جمعه 20 اردیبهشت 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نبرد غول ها: ابراز علاقه گوگل به همکاری با ياهو، راديو فردا

مديران ارشد شرکت اينترنتی گوگل، ابراز اميدواری کردند که بتوانند در بازار آگهی های اينترنتی با ديگر غول دنيای اينترنت يعنی شرکت ياهو همکاری کنند.

گوگل که در حال حاضر بزرگترين موتور جست و جوی اينترنتی لقب گرفته در حالی بار ديگر موضوع مشارکت با ياهو در جذب آگهی های اينترنتی را مطرح کرده است که در چند هفته اخير، خبر تلاش شرکت مايکروسافت برای یاهو در رسانه ها منتشر شده بود.

مايکروسافت اگر چه پيشنهاد خريد خود را از هيات مديره ياهو پس گرفت، اما آنچه «خطر همکاری گوگل و ياهو» توصيف می شود، بار ديگر افزايش يافته و به نوشته آسوشيتدپرس از اين پس، طرح دوباره اين پيشنهاد خريد برای مايکروسافت دشوار خواهد شد.

سرگی برين، يکی از دو بنيانگذار معروف «گوگل» در يک کنفرانس خبری که پيش از نشست سالانه سهامداران اين شرکت برپا شده بود گفت: «ما با ياهو مذاکراتی داشتيم و از اينکه با آنها کار کنيم به شدت هيجان زده ايم.»

اين دو شرکت در ماه گذشته ميلادی به مدت دو هفته و به صورت آزمايشی طرح همکاری دو جانبه در زمينه به اشتراک گذاشتن آگهی هايی را که از مشتريان می گيرند به اجرا گذاشتند. در اين دو هفته، بخش بسيار کوچکی از آگهی های گوگل در کنار صفحه نتايج جست و جوی ياهو به نمايش در آمدند.

دو شرکت «گوگل» و «ياهو» که مهم ترين موتورهای جست و جو در اينترنت را در اختيار دارند، کنترل ۸۰ درصد بازار آگهی های اينترنتی در آمريکا را در دست دارند و به همین دلیل احتمال ائتلاف این دو شرکت، با ابراز نگرانی هایی از سوی حقوقدانان همراه شده است.

دادگستری ایالات متحده نیز برای بررسی وضعیت حقوقی این همکاری بر اساس قوانین «ضد تراست» در این کشور، تحقیقاتی را درباره همکاری دو هفته ای آنها انجام داده است.

با ابراز علاقه گوگل به ادامه اين همکاری با ياهو عملا مبارزه تجاری ابرشرکت های اينترنتی، وارد مرحله تازه ای می شود. مايکروسافت برای خريد گوگل در يک مرحله پيشنهاد خود را تا سقف ۴۷ و نيم ميليارد دلار بالا برد. بسياری علت اين پيشنهاد را جلوگيری از ائتلاف احتمالی گوگل و ياهو خوانده بودند.

روز پنج شنبه نيز مديران گوگل به صراحت به نقش مایکروسافت در همکاری آنها با یاهو اشاره کردند و تاکيد کردند که همکاری با ياهو را «سلاحی برای مقابله با مايکروسافت» می دانند.

آقای برين گفت: «آنها [ياهو] به شدت زير حمله هستند و ما می خواهيم مطمئن شويم که گزينه های کافی در مقابلشان قرار گرفته است.»

اريک اشميت، رييس هئيت مديره گوگل نيز در اين کنفرانس خبری گفت که گوگل می خواهد «مطمئن باشد که ياهو از دسترس مايکروسافت دور باشد.»

وی رابطه کنونی گوگل و ياهو را که در سال های اخير بارها به موضوع شايعات رسانه های عامه پسند بدل شده، «بسيار بسيار دوستانه» خواند.

حقوق بشر و گوگل

هيات مديره گوگل که در چند سال اخير چندين بار به خاطر همکاری هايش با حکومت هايی مانند رژيم کمونيستی چين، با انتقادهای تند رو به رو شده است، در نشست ساليانه سهامداران در روز پنج شنبه با طرح هايی برای رعايت حقوق بشر رو به رو بود.

دو طرح در اين جلسه به رای گذاشته شد که هر دو با مخالفت هيات مديره رو به رو شدند.

در طرح نخست پيشنهاد شده است تا در شرکت گوگل، کميته ای ويژه برای حقوق بشر تشکيل شود و اين کميته، سياست های گوگل را در اين زمينه بازنگری کند.

در طرحی ديگر نيز که از سوی سهامداران عرضه شد، خواسته شد تا گوگل در برابر درخواست دولت های چين، برمه، کره شمالی و ايران، برای سانسور نتايج جست و جو از خود مقاومت بيشتری نشان دهد.

البته تا امروز تنها دولت چين چنين درخواستی را مطرح کرده است که با موافقت گوگل رو به رو شده و به همين دليل، نتايج جست و جوی برخی کليدواژه های حساس برای دولت چين، در داخل و خارج اين کشور متفاوت هستند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به دليل خواست دولت چين، نتايج اين جست و جوها در داخل اين کشور بر اساس الگوريتم های تثبيت شده گوگل ارائه نمی شوند.

سرگی برين، يکی از دو بنيانگذار که کنترل ۲۸ و نيم درصد سهام گوگل را در اختيار دارد، در اقدامی که آسوشيتدپرس آن را «غير معمول» توصيف کرده است به هر دوی اين طرح های رای ممتنع داد.

او گفت که اگرچه به طور کامل از اين طرح ها حمايت نمی کند، اما علت طرح آنها را درک می کند.

آقای برين به دليل سهامی که در اختيار دارد، قدرت وتوی رای سهامداران ديگر را دارد. نتايج رای گيری روز پنج شنبه از سهامداران گوگل در روز پنج شنبه تا پايان سال جاری ميلادی اعلام نخواهد شد و به رغم مخالفت هئیت مدیره و رای ممتنع آقای برین، هنوز این امکان وجود دارد که هر دو طرح در نهایت اجرا شوند.





















Copyright: gooya.com 2016