چهارشنبه 19 مهر 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش آمريکا برای تهيه نرم‌افزاری برای نظارت بر رسانه‌های جهان، ايرنا

تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۰۷/۱۹‬

وزارت امنيت داخلی آمريکا قصد دارد نرم افزاری تهيه کند که با بررسی و خلاصه کردن عقايد مطرح شده در مقالات، ابزاری برای نظارت بهتر بر مطالبی که در مورد آمريکا در مطبوعات جهان منتشر می‌شود، فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، اين وزارتخانه طی سه سال آينده مبلغ ‪ ۲/۴‬ميليون دلار برای حمايت از اين تحقيق در سه دانشگاه آمريکا هزينه می‌کند. در اين مطالعه از علوم رايانه برای بررسی زبان نوشتاری انسان استفاده می‌شود.

"کريستف کلی" سخنگوی وزارت امنيت داخلی آمريکا گفت اين طرح در تحليل اطلاعاتی به اين وزارتخانه کمک می‌کند.

وی گفت هرچند اين طرح طرفداران آزادی مطبوعات را به تعجب واداشته است اما در واقع اين نرم افزار، وسيله تازه‌ای برای انجام وظايف وزارت امنيت داخلی به دست آن می‌دهد.

جانيس وايب از دانشگاه پتيسبرگ در پنسيلوانيا که اين طرح تحقيقاتی را هدايت می‌کند گفت اين بودجه صرف تحقيقات پايه می‌شود و بر مطبوعات جهان نظارت نمی‌کند.

اين تحقيق به دنبال يافتن روشهای دقيق و درست برای استخراج و خلاصه کردن اطلاعات در مورد رويدادها و عقايد مطرح شده در يک متن است.

محققان دانشگاه کرنل و دانشگاه يوتا در بخشی به نام "پردازش زبان طبيعی" با اين مطالعه همکاری دارند.

هدف آنها تهيه نرم افزار ساده‌تر و کارآمدتر، الگوريتم و معماری رياضی برای استفاده در انواع کاربردهای رايانه‌ای است.

محققان از ژوئن ‪ ۲۰۰۱‬تا ماه مه ‪ ۲۰۰۲‬بيش از ‪ ۲۷۰‬هزار مقاله را از ‪ ۱۸۰‬منبع خبری از سراسر جهان گردآوری کردند که موضوعات مختلفی شامل انتخابات در زيمبابوه، روابط چين و تايوان، رفتار با زندانيان گوانتانامو و پيمان کيوتو را دربر می‌گرفت.

در حاشيه هر مقاله، استنباطی که بايد نرم‌افزار از خواندن يک مطلب داشته باشد، نوشته شده بود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





اين نرم‌افزار قادر خواهد بود ابهامات زبان انسان را پيگيری کند، معنی جمله را در متن بفهمد و توصيف‌ها و عقايد مطرح شده در چندين متن مختلف را خلاصه نمايد.

پژوهشگران و مسئولان وزارت امنيت داخلی آمريکا از اظهار نظر در مورد کاربردهای احتمالی اين نرم افزار خودداری کردند.

چندين سازمان آزادی مطبوعات نگرانی خود را از اقدام دولت آمريکا برای ايجاد يک بانک اطلاعاتی از برخی رسانه‌ها به ويژه رسانه‌هايی که بيشترين انتقاد را به دولت آمريکا دارند ابراز کرده‌اند.

کلی در پاسخ به اين سوال که آيا اين نرم افزار می‌تواند امکان شناسايی رسانه يا روزنامه‌نگاران متخاصم با آمريکا را فراهم کند گفت "هنوز برای پاسخ به اين سوال خيلی زود است."





















Copyright: gooya.com 2016