شنبه 18 اسفند 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستگاه‌های جدید و موضوع‌های مطرح در Cebit امسال، دویچه وله

در شهر هانوفر بزرگترین نمایشگاه جهان در زمینه فناورى و عرضه ى راه حل هاى دیجتالى گشایش یافت. نمایشگاه Cebit، از ۱۹۸۶ تاکنون عرصه‌ای بین المللى براى تبادل نظر و عرضه نوآورى در حوزه اطلاعات و ارتباطات است.

نمایشگاه "سه‌بیت" (Cebit ۴ تا ۹ مارس) به خاطر اهمیت فزاینده عرصه هاى ارتباطات و اطلاعات در زندگى روزمره و جهان صنعت از توجه زیادى برخوردار است. بازگشایى نمایشگاه از سوى صدر اعظم آلمان خانم آنگلا مرکل و نیکلا سارکوزى، رئیس جمهور فرانسه و مانوئل باروسو، رئیس اتحادیه اروپا، نماینگر تلاش کشورهاى اروپایى براى حفظ و گسترش نقش آنان در این رشته هاى کلیدى است. فرانسه امسال مهمان ویژه نمایشگاه است.

طرح مشکلات اقلیمى و حفاظت از محیط زیست به این نمایشگاه نیز سرایت کرده و صرفه جویى در مصرف انرژى و کاهش مواد مضر در ساخت وسایل الکترونیکى یکى از اهداف امسال Cebit است، اما صرف نظر از چند کامپیوتر با مصرف کم انرژى، تحقق این هدف به آینده موکول شده و تنها بیشتر زمینه سازى فکرى و ارایه راه حل ها در امسال مد نظر بوده است. نود درصد از دارندگان کامپیوتر از برنامه هاى صرفه جوى انرژى استفاده نمى کنند. کاهش پنجاه درصد تولید دى اکسید کربن در این حوزه به معناى حذف ۱۱ میلیون خودرو از خیابان ها در هر سال است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بازار دستگاه هاى دیجیتالى در عرصه ارتباطات و اطلاعات در آلمان رشد بى وقفه داشته و بالغ بر۲ درصد در سال است. این واقعیت یکى از دلایل اصلى براى توسعه دستگاه ها و نوآورى در این زمینه است.

سیستم هاى ضد جاسوسى در اینترنت

افزون بر همخوانى دستگاه ها با شاخص هاى محیط زیستى، مسئله امنیت دستگاه ها بخصوص در حوزه ساخت کامپیوترها از اهمیت ویژه اى برخوردار است.

موسسه علمى "هاسو پلاتنر" دست به ساخت سیستم دفاعى زده است که شبکه ارتباطى میان ادارات و موسسات در آلمان را در مقابل حملات رایانه اى حفاظت کرده و از جاسوسى اینترنتى براى دستیابى به اطلاعات حساس و محرمانه جلوگیرى بعمل مى آورد. این سیستم از طریق نصب مانع و قرنطینه ى دیجتالى ارتباط میان شبکه هاى مختلف را تنها پس از کنترل همه جانبه میسر مى سازد. نام این سیستم جدید Lock-Keeper است که سلامت تبادل اطلاعات را نه تنها در سطح نرم افزار، بلکه از طریق شاخص هاى سخت افزارى تضمین مى کند.

تولید انبوه و اینترنت همراه

بیشترین سود ممکن در آینده از طریق گسترش اینترنت همراه است. بنا به آمار نظرسنجى ها ۵ / ۵۶ درصد کارشناسان بر این نظراند که تلفن هاى همراه با امکان دسترسى به اینترنت بیشترین رشد را در آینده نشان مى دهند. خدماتى از قبیل ارسال پیام هاى کوتاه SMS ، انجام امور ادارى از راه دور و استفاده هاى صوتى به ترتیب در پى اینترنت همراه مى آیند. بیشتر کارشناسان بر این عقیده اند که کاهش بهاى اینگونه خدمات به سرعت سبب افزایش مصرف کنندگان خواهد شد. پیش شرط هاى فنى اینترنت همراه با توجه به سیستم UMTS فراهم است. این سیستم نوار پهنى براى ارسال اطلاعات دیجتالى مى باشد. سرعت کنونى این سیستم بالغ بر سه برابر سرعت سیستم هاى DSL معمول در تلفن هاى ثابت است. در نمایشگاه تلفن هاى همراه با امکان دریافت برنامه هاى تلویزیون دیجتالى نیز به چشم مى خورد. کامپیوترهاى همراه با فناورى سیستم UMTS یکى از خواست هاى مشترک میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است. بنا به پژوهش هاى رسمى، ظرفیت فروش کامپیوترهاى قابل حمل (نت بوک) زیر ۷۰۰ یورو در جهان بالغ بر ۸۰ میلیون خواهد بود، در حالیکه شرکت ها تنها قادر به تولید ۳۳ میلیون کامپیوتر در سال جارى هستند.

چشم انداز تحقیقات علمى و "پارک آینده"

آنچه نمایشگاه Cebit را بدل به همایشى براى کارشناسان و پژوهشگران مى سازد، برگزارى صدها سخنرانى، سمینار و کارگاه هاى آموزشى است. دقیقاً این قسمت از نمایشگاه کمتر توجه عموم را مشغول به خود مى سازد. در سالن ۹ نمایشگاه مهمترین پژوهش ها و فناورى هاى آینده در حوزه ارتباطات و اطلاعات عرضه مى شوند. "پارک آینده" مرکزى براى ارائه نوآورى و پژوهش هاى جدید مى باشد. با شعار "دانش آینده است" این مرکز وظیفه جلب استعدادهاى جوان در حوزه علم و اقتصاد را بر عهده دارد. افتتاح "پارک آینده" با حضور برنده جایزه نوبل در رشته فیزیک، پیتر گرونبرگ صورت خواهد گرفت. در این مرکز نمایش محصولات حاضر و آماده از اهمیت کمترى برخودار است، یکى از ویژگى هاى بارز "پارک آینده" عرضه ایده ها و نظرات، بررسى چشم اندازهاى آتى فناورى و تحقیق مى باشد.

شهرام اسلامی





















Copyright: gooya.com 2016