یکشنبه 26 اسفند 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رتبه‌هاي علمي ايران در جهان و نظرات استاد فيزيك، همشهری

در 2-3 ماه گذشته جدال داغي درباره رتبه علمي ايران به راه افتاده و صحت صحبت‌هاي مسئولين و نقد سخنان يكديگر همواره خبرساز بوده است

بسياري از كارشناسان تأكيد مي‌كردند كه تعداد بالاي مقالات، با رتبه علمي فرق دارد و براي بالاتر بردن رتبه علمي ايران در دنيا بايد در طرح‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي بين‌المللي سهيم باشيم تا بالاخره از سوي معاون پژوهشي وزير علوم رتبه جهاني ايران در 3 رشته علمي اعلام شد.

دكتر منصور كبكانيان در مورد رتبه و وضعيت علمي ايران در سطح منطقه و جهان گفت: در سال 2007 از نظر حجم مقالات، ايران با 9 هزار و 61 توليد علمي ثبت شده در رتبه دوم منطقه قرار گرفت و تركيه با 19 هزار و 657 توليد علمي رتبه اول را كسب كرد.

وي اضافه كرد: البته از نظر رشد در توليدات علمي ايران با 2/34 درصد رتبه اول و تركيه با 75/9 درصد رتبه دوم را دارا بودند. معاون پژوهشي وزيرعلوم درباره رتبه شيمي، مهندسي و علوم كامپيوتر ايران در دنيا هم اظهار داشت: در محاسبات مربوط به 10 سال گذشته ايران از ميان 145 كشور دنيا رتبه چهلم را در زمينه تعداد توليدات علمي و رتبه چهل و هفتم را در زمينه استنادها به دست آورده است.

ايران در رشته شيمي رتبه 23، در مهندسي رتبه 28 و علوم كامپيوتر رتبه 36 را در زمينه تعداد توليدات علمي در جهان كسب كرده است.

همزمان با اعلام اين خبر، بد نيست نظرات پژوهشگر برجسته فيزيك ايران را نيز مرور كنيم. به گزارش مهر، دكتر يوسف ثبوتي، روز پنجشنبه در دومين هم انديشي نقشه جامع علمي كشور در تهران با اشاره به مباحثي كه در اين هم انديشي‌مطرح شد، گفت: سالهاست ياد گرفته‌ايم كه چگونه نخبه پروري كنيم اما نخبه داري را ياد نگرفته‌ايم، از اين‌رو خواهش مي‌كنم كه در نقشه جامع علمي كشور فصلي به نخبه داري اختصاص يابد.

ثبوتي گفت: در دانشگاه‌هاي خارج از كشور جايگاه مناسبي براي افراد برجسته‌اي كه در داخل كشور تربيت مي‌كنيم وجود دارد و اگر جايگاهي براي آنها در كشور نداشته باشيم آنها نيز جاي مناسب را براي خود پيدا مي‌كنند.

پژوهشگر برجسته فيزيك افزود: اگر فردي را عادت داديم كه به پژوهش بپردازد، بايد محيط نيز مناسب باشد و بايد جست‌وجو كنيم كه چه محيط مناسبي را مي‌توانيم براي او داشته باشيم.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي در مورد لزوم مطالعه تطبيقي در ميزان رشد علمي ايران با كشورهاي همجوار گفت: مقايسه با داشته‌هاي خودمان چندان مفيد نيست و به‌خودشيفتگي ما منجر مي‌شود. رئيس مركز تحصيلات تكميلي در علوم پايه زنجان تأكيد كرد: سند چشم‌انداز وظيفه بسيار سنگيني روي دوش مسئولين قرار داده است و براي انجام اين كار مسئولين به نيرو، استعداد، ابتكار و... مردم نياز دارند. دولت تاكنون از سطح ابتدايي تا بالا آموزش و پژوهش را وظيفه خود دانسته است.

وي افزود: راه مشاركت مردم بايد در آموزش و پژوهش باز شود زيرا مردم براي فرزندان خود حاضر هستند بيش از آنچه ما فكر مي‌كنيم، هزينه پرداخت كنند. در حالي‌كه وزارت علوم اعلام مي‌كند براي هر متقاضي كنكور يك صندلي خالي وجود دارد، اما خدمات متناسب با آن را نمي‌تواند ارائه كند.ثبوتي اظهار داشت: راه را باز كنيد كه مردم به جاي اينكه براي فرزندان خود در امارات، استراليا و تركيه و قبرس و... هزينه كنند، در داخل كشور اين هزينه را انجام دهند.

رئيس مركز تحصيلات تكميلي در علوم پايه زنجان با انتقاد از عدم‌مراودات بين‌المللي دانشگاه‌هاي كشور گفت: لازمه مراودات علمي، مراودات بين‌المللي است. دانشگاه‌هاي ما ارتباطات بين‌المللي قابل توجه ندارند. ايران نزديك به 80 سال سابقه آموزشي دارد اما هنوز دانشجوي خارجي به‌صورت متعارف با هزينه خود ندارد.





















Copyright: gooya.com 2016