شنبه 8 دی 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"آی اسنيک"، پايانی بر عصر چاقوهای جراحی! ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمی

کارشناسان مشغول ساخت يک ربات انعطاف پذير برای جراحی به نام «آی اسنيک» (i-Snake) هستند که به اعتقاد آنها می تواند انقلابی در جراحی موسوم به «سوراخ کليدی» (keyhole) ايجاد کند.

به گزارش سرويس علمی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، اين دستگاه می تواند به جراحان امکان دهد فرايندهای پيچيده جراحی را که پيشتر تنها از طريق جراحی های گسترده ممکن بود، انجام دهند.

گروهی از کارشناسان در امپريال کالج لندن برای ساخت اين دستگاه ‌١/٢ ميليون پوند دريافت کرده‌اند.

آنها در نظر دارند از آی اسنيک که درواقع لوله ای بلند و متشکل از موتورهای مخصوص، حس گر و ابزارهای تصوير برداری است، برای عمل بای پس قلب استفاده کنند؛ اما از اين دستگاه همچنين می توان برای تشخيص مشکلات در ناحيه روده و شکم و به عنوان دست و چشم جراح در نقاطی از بدن که رسيدن به آن به سادگی ممکن نيست استفاده کرد.

گروه کارشناسان امپريال کالج که لرد آرا درزی، وزير بهداشت بريتانيا نيز جزو آنها است، پيش از به کارگيری اين دستگاه بر روی بيماران، آن را مورد آزمايش قرار خواهند داد.

اين روش جراحی با حداقل آسيب (Minimally Invasive) فوائد آشکاری دارد: زخمهای کوچکتری بر جای خواهد گذاشت، بيمار مدت زمان کوتاه تری در بيمارستان باقی خواهد ماند و زمان بهبود آثار جراحی هم بسيار کمتر خواهد بود.

جراحان همچنين بدنبال کشف راه هايی برای جلوگيری از پاره شدن پوست در هنگام جراحی هستند.

يکی از اين راه ها جراحی آندوسکوپی با استفاده از سوراخ های طبيعی بدن است که با عنوان اختصاری Notes شناخته می شود و به اين معنی است که برای جراحی های درون حفره شکم، از روزنه های طبيعی، از جمله روده استفاده خواهد شد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




لرد درزی به بی بی سی گفت: «قابليت‌های بی نظير تصويربرداری و سنسورهای پر قدرت در کنار حساسيت در آی اسنيک فرايندهای درمانی پيچيده تر را ممکن خواهد کرد.»

«آی اسنيک به درمان سريعتر و کم هزينه تر منجر خواهد شد، دوران نقاهت و زمان جراحی را کاهش خواهد داد و سطح کيفيت زندگی بيمار و مراقبت از او بالاتر خواهد رفت.»

دکتر تد بيانکو، مدير انتقال تکنولوژی در بنياد خيريه ولکام Wellcome نيز گفت: «دوران حکمفرمايی چاقوی جراح در اتاق عمل سر آمده است. آينده جراحی در دستگاه های کارآمدی همچون «آی اسنيک» است.»





















Copyright: gooya.com 2016