سه شنبه 28 اسفند 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش یاهو برای دستیابی به 'موتور جستجوی مفهوم گرا'، بی بی سی

یاهو اعلام کرد که قصد دارد از برخی جنبه های "وب سمانتیک" یا "وب مفهوم گرا" در جستجو گر خود استفاده کند.

وب سمانتیک یا اینترنتی که بتواند برداشتی مفهومی از محتوای صفحات اینترنت داشته باشد، قدم بعدی در دنیای اینترنت به شمار می رود.

شرکت یاهو اعلام کرده است که قصد دارد همزمان با علامت گذاری و نشانه گذاری صفحات وب برای جستجو، از برخی از برنامه هایی که از صفحات وب برداشت مفهومی می کند نیز استفاده کند.

این حرکت می تواند قدم بزرگی برای استفاده بیشتر از وب سمانتیک باشد که مدت هاست برای همه گیر شدن آن تلاش می شود.

جستجوی بهتر
در حال حاضر، اکثر جستجوگرها و به طور مشخص جستجوگر گوگل کلمات را در صفحات وب و در وب سایت ها جستجو می کند.

جستجوی مفهوم گرا قرار است این روش را تغییر دهد؛ به طوریکه با این روش معنای اطلاعات موجود در یک صفحه است که به جستجوگرها برای جمع آوری اطلاعات کمک می کند.

آمیت کومار، مدیر تولید در شرکت یاهو در مقاله ای در وب لاگ این شرکت نوشته یاهو حمایت خود از استانداردهای معنایی در وب را آغاز کرده است.

آقای کومار می نویسد پیشرفت قابل توجهی در شیوه های درک معنی از صفحات وب صورت گرفته اما کاربران اینترنت هنوز اثرات این پیشرفت را احساس نکرده اند.

به نوشته آقای کومار، تا کنون دلیل کافی برای لزوم استفاده از این فن آوری وجود نداشته است، اما او فکر می کند که جستجو در وب می تواند لزوم این فن آوری را توجیه کند.

پروفسور استفان دکر، مدیر موسسه تحقیقات دیجیتال در دانشگاه ملی ایرلند می گوید این اقدام یاهو بیانگر این نکته است که این شرکت تکنولوژی دریافت مفهوم در وب را به رسمیت شناخته است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وب مفهوم گرا (Semantic Web) می تواند به چالشی برای گوگل بدل شود
آقای دکر می گوید در حال حاضر درست مثل روزهای اول عرضه اینترنت، مردم اطلاعات را با استفاده از کلمات کلیدی علامت گذاری می کنند؛ این همان چیزی است که برنامه هایی که برای درک مفهوم از صفحات وب به کار می روند به آن نیاز دارد.

این کلمه های کلیدی شبیه کدهای HTML هستند که فرم و شکل متن را در صفحه وب تعیین می کنند.

یاهو اکنون به این نتیجه رسیده که تعداد این کلمات به حدی رسیده که بتوان آنها را علامت گذاری کرد و در جستجو از آنها استفاده کرد.

از سوی دیگر با اضافه شدن کلمات کلیدی که توسط استانداردهای معنایی در وب تعریف می شوند، کاربران وب هم به استفاده از آنها ترغیب می شوند.

آقای دکر می گوید در اینترنتی که مفهوم قابل دریافت باشد، جستجو کردن بسیار پربارتر است.

با این شیوه، جستجو با توجه به معنای موضوع در اینترنت صورت می گیرد.

آقای دکر می گوید ایده اینترنتی که قادر به درک مفاهیم باشد در گفتار دانشمندان کلاسیک نظیر ونوار بوش (Vannevar Bush)، داگلاس انگلبارت، و تیم برنرز-لی (Tim Berners-Lee) همیشه وجود داشته و تنها اکنون تکنولوژی به سطحی رسیده که بتوان به این هدف دست یافت.

پیش از این صحبت در این مورد مانند تلاش برای ساختن هواپیمای جت در دنیایی بود که به تکنولوژی ساخت دوچرخه مجهز بود
.

پروفسور وندی هال از دانشکده الکترونیک و علوم کامپیوتر در دانشگاه ساوثهمپتون معتقد است وب سمانتیک اینترنت را با چالش های تازه ای روبرو خواهد کرد.

به عقیده خانم هال این چالش های تازه از سوی شرکت های اسم و رسم داری نظیر گوگل مطرح می شود که با استفاده از روش های معمول جستجو به موقعیت خوبی رسیده اند.





















Copyright: gooya.com 2016