چهارشنبه 7 آذر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اولين جنگ ميکروبيولوژيکی تاريخ کشف شد، مهر

گروهی از دانشمندان ايتاليايی کشف کردند مردم "هيتيت" که در ترکيه امروزی ساکن بوده اند در سه هزار سال قبل در مقابل دشمنان خود از سلاحهای ميکروبيولوژی استفاده می کرده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون تصور بر اين بود که تاريخ جنگهای باکتريولوژيکی (ميکروبيولوژيکی) به قرون وسطی باز می گردد، اما تحقيقات دانشمندان ايتاليايی که در مجله Journal of Medical Hypoteses منتشر شده است نشان می دهد که "هيتيت ها" اولين مردمی بودند که در مقابله با دشمنان از باکتری های مهلک استفاده می کرده اند، هيتيت ها در منطقه ای واقع در ترکيه امروزی ساکن بودند و در حدود ۳ هزار سال قبل از اين نوع سلاح ها استفاده می کرده اند.

نتايج اين تحقيقات نشان می دهد باکتری که به عنوان اولين سلاح ميکروبيولوژيکی تاريخ انتخاب شد، باکتری Francisella Tularensis نام دارد. اين باکتری مسئول بيماری "تولارميا" يا "تب خرگوشی" است. اين بيماری هنوز شيوع دارد و منجر به مرگ ۱۵ درصد از موارد مبتلايان می شود.

اين دانشمندان با بررسی اسناد تاريخی کشف کردند که اولين مورد بيماری "تولارميا" (تب خرگوشی) در خاورميانه در شهر فينيقه ای "سيمرا" در مرز ميان لبنان و سوريه امروزی مشاهده شده است.

هيتيت ها اين شهر را در ۱۳۲۵ قبل از ميلاد غارت کردند و در اين هجوم با خود حيوانات آلوده ای را همراه داشتند که می توانستند بيماری را در تمام اين سرزمين گسترش دهند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين دانشمندان در اين خصوص توضيح دادند: "هيتيت ها تصميم گرفتند از ضعف قدرت مردمی که در شهر آرزوا در آناتولی غربی ساکن بودند برای تجاوز به سرزمين آنها استفاده کنند که اين واقعه در دوره بين ۱۳۲۰ تا ۱۳۱۸ قبل از ميلاد رخ داده است. در همين دوران بيماری تب خرگوشی قربانيانی را در اين شهر گرفت و به اين ترتيب اين ضعف منجر به فتح هيتيت ها شد."

اين باکتری در اين سرزمين موجب شد که ۱۵۰ پستاندار مختلف از موش ها تا خرگوش ها آلوده شوند و به اين ترتيب بتوانند به انسان نيز آسيب برسانند. درحقيقت تب خرگوشی از راه خرگوش به انسان و از طريق نيش حشراتی چون کنه و پشه منتقل می شود.





















Copyright: gooya.com 2016