پنجشنبه 6 اردیبهشت 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دانشمندان سیاره ای شبیه "زمین" کشف کردند، راديو فردا

اخترشناسان اروپايی می گويند برای نخستين بار سياره ای را در خارج از فضای منظومه شمسی کشف کرده اند که ممکن است در آن حيات باشد.

به عقيده اخترشناسان اروپايی، کشف اين سياره، گام مهمی در تحقيقات پيرامون وجود زندگی در ديگر نقاط کيهان محسوب می شود.

گروهی از اخترشناسان اروپايی که موفق به کشف سياره شده اند اعلام کردند که اين سياره، شبيه ترين سياره به کره زمين است که تاکنون شناسايی می شود.

به گفته اين گروه از دانشمندان، سياره تازه کشف شده، دمايی معتدل دارد که بين صفر درجه تا ۴۰ درجه سانتيگراد تخمين زده می شود و اين دما می تواند دليلی بر وجود آب باشد. بالطبع وجود آب در اين سياره نيز به گفته اخترشناسان، ممکن است گواهی بر اثبات وجود زندگی در آن باشد.

گروه يازده نفره اخترشناسان اروپايی اگر چه خود به شکل مستقيم اين سياره را نديده اند، اما می گويند بنا به شواهدی که دارند اين سياره، حول مداری به دور يک ستاره می گردد. ستاره ای که «گليز ۵۸۱» ناميده شده است.

«گليز ۵۸۱» يکی از يک صد ستاره ای است که در نزديکی کره زمين جای دارند و فاصله اين تک ستاره تا کره زمين، ۲۰ سال نوری يا معادل ۱۹۳ تريليون کيلومتر است.

«گليز ۵۸۱» در دسته بندی ستاره های سرخ جای می گيرد که در قياس با خورشيد، کوچکتراند، نور کمتری دارند اما عمری طولانی تر خواهند داشت.

اخترشناسان، سياره تازه کشف شده در مدار ستاره «گليز ۵۸۱» را سياره «۵۸۱ سی» ناميده اند.

برای کشف وجود اين سياره، از تلسکوپ يکی از رصدخانه های اروپا که در خاک کشور شيلی مستقر است بهره گرفته شد.

اين رصدخانه با توجه به تجهيزات و امکاناتش، قادر به تفکيک نور از ارتعاشاعات، در طول موج های گوناگون دريافت شده، است.

بنا به مطالعات اخترشناسی، ارتعاشات رسيده از فضا به محل رصدخانه، می تواند نشانگر وجود سيارات باشد.

کلوديو ميلو، از محققان تيم ستاره شناسان اروپايی در کنفرانس خبری که در سانتياگو، پايتخت شيلی برگزار شد، کشف اين سياره را گامی بسيار مهم در تحقيقات اخترشناسی و علوم نجوم توصيف کرد.

وی می گوید: اين نخستين بار است که سياره ای با اين همه شباهت به کره زمين کشف شده است. شباهت های اين سياره تازه کشف شده، با کره زمين از جمله جرم آن تاحدی است که به ما اجازه می دهد يکبار ديگر به موضوع احتمال وجود آب به شکل مايع در جايی غير از کره زمين فکر کنيم.

نتيجه تحقيقات اين تيم ستاره شناسان که به کشف سياره ای شبيه کره زمين منتهی شده، در اختيار مجله «نجوم و اختر فيزيک» قرار گرفته است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در حالی که فعاليت اغلب دانشمندان بر يافتن سياره هايی است که به دور يک ستاره بگردند، اين گروه از محققان می گويند فعاليت شان بر يافتن سياره ای متمرکز بوده که به کره زمين شباهت داشته باشد و در آن احتمال وجود حيات باشد.

گرچه نشانه هايی دال بر وجود آب و يا به عبارتی حيات در اين سياره تازه کشف شده به دست آمده، اما هنوز پرسش های فراوانی باقيست. چه بسا وقتی جزييات بيشتری درباره اين سياره به دست آمد، مکانی نامناسب برای زيستن تشخيص داده شود.

ميشل مايور، يکی ديگر از اخترشناسان حاضر در اين گروه و از استادان دانشگاه ژنو می گويد «اندازه اين سياره تازه کشف شده، يک و نيم برابر کره زمين است اما طول مدت زمان سال در آن، برابر با ۱۳ روز کره زمين است. يعنی اين سياره در طول ۱۳ روز زمينی، يک بار حول مدار ستاره گليز ۵۸۱ می گردد.»

دانشمندان اميدوارند که در آينده با مانع شدن از نور ستاره «گليز ۵۸۱» بتوانند تصاوير اسپکتروگرافی (نوعی تصوير برداری از امواج الکترومغناطيس) اين سياره تازه کشف شده را ثبت کنند.

رنگی که اکنون براساس نور رسيده از اين سياره، در رصدخانه ثبت شده است نشان می دهد که ممکن است آب در آنجا باشد و يا شايد يک زندگی گياهی در حجمی وسيع.





















Copyright: gooya.com 2016