دوشنبه 30 اردیبهشت 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيمودن 500 كيلومتر با يك ليتر بنزين! كم‌مصرف‌ترين خودرو خاورميانه در اصفهان ساخته شد، ايسنا

دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان موفق به ساخت نخستين خودرو بسيار كم‌مصرف خاورميانه شدند كه ميزان سوخت مصرفي آن تنها يك ليتر بنزين در هر 500 كيلومتر هدفگذاري شده است.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خودرو بسيار كم‌ مصرف دانشگاه صنعتي اصفهان كه اين روزها آخرين تست‌ها را پشت سر مي‌گذارد، قرار است طي يكي، دو ماه آينده به عنوان تنها تيم از منطقه خاورميانه در مسابقات جهاني «شل اكو ماراتن» 2008 در فرانسه يا مسابقات انگلستان با همتايان قدراروپايي خود رقابت كند.

مسابقات بين‌المللي «شل اكوماراتن» رقابتي علمي آموزشي است كه با هدف ساخت خودروهايي با كمترين ميزان انرژي مصرفي توسط شركت شل در فرانسه برگزار مي‌شود. در اين دوره از مسابقات 24 كشور كه عمدتا اروپايي هستند شركت دارند و تيم دانشگاه صنعتي اصفهان به عنوان تنها نماينده خاورميانه و احتمالا كل آسيا در اين رقابت‌ها حضور خواهد داشت.

دكتر فدايي تهراني، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان و سرپرست تيم‌هاي دانشجويي خودرو اين دانشگاه كه پيش از اين موفق به ساخت خودروهاي صحرايي، الكتريكي و فرمول نيز شده‌اند در گفت‌و‌گو با خبرنگار پژوهشي «ايسنا» از خودرو بسيار كم مصرف دانشگاه صنعتي اصفهان و طرح ساخت خودروهاي شهري تك و دو نفره بسيار كم مصرف مي‌گويد كه اميدوارست تا پايان امسال به ساخت نخستين نمونه چنين خودروهايي در دانشگاه موفق شوند.

ساخت و توليد انبوه خودروهايي با مصرف بسيار كم سوخت، هدف ايده‌آلي است كه با توجه به افزايش فزآينده قيمت سوخت و بحران آلودگي هوا به طور جدي مورد توجه صنايع خودروسازي جهان و فعالان بخش انرژي قرار داشته كه برپايي مسابقات بين‌المللي نظير «شل اكو ماراتن» تلاشي در همين راستاست.

دكتر فدايي تهراني با اشاره به ويژگي‌هاي خودرو بسيار كم مصرف ساخته شده : با اين كه اين خودرو كم مصرف را بر اساس استانداردهاي «شل‌ اكو ماراتن» ساخته‌ايم ولي شركت ما در اين مسابقات بيشتر براي اين است كه اعلام كنيم ما هم به اين تكنولوژي دست پيدا كرديم و مي‌توانيم در كنار بقيه كشورهاي پيشرفته رقابت كنيم و هدف نهايي، طراحي و ساخت خودروهاي شهري يك نفره و به دنبال آن دو نفره براي كاربردهاي عملي است.

وي درباره ويژگي‌هاي خودرو بسيار كم مصرف ساخته شده اظهار كرد: تمام خودروهاي شركت كننده در مسابقات بايد از يك موتور معمولي كاربوراتوري استفاده كنند كه ما از يك موتور مدل هوندا استفاده كرديم و تغييرات خاصي را روي آن ايجاد كرديم مثلا چهار سنسور دور موتور، فشار، دماي هواي ورودي و اكسيژن را بر روي آن نصب و آن را به يك موتور انژكتوري تبديل كرده‌ايم و به اين ترتيب موتور معمولي ما به يك موتور پيشرفته با مصرف سوخت بسيار كمتر تبديل شده كه به سيستم كنترل الكترونيك جرقه مجهز است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دكتر فدايي تهراني در ادامه درباره تغييراتي كه در موتور خودرو داده شده تا به اين كارايي بالا برسد، گفت: تبديل شدن به يك موتور انژكتوري هوشمند كه با كنترل الكتريكي و يك جرقه كار مي‌كند و پاشش آن به صورت كاملا پودري بوده و سنسورهاي داخل مجموعه تغييرات را دائما اندازه‌گيري كرده و تمامي اين پارامترها به صورت سيستم مدار بسته كنترل مي‌شود باعث شده احتراق سوخت در آن بسيار ساده‌تر انجام شده و راندمان موتور نسبت به يك موتور كاربراتوري بسيار بالاتر شود.

وي خاطر نشان كرد: بدنه اين خودرو هم كه توسط اعضاي تيم طراحي شده از مواد سوپر سبك از جنس فيبر كربن و رزين ساخته شده ولي در نهايت بدنه كامپوزيتي خاصي با استحكام بالا و وزن كم حاصل شده است. فريم آن هم از جنس آلياژ آلمومينوم ساخته شده كه شبيه‌سازي‌هاي انجام شده نشان دهنده استحكام بسيار خوب آن است. سيستم ترمز هم از نوع ديسكي است و سيستم تعليق نسبتا ساده‌اي هم براي آن طراحي و ساخته شده است.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان تصريح كرد: طول اين خودرو حدود 9/2 متر، عرض آن يك متر و ارتفاع آن 90 سانتي‌متر است. از مزاياي خاص خودرو قابليت پيچش چهار متر (سه برابر پيكان)، مقاومت غلطشي پايين تاييرها و استفاده از سيستم انتقال قدرت CVT است.

به گفته وي، اين سيستم انتقال قدرت كه براي نخستين بار در كشور استفاده شده از نوع پيوسته ولي به صورت دستي خودكار است.

دكتر فدايي تهراني با بيان اينكه تركيب اين مجموعه طراحي و ساخت در خودرو بسيار كم مصرف دانشگاه صنعتي اصفهان جزو تكنولوژي‌هايي است كه در حال حاضر شركت‌هاي خودرو سازي و مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي پيشرفته دنيا روي آن‌ها كار مي‌كنند درباره علت انتخاب خودروهاي بنزين سوز با وجود حركت صنعت پيشرفته دنيا به سمت خودروهاي الكتريكي و هيبريدي به ايسنا گفت: درست است كه حركت به سمت آن نوع خودروها است و خود ما هم در دانشگاه يك خودرو تك نفره‌ الكتريكي ساخته‌ايم ولي آن طور كه به نظر مي‌رسد حداقل تا حدود دو دهه ديگر قطعا از بنزين استفاده مي‌شود و به خصوص كشور نفت‌خيزي مثل ما بايد روي كاهش مصرف كار كنند. البته در زمينه‌ خودروهاي هيدروژني و الكتريكي هم در كشور كار شده و بايد كارهاي بسيار بيشتري انجام شود تا فاصله خود را در اين زمينه با دنيا كاهش دهيم.

وي درباره ميزان مصرف سوخت اين خودرو گفت: موتور پايه تعيين شده كه 5/3 اسب قدرت دارد، كاربردهاي مختلفي دارد و ما هم با توجه به اينكه موتور كوچك و نسبتا ارزاني است از آن استفاده كرديم و با اينكه در موتور سيكلت استفاده نمي‌شود ميزان سوخت مصرفي آن تقريبا معادل مصرف موتور سيكلت يعني حدود دو ليتر در 100 كيلومتر است كه هدف ما رسيدن به يك ليتر مصرف در 500 كيلومتر حركت با سرعت ثابت است.

دكتر فدايي تهراني تصريح كرد: ماكسيمم سرعت حركت خودرو ما 80 كيلومتر در ساعت است كه اگر سرعت افزايش يابد ميزان مصرف بالا مي‌رود اما با توجه به اينكه آخرين تست‌ها را اواخر هفته آينده انجام مي‌دهيم، تست‌هاي اوليه نشان مي‌دهد به ركورد يك ليتر در 500 كيلومتر خيلي نزديكيم و با توجه به كارهاي نرم‌افزاري باقي مانده بر روي موتور اميدواريم اين ركورد را هم بشكنيم.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان در ادامه درباره ساخت زمان ساخت خودرو شهري گفت:‌ با توجه به تجربه تيم كه طراحي چندين خودرو ديگر از جمله خودرو الكتريكي پارسا و خودرو صحرايي ميني باجا را در هم در كارنامه خود دارد اميدواريم بتوانيم با تامين اعتبارات لازم از سوي مراكز مختلفي كه نسبت به حمايت از طرح‌هاي ما ابراز تمايل كرده‌اند از اوايل تابستان ساخت خودرو شهري يك نفره و دو نفره را آغاز كنيم و پيش‌بيني مي‌كنيم در صورت تامين به موقع بودجه تا آخر سال اولين نمونه اين خودروها را بسازيم.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه با توجه به شرايط ارگونوميك خاص اين خودرو مثل حالت نزديك به دراز كش راننده، طول زياد خودرو و ... توسعه آن به يك خودرو شهري كارآمد تا چه حد عملي خواهد بود، اظهار كرد: بدنه خودرو، فوق‌العاده آيروديناميك است به طوري كه نيروهاي درگ و بازدارنده بسيار كم است كه طبيعتا براي ساخت خودروي شهري بايد تغييراتي در وضعيت خودرو، وزن و استحكام آن بدهيم. تغيير محل و نحوه استقرار راننده از ديگر تغييراتي است كه حتما در خودرو اعمال خواهد شد.

دكتر فدايي تهراني در پايان تصريح كرد: به ويژه با توجه به مساله جايگزيني اين خودروها با موتورسيكلت‌ها تلاش داريم ضمن تحرك و قدرت مانور مناسب،‌ ايمني و قيمت آن را در نظر گرفته و امكان مانورهاي خطرناك آن را مهار كنيم و به هر حال مسائل ديگري مثل تاييد راهنمايي و رانندگي و ساير مراجع ذي‌صلاح را نيز بايد مد نظر داشته باشيم. طول خودرو را هم قطعا حدود يك متر (در خودرو يك نفره) تغيير خواهيم داد.

وي در پايان با اشاره به وجود چهار تيم خودرو بسيار كم مصرف، صحرايي، الكتريكي و فرمول در دانشگاه صنعتي اصفهان به ايسنا گفت: در نظر داريم در پروژه‌هاي آينده تلفيقي از اين خودروها داشته باشيم و حتي روي خودرويي هيبريدي (بنزيني ــ الكتريكي) كار كنيم كه بستگي به اعتبارات ما و تعاملات بعدي با خودروسازان و نياز بازار دارد.





















Copyright: gooya.com 2016