دوشنبه 7 آبان 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اولين جانوران ساکن خشکی تمام رنگ ها را می ديدند، مهر

گروهی از دانشمندان استراليايی با بررسی ماهی شش دار استراليايی کشف کردند که اولين جانوران خشکزی می توانستند محيط اطراف خود را در تمام رنگ ها مشاهده کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه "کوئينزلند" در بريسبان استراليا که نتايج يافته های خود را در مجله BMC Evolutionary Biology منتشر کرده اند با بررسی رتين چشم ماهی شش دار استراليايی کشف کردند زمانی که بعضی از ماهی های ماقبل تاريخ به خارج از آب ها آمده و خود را با زندگی در خشکی سازگار کردند، از يک ساختار چشم کامل برخوردار بوده اند و می توانستند تمام رنگ های محيط پيرامون خود را بطور کامل ببينند.

ماهی شش دار استراليايی يکی از اولين حيوانات خشکزی است که هنوز زنده است. اين ماهی می تواند از طريق "آب شش" اکسيژن را از آب بدست آورد و درموقعيت های بحرانی مستقيما از هوا اکسيژن بگيرد.

اين محققان با آزمايش رتين و DNA اين ماهی شش دار با نام علمی " نئوسراتودوس فورستری" و مقايسه اين اجزا با DNA و رتين ماهی ديگر، جانوران دو زيست آبی خاکی و ديگر مهره داران زمينی به اين نتايج دست يافتند.

تاکنون اعتقاد براين بود که " نئوسراتودوس فورستری" به علت داشتن چشم های بسيار کوچک و وضوح تصوير فضايی پايين، توانايی بينايی بسيار کمی داشته باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اما اکنون اين دانشمندان در DNA اين ماهی پنج ژن را برای رنگدانه های بينايی کشف کردند. اين پنج ژن باعث می شود که رتين چشم اين ماهی بيشتر از آنکه شبيه به ماهی های ديگر باشد، شبيه به رتين چشم پروانه چهارپا باشد.

بنابراين، ماهی شش دار استراليايی به عنوان يکی از اولين حيواناتی که خود را با شرايط زندگی در خشکی سازگار کرده اند، می تواند تمام رنگ های محيط خشکی را مشاهده کند.





















Copyright: gooya.com 2016