دوشنبه 20 اسفند 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلفن‌هاي همراه آينده چگونه خواهند بود؟، ايسنا

فن‌آوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي به‌ويژه در حوزه‌ي تلفن‌هاي همراه از سرعت تحول فوق‌العاده‌اي برخوردارند و هر لحظه تكنولوژي جديدي وارد بازار مي‌شود و نمي‌توان از حالا حدس زد كه تا دو سال ديگر اين تلفن‌ها چگونه خواهند بود؟ اگر چه دو سال زمان كوتاهي به حساب مي‌آيد اما شماري از فن آوري‌ها كه سال‌ها تحت طراحي بودند در حال راه يافتن از آزمايشگاه‌ها به كارخانه‌ها و جا گرفتن در نسل بعد دستگاه‌هاي همراه هستند؛ در هر حال به جاي مطرح كردن اگرها و شايدها اين گزارش سعي كرده نگاه واقع بينانه‌اي به آنچه كه در حال رخ دادن در اين زمينه است، بيندازد.

به گزارش سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گرايش‌هايي مانند پهناي باند فراگير، ديجيتالي شدن تمامي محتواها و نيروي رايانشي جيبي پيش از اين تلفن‌هاي همراه معمولي را به تلفن‌هاي هوشمند تبديل كرده‌اند و تحول، تلفن‌هاي هوشمند را براي تبديل شدن به دستگاه‌هايي كه هميشه متصل بوده، همواره به تمامي محتواي ديجيتالي و وب دسترسي داشته و مجموعه گسترده‌تري از سرويس‌هاي شخصي را فراهم مي‌كنند، هدايت خواهد كرد.

به گفته‌ي مدير كل بخش دستگاه‌هاي قابل حمل موتورولا، سه مولفه در تلفن‌هاي هوشمند آينده وجود دارد، سخت‌افزار، سيستم عامل و اكوسيستم مبتني بر وب كه شامل مجموعه برنامه‌ها و سرويس‌هايي هستند كه از سوي ارايه‌دهندگان مختلفي ارايه مي‌شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بزرگ‌ترين فرصت‌ها و تغييرات با اتصال اينترنتي باند پهن همراه مي‌شوند كه در همه جا در دسترس خواهد بود؛ نسل بعد شبكه‌هاي بي‌سيم در راهند و اپراتورهايي مانند وريزون وايرلس و اسپرينت پيش از اين شبكه‌هاي نسل سوم را برقرار كرده و در سراسر آمريكا فعاليت مي‌كنند.

اين شبكه‌هاي نسل سوم، طي دو سال آينده به شبكه‌هاي نسل سه و نيم ارتقاء خواهند يافت كه به معني دانلود و بارگذاري سريع‌تر محتواها از طريق تلفن‌هاي هوشمند است؛ با اين كه شبكه‌هاي نسل چهارم در دور دست هستند با اين حال هيچكدام در عرض دو سال توسعه نخواهند يافت.

تلفن‌هاي هوشمند بيش از هر دستگاه ديگري قادر خواهند بود از اين شبكه‌ها سود برده و به كاربران براي انجام هر كار يا دسترسي به هر چيزي قدرت دهند.

اما آن‌ها براي سود بردن از شبكه‌هاي پرسرعت‌تر به بازوي پردازش بهتري نياز خواهند داشت. اينجاست كه تراشه Moorestown اينتل مطرح مي‌شود كه تا دو سال ديگر عرضه مي‌شود كه روح يك رايانه به شكل مينياتور و يك پردازنده x86 با آداپتور گرافيكي است كه در داخل يك تراشه فشرده شده تا در داخل تلفن هوشمند جاي بگيرد.

تركيب كردن شبكه‌هاي پرسرعت با مرورگرهاي تلفن همراه مبتني بر HTML به اين معني است كه قدرت وب در كف دستان كاربر قرار مي‌گيرد.

لپ‌تاپ‌ها در قياس با تلفن‌هاي همراه ممكن است قابل حمل باشند اما هيچ كس به هنگام عبور از خيابان يا رانندگي به اندازه‌اي كه از دستگاه‌هاي تلفن همراه جيبي استفاده مي‌كند از آن‌ها استفاده نمي‌كند. كاربران شاهد اين قدرت خواهند بود كه چگونه برنامه‌هاي اينترنتي متحول مي‌شوند و چگونه با سيار بودن پيوند تنگاتنگ مي‌يابند. برنامه‌هايي مانند مكان‌يابي و هدايت مبتني بر GPS، شبكه‌ي اجتماعي و ابزارهاي وب 2 فرصت‌هاي زيادي براي طراحان به منظور غني كردن دستگاه‌ها فراهم مي‌كنند.

تغييري كه در زمينه‌ي چگونگي جا گرفتن تلفن‌هاي هوشمند در زندگي ديجيتالي كاربران مطرح خواهد شد، بيش‌تر در مورد اتصال آن‌ها به اكو سيستم وب برنامه‌هايشان خواهد بود تا دستگاه‌هاي قابل حمل ديگر امروزي چه كاري انجام مي‌دهند.

در زمينه‌ي برنامه‌ها، هرچه كه به سرگرمي، موسيقي و ويديو مربوط باشد، مهم خواهد بود و افزايش ظرفيت حافظه نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي‌كند.

امروزه دو نوع حافظه وجود دارد؛ برخي از تلفن‌هاي هوشمند حافظه‌ي داخلي دارند و برخي ديگر از كارت‌هاي حافظه ميكرو اس دي استفاده مي‌كنند. همچنان كه به جلو پيش مي‌رويم شاهد تركيب آن‌ها خواهيم بود و يك شكل پيروز نخواهد شد. در هر دو صورت ظرفيت ذخيره‌سازي به طور قابل ملاحظه‌اي در حال افزايش است.

در نمايشگاه محصولات الكترونيكي مصرف‌كنندگان كه ماه گذشته در لاس وگاس برگزار شد، سان ديسك، كارت حافظه ميكرو اس دي ريز 12 گيگابايتي را به نمايش گذاشت.

مي‌توان تصور كرد كه كارت حافظه‌اي مانند اين وقتي در داخل تلفن هوشمند جاي بگيرد، چه ميزان عكس، ويديو و موسيقي را نگهداري كند. اين تصاوير با پروژكتورهاي ريزي كه وارد بازار مي‌شوند مي‌توانند بر روي هر سطح صافي تابيده شوند.

دسترسي داشتن كاربران به محتوا و توانايي نمايش و انتقال حجم بالايي از آن‌ها به كاربران اجازه خواهد داد با دستگاه‌هاي خود كارهاي بيشتري انجام دهند كه شامل تماشاي فيلم، گوش دادن به موسيقي و گرفتن و ذخيره عكس‌ها و ويديوها كيفيت بالا و اشتراك آن‌ها از طريق سرويس‌هايي مانند فليكر، پيكاسو، يوتيوب و ساير سرويس‌ها خواهد بود.

تلفن‌هاي هوشمند به تمامي محتواها و رسانه‌هاي كاربر از جمله اسناد كاري و شخصي، موسيقي، ويديو و غيره دسترسي خواهند داشت كه برخي از آن‌ها در دستگاه و برخي ديگر در شبكه‌ي ابري ذخيره مي‌شوند.

اما تلفن‌هاي هوشمند سال 2010 ديگر چگونه خواهند بود؟ شركت‌هايي مانند موتورولا، نوكيا و سامسونگ ايده‌هاي مختلفي مطرح مي‌كنند؛ در وهله اول بايد به ياد داشت تلفن‌هاي هوشمند به كاربران مختلفي عرضه مي‌شوند.

برخي كاربران خواهان دوربين‌هاي بهتر بوده و برخي ديگر به آن‌ها نياز ندارند، برخي كي‌بوردهاي داراي كليد كامل و برخي ديگر صفحه‌هاي لمسي را ترجيح مي‌دهند. در آخر همه چيز بستگي به آن دارد كه يك امكان ويژه چقدر براي مصرف كنندگان جذاب است.

و اما در مورد بلوتوث بايد ياد آور شد كه ارتباط بي‌سيم پيش از اين در تمامي تلفن‌هاي هوشمند وجود داشته است و در عرض دو سال شاهد تحول بلوتوث با اتصال بهتر و انتقال سريع‌تر داده‌ها با بلوتوث خواهيم بود و اتصال بي‌سيم محلي به طور اوليه واي فاي خواهد بود.

تلفن‌هاي هوشمند سيستم‌هاي GPS خواهند داشت و برنامه‌هاي اينترنتي مبتني بر آن به كاربران كمك مي‌كند به غير از مكان‌يابي، خانواده، دوستان و همكاران خود را يافته و با سرويس‌هاي نزديك خود مرتبط شوند. تنها چيزي كه شاهد آن نخواهيم بود واي مكس است. البته فن‌آوري نسل چهارم گسترش مي‌يابد اما در عرض دو سال به تلفن‌ها راه نخواهد يافت.

در اين ميان تنها امكاني كه تلفن‌هاي هوشمند در آن پيشرفت قابل ملاحظه‌اي نخواهند كرد عمر باتري است. البته نمي‌شود گفت كه سازندگان تلفن همراه بر روي اين مشكل كار نمي‌كنند و هر سال بهبودهاي بيشتري در اين زمينه انجام مي‌شود.

در حالي كه تلفن‌هاي هوشمند آينده قادر نخواهند بود، همه‌ كاري را كه در فيلم‌هاي علمي تخيلي ديده مي‌شود، انجام دهند با اين حال به سرعت در حال پيشرفت هستند. برخي از فن‌آوري‌ها كه طي سال‌هاي گذشته تغيير كرده‌اند، براي استفاده در سال 2010 آماده خواهند بود و تلفن‌هاي هوشمند نخستين دستگاه‌هايي خواهند بود كه آن‌ها را به كار مي‌گيرند.





















Copyright: gooya.com 2016