یکشنبه 4 آذر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پروتئين جديدی برای درمان چاقی مفرط کشف شد، مهر

دانشمندان فرانسوی با کشف پروتئينی که روی حساسيت بدن به هورمون لپتين تاثير می گذارد، هدف جديدی را برای درمان چاقی مفرط شناسايی کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از محققان فرانسوی که نتايج تحقيقات خود را در مجله "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم آمريکا"(PNAS) منتشر کرده اند، پروئينی را شناسايی کردند که بر روی حساسيت بدن به لپتين تاثير می گذارد.

لپتين، هورمونی است که با مصرف غذا و سوزاندن انرژی نقش مهمی در حفظ وزن بدن به عهده دارد. اين هورمون با گيرنده های مخصوصی با عنوان OB-R که در هسته قوسی هيپوتالاموس هستند، ارتباط دارد. هسته قوسی هيپوتالاموس بخشی از مغز است که مسئول کنترل وزن بدن است.

براساس گزارش کورديس نيوز، هورمون لپتين توسط سلولهای چربی مخفی می شود. سطح اين هورمون در خون با ميزان بافت چربی حاضر در بدن انسان تناسب دارد.

در افراد با وزن مناسب، سطح بالای لپتين با مصرف انرژی و کاهش اشتها افزايش می يابد که پيامد اين فرايند کاهش ميزان بافت های چربی و سطح لپتين حاضر در خون است.

اين درحالی است که در افراد با اضافه وزن و يا مبتلا به چاقی مفرط، اين مکانيزم مسدود و متوقف می شود و در اين حالت بدن در مقابل لپتين مقاوم شده و اين مسئله منجر به افزايش وزن می شود.

در سال ۱۹۹۷ دانشمندان ژنی را کشف کردند که کد گيرنده لپتين (OB-R) و همچنين پروتئين ديگری با عنوان OB-RGRP را رمزگذاری می کند. OB-RGRP به معنی پروتئين همراه با ژن OB-R است.

اکنون اين دانشمندان در آزمايشات خود، موشهايی را که در آنها توليد OB-RGRP متوقف شده بود، با يک رژيم غذايی سرشار از چربی تغذيه کردند. در اين آزمايش مشاهده شد که هرچند به اين موشها يک رژيم غذايی ناسالم تجويز شده بود باوجود اين، موشها موفق شدند وزن خود را در حالت سالم حفظ کنند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين محققان کشف کردند که توقف توليد پروتئين OB-RGRP منجر به افزايش تعداد گيرنده های لپتينی حاضر در سطح سلولها می شود و بنابراين سلولها به اين هورمون حساسيت بيشتری نشان می دهند.

به اعتقاد اين دانشمندان می توان با توقف توليد OB-RGRP در بيماران مبتلا به چاقی مفرط حساسيت لپتين را در اين افراد افزايش داد و به اين ترتيب به کاهش وزن آنها با حداکثر راحتی کمک کرد.





















Copyright: gooya.com 2016