دوشنبه 6 خرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاوشگر فونیکس با موفقیت بر روی مریخ فرود آمد، ايسنا

فضاپيماي فونيكس بامداد دوشنبه پس از ورود به جو مريخ با موفقيت در قطب شمال اين سياره سرخ فرود آمد.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، قرار است اين مريخ پيما طي 90 روز با بررسي سطح يخي اين سياره به جست و جوي نشانه‌هاي امكان حيات در آن بپردازد.

پس از گذشت كمتر از دو ساعت از فرود موفقيت آميز فونيكس بر سطح مريخ در بامداد دوشنبه، چهار عكس سياه و سفيد از اين فضاپيما به زمين مخابره شد.

يك تصوير از چهار تصوير مخابره شده مربوط به نحوه فرود فونيكس در ميان صخره‌هاي كوچك سطح مريخ اختصاص داشته و بقيه تصاوير افق اين سياره يخي و سطح چند گوش آن را به تصوير كشيده‌اند. ‌چنين الگوي چند گوشي در سطح مناطق يخي زمين نيز ديده مي‌شود.

دن مك كليس، سرپرست دانشمندان سازمان فضايي آمريكا (ناسا) در آزمايشگاه نيروي پيشرانش جت(JPL) گفت: تصاوير واقعا زيباست و به نظر مي‌رسد محل فرود براي شروع بررسي و كارش بسيار مناسب است.

تصاوير اوليه اطلاعاتي در خصوص وضعيت فضاپيماي فونيكس به مهندسان داده است. اين اطلاعات شامل منبع تامين قدرت و سلامت ابزار آلات علمي و فني آن مي‌شود.

باري كلداستين، سرپرست پروژه تحقيقاتي فونيكس، خاطر نشان كرد: سخت ترين قسمت كار به پايان رسيده است در حالي كه وي حتي تصور نمي كرده است كه اين قسمت كار به اين خوبي انجام شود.


فضاپيماي فونيكس پس از نزديك به 10 ماه سفر فضايي و پشت سر گذاشتن 422 ميليون مايل با سرعتي بيش از 12 هزار مايل در ساعت وارد جو مريخ شد.


پس از شعله‌ور شدن پيشران‌هاي فونيكس و كاهش سرعت سفينه فضايي به 5 مايل در ساعت خبر فرود اين فضاپيما در ساعت 4:53 به وقت پاسفيك به زمين رسيد.


اين اولين فرود كاملا آرام و ايمن بر سطح مريخ از زمان فرود فضاپيماي دو قلوي وايكينگ در سال 1976 است، چرا كه دو مريخ‌نورد روح و فرصت ناسا چهار سال پيش به كمك چتر و كيسه‌هاي هوا موفق به فرود در سطح مريخ شده بودند.


اين موفقيت براي سازمان فضايي آمريكا (ناسا) بسيار حائز اهميت و اميدبخش است. بيش از نيمي از تمام تلاش‌هاي ناسا و ساير آژانس‌هاي فضايي براي فرود بر سطح سياره سرخ مريخ با شكست مواجه شده‌اند.


محل فرود فونيكس با توجه به وجود مداركي دال بر منابع آب يخ زده نزديكي آن انتخاب شده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016