سه شنبه 21 خرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موج جدید جنگ مرورگرها با نوآوری برافروخته می‌شود، ایسنا

مرورگرها، به عنوان دریچه‌ای رو به افق گسترده‌ی وب، در حال یافتن تزئینات جدید و زیبایی هستند.

موزیلا، طراح مرورگر شورشی که از خاکستر نت اسکیپ برخاسته است، ماه جاری و پس از سال‌ها طراحی و شش ماه آزمایش عمومی، فایرفاکس 3.0 را منتشر خواهد کرد.

این نسخه‌ی جدید دارای معدودی ترفند است که می‌توانند نحوه‌ی سازماندهی و یافتن سایت‌هایی که کاربران اغلب از آن‌ها بازدید می‌کنند را تغییر دهند.

مایکروسافت نیز به تازگی اولین نسخه‌ی آزمایشی عمومی از جدیدترین ویرایش اینترنت اکسپلورر که مورد استفاده‌ی حدود 75 درصد از کل صاحبان رایانه است را منتشر کرده است.

نسخه‌ی نهایی اینترنت اکسپلورر 8 ممکن است تا پایان سال میلادی جاری منتشر شود و انتظار می رود صاحب ویژگی‌های بیش‌تری شده باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اپل هم که سابقا مرورگر سفاری خود را در داخل مرز دستگاه‌های ساخت خود نگه می داشت در حال اقدام جدال‌آمیز برای راه یافتن به رایانه‌ی کاربرانی است که از رایانه‌های ویندوز استفاده می‌کنند.

به عبارت دیگر جنگ مرورگرها، کشمکشی که مایکروسافت را در دهه ی 90 با مشکلات آنتی‌تراست مواجه کرد، دوباره در حال بالا گرفتن است.

مرورگرها همواره به عنوان نقطه‌ی آغازین مهم در وب دانسته شده‌اند. با این همه پس از محو شدن نت اسکیپ، مایکروسافت، اولین طراح مرورگر تجاری، پیش از عرضه‌ی ششمین نسخه از مرورگر اینترنت اکسپلورر در سال 2006 پنج سال انتظار کشید.

دین هاچاموویچ، مدیر کل گروه اینترنت اکسپلورر مایکروسافت معتقد است که این شرکت در طول این مدت در حال ترمیم حفره‌های امنیتی بوده است.

اما آمریکن آنلاین که شرکت نت اسکیپ را به دست آورد، در سال 2003 بنیاد غیرانتفاعی موزیلا را تشکیل داد. مرورگر فایر فاکس این بنیاد به زودی الهام‌بخش جنبش منبع بازی شد که مورد حمایت مشتاقان رایانه قرارگرفت.

اولین نسخه‌های فایرفاکس ویژگی‌هایی مانند مسدود کننده‌ی پنجره‌های تبلیغاتی برای متوقف کردن تبلیغات و مرور فهرست‌بندی شده که به کاربران اجازه می‌دهد در پنجره‌های وب حرکت کنند را دربرداشت.

فایرفاکس اکنون 170 میلیون کابر در سراسر جهان و 18 درصد از سهم بازار مرورگرها را دارد. بیش‌تر کاربران فایرفاکس به طور اختیاری این نرم‌افزار را دانلود کرده‌اند در حالی که اینترنت اکسپلورر در بیش‌تر رایانه‌های شخصی در کارخانه نصب شده است.

فایرفاکس علاوه بر این که در رقابت به مایکروسافت تلنگری وارد کرد برای صنعت فن‌آوری نیز ارزش مالی و استراتژیک مرورگر را تقویت کرد.

گوگل در سال 2004 قراردادی را با موزیلا منقعد کرد تا نوار جست‌وجوی گوگل را در گوشه‌ای از مرورگر فایرفاکس جای دهد.

براساس جدیدترین اسناد مالیاتی موزیلا، گوگل در سال 2006 بابت ترافیکی که از این مرورگر به سایتش هدایت شده بود به موزیلا 65 میلیون دلار پرداخت کرد.

به اعتقاد تحلیلگران، اکنون با مهاجرت اعمالی مانند ایمیل و پردازش ورد از رایانه به اینترنت، مرورگر به زودی با ارزش‌تر و از لحاظ استراتژیکی مهم‌تر خواهد شد. این ایده کمک کرده تا جنگ مرورگرها مجددا افروخته شود و به جدیدترین موج از نوآوری‌ها منتهی شده است.

فایر فاکس 3.0 به عنوان مثال بنا بر اعلام موزیلا دو برابر سریع‌تر از نسخه‌ی قبلی کار کرده و در ضمن از حافظه کمتری استفاده می‌کند.

این مرورگر همچنین هوشمندتر بوده و به‌منظور تلاش برای پیش‌بینی سایتی که کاربر ممکن است مایل به بازدید از آن باشد سه ماه از سابقه‌ی مرور کاربر را نگهداری می‌کند.

به عنوان مثال با تایپ واژه ی فوتبال در مرورگر، به سرعت فهرستی از سایت‌های بازدید شده که اسم یا تشریحی از فوتبال را دارند ایجاد می شود.

فایرفاکس اعلام کرده این نوار می‌تواند برای کاربران جایگزین فهرست‌های طولانی و آشفته‌ی بوک مارک‌ها شود و همچنین می‌تواند مرورگر را برای یک کاربر شخصی‌سازی کند.

اینترنت اکسپلورر 8 مایکروسافت نیز مجموعه ترفندهای متعلق به خود را وعده می‌دهد. یک ابزار جدید به نام Web Slices به کاربر امکان می‌دهد یک بخش دینامیک از یک وب‌سایت مانند یک حراجی آنلاین یا یک امتیاز ورزشی را بوک مارک کرده و آن را در حاشیه‌ی مرورگر و در جایی که کاربر می‌تواند تغییرات آن را مشاهده کند، ذخیره نماید.

یک ویژگی دیگر به نام فعالیت‌ها به کاربران امکان می‌دهد متن را در یک صفحه برجسته ساخته، برروی آن کلیک کرده و سپس آن را فورا به سایت دیگری مانند یک سرویس نقشه، ایمیل و وبلاگ ارسال کنند.

اما اپل در ماه مارس رویکرد متفاوتی در پیش گرفت و با استفاده از به‌روزرسانی خودکار نرم‌افزاری که در داخل پلیر موسیقی آی‌تیونز قرار داشت، ارسال سفاری به رایانه‌های کاربران ویندوز را آغاز کرد و کاربران در صورتی که مایل نبودند سفاری به رایانه‌شان دانلود شود، مجبور بودند مشخص کنند.

روش مذکور در کنار رقیبان اپل طرفداران آن را هم خشمگین ساخت. اما دست کم تا اندازه‌ای موفقیت‌آمیز بود، به طوری که بر طبق آمارها سهم بازار اپل در رایانه‌های ویندوز از ماه مارس سه برابر شده است.

اپل در بیانیه‌ای در ماه گذشته و در پاسخ به اظهار نظرات در مورد این مانور اعلام کرد که با این کار تمایز بین به‌روزرسانی‌های جزئی را از برنامه‌های جدید ارسال شده از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری ساده‌تر کرده است.

تحلیلگران عقیده دارند جسارت اپل اهمیت جدید مرورگر وب را در دنیایی که به‌طور فزاینده به سمت آنلاین شدن پیش می‌رود را مورد تاکید قرار می دهد.





















Copyright: gooya.com 2016