یکشنبه 9 دی 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رونق تحقيقات زيست فناوری در سال ۲۰۰۷، مهر

خبرگزاری مهر - گروه فناوريهای نوين: سلولهای بنيادين گرفته شده از پوست تا تهيه ژنوم انسانی به ارزش ۳۵۰ هزار دلار در صدر دستاوردهای تاثثيرگذار در عرصه زيست فناوری ۲۰۰۷ بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، بی ترديد سال ۲۰۰۷ به واسطه دستيابی بشر به نخستين نقشه ژنتيکی شخصی يکی از تاريخی ترين دوران در دانش نوين بشری بوده است.

در سال ۲۰۰۷ جيمز واتسون از محققان اصلی پروژه کشف DNA و کريگ ونتر محقق اصلی پروژه ارايه توالی ژنوميکی، نقشه ژنتيکی خود را منتشر کردند. ارايه اين نقشه های ژنوميکی هزينه هنگفتی بالغ بر ۲ ميليون دلار به همراه داشته است و در عين حال تحولی تاريخی در علوم پزشکی ايجاد کرده است.

در اين سال دانشمندان اطلاعات خود از دنيای ميکروبی را با دقت تر از هر زمان ديگری به ثبت رساندند. اين دستاورد به لطف استفاده از رشته فناوريهايی بوده است که به دانشمندان امکان تجزيه و تحليل کل اجتماعات ميکروبی را داده است. اين نگرش نوين به "ژنوميک تناوب توليد مثل ها" شهرت يافته است.

به گزارش مهر، تحقيقات صورت گرفته در عرصه سلولهای بنيادين به ويژه شبيه سازی درمانی در سال ۲۰۰۷ رونق قابل توجهی يافت. اين موفقيتهای بزرگ همزمان با سرمايه گذاری های مداوم و در عين حال نگرانی های اخلاقی به دست آمده اند. به عنوان مثال "کوين اگر" از دانشمندان برجسته دانشگاه هاروارد اين اجازه را يافته است تا آزمايشات مربوط به شبيه سازی انسانی را برای مدت تقريبا دو سال آغاز کند اما تاکنون اين امر به واسطه نبود تخم های انسانی ميسر نبوده است.

همچنين در ادامه اين تلاشها، امکان نوينی برای به دست آوردن سلولهای بنيادين بدون نياز به از بين بردن جنينهای انسانی ارايه شد که می تواند نويد بخش پايان دادن به نگرانيهای اخلاق مربوط به اين عرصه باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




از سوی ديگر ادامه جنگ در عراق در سال ۲۰۰۷ موجب افزايش تلفات نيروهای آمريکايی شده است که يکی از آنها آسيبهای مغزی است. از اين رو دانشمندان توجه جدی خود را بر روی کمک به افرادی از اين دست قرار دادند. به لطف پيشرفتهای صورت گرفته در سال ۲۰۰۷ و سالهای پيش از آن، بيماران و مصدومانی که دارای چنين ضايعاتی هستند اميدهای تازه ای برای ادامه حيات يافته اند.

دانشمندانی نظير نيکولاس چيف از کالج پزشکی ويل کورنل در نيويورک در سال ۲۰۰۷ به دستاوردهای مهمی در اين عرصه دست يافتند.

به گزارش مهر، وی دريافت که شبيه سازی عميق مغزی به عنوان تکنيک الکتريکی که برای درمان پارکينسون و بيدار ساختن بخشهای خوابيده مغزی به کار می رود می تواند به ضايعه ديدگان مغزی که دچار فراموشی می شوند کمک کند.





















Copyright: gooya.com 2016