یکشنبه 11 شهریور 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نمایشگاه نوآوری‌های ارتباطاتی و رسانه‌ای در برلين، مصاحبه با شهرام اسلامی، صدای آلمان


نمایشگاه محصولات و وسایل الکترونیکی در شهربرلین در جریان است.این نمایشگاه محل عرصه‌ی جدیدترین نوع آوری ها در زمینه دستگاه های الکترونیکی است.یکی از اهمیت‌های این نمایشگاه، سمت دهی بازار در عرصه کالاهای الکترونیکی است.

از ۳۱ اوت تا ۵ سپتامبر امسال، نمایشگاه محصولات و وسایل الکترونیکی IFA در شهربرلین برپاست. دراین نمایشگاه جدیدترین نوع آوری ها در زمینه دستگاه های الکترونیکی رسانه‌ای به معرض نمایش گذاشته می شود.یکی از اهمیت های این نمایشگاه، سمت دهی بازار در عرصه این گونه محصولات است.

شهرام اسلامی، همکار دویچه‌‌وله در برلین که روند برگزاری نمایشگاه را دنبال کرده به سؤالات ما در باره تاریخچه آن، روند تحولاتش و نو‌آوری‌ها و محصولات الکترونیکی تازه‌ای که امسال در غرفه‌های مختلف این نمایشگاه ارائه شده‌اند پاسخ می‌دهد.


دویچه‌وله: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محصولات الکترونیکی در برلین دراین روزها بهترین فرصت است که آدم با آخرین نوآوری‌ها و کالاهای عرصه‌ی الکترونیک آشنا بشود. اما پیش از اینکه به نمایشگاه امسال و تازه‌های عرضه ‌شده در این نمایشگاه بپردازیم، بد نیست اشاره‌ای هم به عنوان این نمایشگاه بکنیم که عنوانش هست Internationale Funkausstellung، در واقع «نمایشگاه بین‌المللی مخابرات». در حالیکه این نمایشگاه محفلی‌ست برای محصولات الکترونیک!

شهرام اسلامی: کاملا حدس‌تان درست است. این برمی‌گردد به تاریخچه‌ی این نمایشگاه که در سال ۱۹۲۴ برای نخستین بار بر پا شد. در آنزمان این نمایشگاهی بود برای شبکه‌ی رادیویی آلمان یا در واقع شرکت مخابرات آلمان در آنزمان و اگر ما به تاریخچه‌ی این نمایشگاه نگاه بکنیم، می بینیم که تمام تغییرات الکترونیکی و اختراعات در این حوزه، بازتابی در این نمایشگاه یافته اند. امروزه دیگر استفاده ‌کردن از این عنوان درست نیست،‌ به همین خاطر هم در عنوان انگلیسی این نمایشگاه از عنوان محصولات الکترونیکی در حوزه‌ی مصرف نامبرده می‌شود. چون بیشتر محصولات الکترونیکی در این نمایشگاه در حوزه‌ی سرگرمی و تفریح و برای اوقات فراغت در نظر گرفته شده اند و در حوزه‌ی صنایع و تولیدات نیستند.


صحبت ما از محصولات الکترونیکی است، ولی خب این محصولات هم طیف وسیعی از کالاها را دربرمی‌گیرد. نمایشگاه کلا شامل چه قسمت‌هایی هست؟

نمایشگاه شش بخش را دربرمی‌گیرد که بخش اول دستگاههای بصری هست و شامل دستگاههای پخش دی.وی.دی، تلویزیون و سینمای خانگی می‌شود. در بخش دوم وسایل صوتی و دستگاههای HiFi هستند. بخش سوم وسایل عکاسی و فیلمبرداری و بازیهای کامپیوتری را شامل می‌شود. در بخش چهارم ما با حضور شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی روبرو هستیم. در بخش پنجم بخش ارتباطات، یعنی تلفن و سیستم‌های ره نما و یا راه‌یاب است. بخش ششم بخش علمی و فنی نمایشگاه است که برگزارکننده‌‌ی سمینارها و میزگردها در نمایشگاه می باشد.


حالا مهمتر از این بخش‌ها این است که واقعا تازه‌های امسال چه چیزهایی هستند، چه چیز توجه شما را جلب کرده است، بخصوص در بین آن دسته از کالاهایی که می‌توانند برای جوانها جالب باشند؟

من نگاهی کردم به قسمت نوآوری‌ها و دستگاههای جدید که واقعا مجموعه‌ی زیادی را دربرمی‌گیرد. برای نمونه من به سه دستگاه اشاره می‌کنم. یک، تلفن همراه یا موبایل که قادر است به وسیله‌ی ماهواره برنامه‌های تلویزیونی را مستقیم دریافت کند. در واقع یک تلویزیون همراه نیز است. در حوزه‌ی وسایل خانگی تلویزیونهای صفحه تخت کاملا تمام نمایشگاه را اشغال کرده‌اند. یکی از این تلویزیونها که در واقع تلویزیون فعال یا هوشمند است، قادر به ارتباط گیری با بیننده است، به این نحو که تمام تلفن‌ها یا امکانات خرید شما را مستقیما به صفحه‌‌ی تلویزیون منتقل می‌کند و شما می‌توانید مثلا برای خرید کالایی به تلویزیون بگویید که فقط تبلیغات در مورد این کالا را به شما نشان بدهد و شما مستقیما می‌توانید کالایتان را بخرید. ولی یکی از تلویزیونها و دستگاههای جالبی که در این نمایشگاه بود، دستگاه تلویزیون سه‌بُعدی بود که یکی از موسسات تحقیقاتی آلمان آن را درست کرده است و بدون عینک شما می‌توانید واقعا تصاویر را سه‌بُعدی ببینید و این برمی‌گردد به اینکه تلویزیون خودش قادر است جای شما را، در واقع جای نشستن بیننده را مشخص بکند و به شما همیشه اجازه می‌دهد که یک ژرفایی در تصاویر تلویزیون داشته باشید. سومین نمونه را می‌توانم در رابطه با یک دستگاه راهیاب یا رهنما عنوان کنم. معمولا این دستگاه برای پیداکردن مسیرراه ها و خیابانها بوده، ولی این دستگاه برای توریست‌ها تکمیل شده است به‌وسیله‌ی ارتباط گیری با سیستم اینترنتی [به‌گونه‌ای] که شما قادرهستید هربار که از جلوی یک منظره‌ی دیدنی یا یک ساختمان دیدنی عبور می‌کنید، به شما اطلاع می‌دهد و تمام اطلاعات کافی را در رابطه با آن منظره‌ی دیدنی یا آن ساختمان و بنا در اختیار شما می‌گذارد.


در عرصه‌ی موسیقی چطور؟ چیزی هست؟ مثلا mp3؟

دقیقا. در حوزه‌ی موسیقی دستگاههای mp3 تعداد وتنوع شان بسیار زیاد است. در واقع تغییری که در این دستگاه داده شده، گنجایش وحجم این دستگاههاست. در زمینه موسیقی می توان، به‌ طور مثال، به دستگاهی ازمدل i pod در نمایشگاه اشاره کرد که به یک کامیپوتر همراه متصل است و شما می‌توانید مستقیما موسیقی را از کامپیوتر بدون هیچگونه استفاده از نرم‌افزاری به i pod منتقل بکنید.


چه جوری؟ نگفتند این را!

در واقع دستگاه i pod و کامپیوتر توی یک سیستم با همدیگر هستند. شاید بد نباشد به این مسئله اشاره بکنیم که یکی از ويژگی‌های نمایشگاه امسال ترکیب دستگاهها و عملکردهای مختلف در یک دستگاه است. یعنی شما، همانطور که در مثال تلفن همراه گفتم،‌ می‌توانید ازآن به عنوان تلویزیون همراه استفاده بکنید، الان گرایش به این صورت است که دستگاههای مختلف و عملکردهای مختلف را توی یک دستگاه گرد بیاورند، خواه تلفن همراه باشد، خواه تلویزیون که وظایف اینترنتی را به‌عهده می‌گیرد و در واقع تلاش بر این است که هرچه بیشتر و بیشتر دستگاهها خلاصه بشوند در یک وسیله‌ی الکترونیکی.


ولی واقعا مردم هم از این قضیه استقبال می‌کنند یا فکر می‌کنند که گنجاندن این همه عملکردها در یک دستگاه می‌تواند گیج‌کننده هم باشد؟

مسلما برای نسل جوان این مسایل و این گونه تغییرات قابل دنبال‌کردن است تا برای نسل گذشته. جوانها از این مسئله استقبال می‌کنند، بخصوص اینکه شما می‌بینید که در قسمت بازیهای کامپیوتری تعداد افرادی که آنجا جمع هستند و سعی می‌کنند که معادلهایی برای بازیهای کامپیوتری روی مثلا تلفن همراه پیدا بکنند، تعدادشان خیلی زیاد است. این مسئله نشان می‌دهد که این جهت‌گیری به سوی ترکیب کاربردهای مختلف توی یک دستگاه از طرف جوانها به ‌راحتی پذیرفته می‌شود.


به نظر می‌آید که امسال هم استقبال خوبی از نمایشگاه محصولات الکترونیکی در برلین شده است. می‌توانید اطلاعات آماری هم در مورد شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان به ما بدهید؟

با کمال میل. امسال بیش از ۱۲۰۰ شرکت و موسسه از ۳۲ کشور در نمایشگاه حضور دارند که متاسفانه نام ایران در میان این کشورها نیست. ۶۰درصد از موسسات و کارخانجات، شرکتهای خارجی هستند که شامل کشورهای اروپایی و آسیایی و آمریکای شمالی می‌شود. در سال گذشته نمایشگاه ۲۱۲هزار نفر بازدیدکننده داشت که بیش از ۹۰ هزار نفر از اینها بازدیدکنندگان متخصص در این رشته‌ها بودند. اگر اجازه بدهید می‌توانم کوتاه به رشد فروش محصولات الکترونیکی اشاره بکنم که در رابطه‌ی مستقیم با این نمایشگاه است. در آلمان حجم فروش دستگاهها یا محصولات الکترونیکی بالغ بر ۲۳میلیارد یورو در سال جاری و در ۱۰ کشور مهم اروپایی این فروش بالغ بر ۶۲ میلیارد یورو خواهد بود. با توجه به این ارقام متوجه می‌شویم که این نمایشگاه چه اهمیتی برای بازار دارد. بخصوص که بعد از این نمایشگاه تهیه محصولات جدید برای همه‌ی مردم در بازار فراهم می‌شود.


در رابطه با خود شما، چه دستگاهی بیش از همه توجه‌تان را جلب کرد، خیلی جذب تان کرد و گفتید این چه چیز جالبی هست که من حتا می‌توانم آنرا بخرم؟

شهرام اسلامی: برای خریدن شاید یکی از دستگاههای جالب، غیر از آن رهیاب که به آن اشاره کردم، یک دوربین عکاسی هست که فقط زمانی این دوربین عکاسی عکس می‌گیرد که نفر اصلی توی موضوع حتما لبخند بر لب داشته باشد و در واقع بدون لبخندی بر لب هیچگونه عکسی از طریق این دوربین گرفته نمی‌شود. این دوربین را شرکت سونی ساخته است.


این دوربین اسمی هم دارد؟

به این دوربین می‌گویند Cybershot و با علامت اختصاری DSC-T200 مشخص شده است.


ولی مثلا اسمی مثل... چه می‌دانم...

متاسفانه نه. تنها اسم Cybershot


مثلا «دوربین خندان» یا یک اسمی توی این مایه‌ها نگذاشتند.

نه متاسفانه. ولی برای تبلیغ آن همه‌جا نوشته شده است، که بدون لبخند این دوربین عکس نمی‌گیرد.


شما در اول صحبت‌مان به این اشاره کرده بودید که کلا شبکه‌های رادیو تلویزیونی بیش از همه در دوران اول این نمایشگاه حضور داشتند. اینبار هم بدون شک این شبکه‌های رادیو- تلویزیونی حضور دارند. ولی هدفشان از شرکت در چنین نمایشگاهی چیست؟

شبکه‌های رادیو تلویزیونی در واقع دست به تبلیغ و معرفی خودشان می‌زنند. امسال نیز ۷۰ برنامه‌ی زنده با شرکت چهره‌های سرشناس آلمانی و خارجی مستقیما در نمایشگاه تهیه و از آنجا پخش خواهد شد. برنامه‌های زنده‌ای که خواننده‌ها و هنرپیشه‌های آلمانی و خارجی در آن شرکت دارند. هدف دیگر این شبکه‌های رادیو- تلویزیونی آشناکردن علاقمندان به فرایند تولید برنامه‌های رادیو- تلویزیونی‌ است که در واقع بخش تاثیرگذاری مردم در این رسانه‌ها را نشان می‌دهد.


شما به یک نکته‌ی دیگر هم اشاره کرده بودید و اینکه در کنار اینکه شرکتها یا شبکه‌ها این فرصت را دارند که غرفه‌ای داشته باشند و محصولاتشان را ارائه بدهند، یکسری برنامه‌های حاشیه‌ای هم برگزار می‌شد و میزگردهایی که در آن کارشناسان رسانه‌های الکترونیکی حضور دارند. هدف از برگزاری این میزگردها چه هست؟




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




شهرام اسلامی:این گونه میزگردها و سمینارها هدفشان هماهنگی میان این دو حوزه است، حوزه‌ی تولید دستگاههای الکترونیکی و رسانه‌هایی که پیام و برنامه‌های لازم را درست می‌کنند و یکی از سیاستهای دیگر در این زمینه و در این میزگردها تعیین استراتژی برای رسانه‌های الکترونیکی به‌طور کلی‌ است. این امربه ‌طور سنتی همیشه در نمایشگاه محصولات الکترونیکی در برلین صورت می‌گیرد و مردم علاقمند هم می‌توانند شرکت بکنند و احیانا حتا سوالاتشان را مطرح بکنند. گرچه سیاستهای مشخص در اینجا تعیین نمی‌شوند، ولی حداقل دراین جلسات درباره‌ این مسایل تبادل ‌نظر صورت می‌گیرد.


یعنی مردم هم می‌توانند فعالانه شرکت کنند در آن چیزی که قرار است در آینده انتظارشان را بکشد؟

شهرام اسلامی: بله، کاملا درست است. یعنی هم می‌توانند سوالاتشان را مطرح کنند و هم به خواسته ها و تصورات خودشان از رسانه‌های الکترونیکی، و به ‌طور مشخص از رادیو و تلویزیون، بپردازند. امسال با حضور شبکه‌های اینترنتی در این جلسات مردم می توانند در این زمینه نیزخواستها و سوالات خودشان را مطرح کنند.

مصاحبه‌گر: شهرام احدی





















Copyright: gooya.com 2016