدن، (چالش‌ها و فرصت‌ها)، مطالعات تحولات فرهنگی در عصر اطلاعات و اينترنت، شکاف ديجيتالی و نحوة گذار از آن، آموزش همگانی(استراتژی و راه‌کارها)، توسعه دانايی محور( موانع و راه‌کارها)، آزادی دسترسی به اطلاعات پاک ، مطالعات کاربردی بر روی مصرف جستجوهای اينترنتی و ارائه الگوی مصرف فرهنگ مجازی جهان دو فضايی (واقعی - مجازی) و هويت انسان مسلمان ايرانی، نظام فراگير رايانه ( آرامش يا اضطراب انسانی)، تلفن همراه ( کارکردهای فردی و اجتماعی، الزامات فرهنگی) و غيره تعريف شده است.
"استانداردسازی" شامل تدوين استانداردهای ذخيره و بازيابی اطلاعات و استانداردهای ضروری ديگر ، تدوين نظام استاندارد برای توليد محتوا در ايران و غيره است.
همچنين"آموزش سواد فناوری اطلاعات" در برگيرنده ساماندهی آموزشگاه‌ها، آموزش قضات، آموزش پليس، آموزش دستگاه‌های نظارتی در حوزه فنّاوری اطلاعات و غيره و در آخر "فرهنگ‌سازی" در برگيرنده تشويق‌ها، جشنواره‌ها، همايش‌ها، نمايشگاه‌ها، حمايت از توليد محتوا(به صورت وام و کمک بلاعوض) تدوين قوانين پيشنهادی به مراجع ذی‌‏صلاح و غيره است.
بر اساس اين پيش نويس "برنامه‌های اقدام" به زودی تدوين خواهد شد.





















Copyright: gooya.com 2016