چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آلودگی هوا 'خطر خون لختگی در رگها را افزایش می دهد'، بی بی سی

بنا به تحقیقی در آمریکا، تنفس در هوای آلوده به دود خارج شده از لوله اگزوز خودروها ممکن است خطر لخته شدن خون، ترمبوز، را افزایش دهد.

آلودگی هوا آمیخته ای پیچیده از ترکیبات گازی (ازون، منواکسید کربن و دی اکسید نیتروژن) و ذرات معلق است.

در مناطق شهری احتراق سوخت های فسیلی (در خودروها و صنایع)، منبع اصلی آلودگی های ناشی از فعالیت انسان هاست.

قرار گرفتن در معرض ذرات ریز شیمیایی (کربن، نیترات ها، سولفات ها و فلزات) که به خاطر سوختن سوخت فسیلی در هوا منتشر شده اند، احتمال مبتلا شدن به امراض قلبی و بروز سکته مغزی را افزایش می دهد.

اما تحقیق دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، که با مشارکت دو هزار داوطلب انجام شده است، همچنین نشان داده که این ذرات باعث لخته شدن خون در رگ های پا می شود.

محققان گفتند که آلودگی هوا خون را غلیظ تر و احتمال ایجاد لخته را بیشتر می کند.

از داوطلبانی که در این تحقیق شرکت داشته اند نزدیک به نهصد نفر به ترمبوز مبتلا شدند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




خون لختگی که در پا ایجاد می شود ممکن است به سمت ریه حرکت کند و در آنجا مستقر شود. خون لختگی که به ریه رسیده ممکن است به آمبولی ریوی منجر شود.

خطر ترمبوز با عدم حرکت افزایش می یابد.

در حالی که مسافران پروازهای طولانی مدت در معرض خطر ابتلا به خون لختگی هستند، افرادی که هنگام کار ساعتها پشت میز نشسته اند یا کمتر راه می روند نیز ممکن است با این معضل مواجه شوند.

این گروه از محققان میزان آلودگی هوا در محل زندگی داوطلبان را اندازه گرفتند و متوجه شدند که اگر میزان ذرات شیمیایی معلق در هوای محله ای بیشتر بوده احتمال اینکه داوطلب ساکن آن محله به ترمبوز مبتلا شود، بیشتر بوده است. داوطلبان ساکن ایتالیا بوده اند.

در گزارش محققان که در نشریه "آرشیو پزشکان داخلی" آمریکا (The Archives of Internal Medicine)، منتشر شده است، آمده که اگر ذرات معلق شیمیایی در هوا به میزان 10 میکروگرم در مترمربع افزایش یابد، خطر ابتلا به ترمبوز هفتاد درصد افزایش می یابد.

سقف تعیین شده برای حجم ذرات آلوده کننده هوا پنجاه میکروگرم است.

عامل خطرزا

دکتر آندریا باکارلی، سرپرست این تحقیق، گفت: "با در نظر گرفتن تاثیر اساسی که آلودگی هوا بر سلامت انسان دارد، یافته های ما یک عامل جدید خطرزا در ایجاد ترمبوز را برملا کرده است."

او در ادامه گفت: "نتیجه تحقیق ما همچنین پشتوانه محکمی است برای مبارزه با آلوده کننده های هوا و نهایتا وضع مقررات بیشتر برای کنترل آن."

دکتر بورلی هانت، مدیر سازمان خیریه "لایف بلاد" (Lifebloof) در بخش امور پزشکی، گفت: "ما مدتی است که می دانیم آلودگی هوا با افزایش امراض قلبی و سکته مغزی مرتبط است. این تحقیق برای اولین بار نشان می دهد که آلودگی هوا همچنین ممکن است خطر لخته شدن خون در رگ ها را افزایش دهد."

خانم هانت افزود: "یافته جدید مهیج است چون کیفیت هوا چیزی است که ما انسان ها می توانیم با کنترل سوخت های فسیلی بهتر کنیم."





















Copyright: gooya.com 2016