چهارشنبه 18 مهر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آی پاد، لپ تاپ و نوبل فيزيک، بی بی سی

فرهنگستان سطنتی علوم سوئد جايزه نوبل فيزيک امسال را به دو فيزيکدان اروپايی اهدا کرد که کشفياتشان امکان مينياتوری کردن قطعات الکترونيکی را فراهم آورده و به اختراع ابزارهايی همچون رايانه قابل حمل (لپ تاپ) و آی پاد انجاميده است.

پتر گرونبرگ، فيزيکدان آلمانی و آلبر فر، فيزيکدان فرانسوی جايزه نوبل امسال را به صورت مشترک و برای دستاوردهايی دريافت می کنند که سالها پيش و به صورت مستقل از يکديگر برای علم فيزيک فراهم آورده اند.

پتر گرونبرگ در سال ۱۹۸۶ که از پژوهشگران مؤسسه فيزيک حالت جامد در مرکز تحقيقاتی يوليش در غرب آلمان به کار اشتغال داشت، به کشفياتی در زمينه الکترومغناطيس رسيد که دو سال بعد او را به کشف پديده اثر مقاومت بزرگ مغناطيسی رهنمون شد.

همزمان با او، آلبر فر، فيزيکدان فرانسوی نيز در دانشگاه جنوب پاريس به شيوه ديگری همين پديده را کشف کرد.

استفاده از اين پديده اين امکان را فراهم می آورد که داده هايی که به صورت مغناطيسی در قطعات الکترونيکی ذخيره شده اند به سيگنالهايی الکتريکی تبديل شوند که برای رايانه ها قابل پردازش و فهم است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بدين ترتيب امکان توليد قطعات مينياتوری در ابزارهای الکترونيکی و رايانه ای فراهم آمد که حاصل آن ابزارهايی همچون رايانه قابل حمل و آی پاد است.

پتر گرونبرگ در زمانی برنده جايزه فيزيک نوبل می شود که در دوران بازنشستگی خود به سر می برد اما آلبر فر همچنان در دانشگاه جنوب پاريس تدريس می کند.





















Copyright: gooya.com 2016