جمعه 11 مرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناسا وجود آب در کره مریخ را تایید کرد، راديو فردا


سازمان فضايی آمريکا – ناسا – می گويد: فضا پيمای فونيکس که برای ماموريت اکتشافی به کره مريخ فرستاده شده وجود آب در اين سياره را تاييد کرده است.

شش سال پيش فضای پيمای اوديسه که در مدار کره مريخ چرخ می زد شواهدی مبنی بر وجود يخ در آن سياره را مشاهده کرده بود.

اکنون دانشمندان سازمان فضايی آمريکا می گويند: آزمايشاتی که توسط فضا پيمای فونيکس در سطح اين لايه های يخ انجام شده ثابت می کند که اينها آب منجمد هستند و نه دی اکسيد کربن.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به وجد آمدن دانشمندان

هر جا که آب باشد زندگی نيز هست و هر کجا که يخ وجود داشته باشد ثابت می کند که حداقل در گذشته نوعی از حيات در آنجا وجود داشته است. به همين دليل ساده کشف يخ در سطح کره مريخ تا اين حد دانشمندان علوم فضايی را به وجد آورده است.

ويليام بوينتون اين کشف مهم را روز پنجشنبه به خبرنگاران اعلام کرد.

وی گفت: «اين اکتشاف موضوعی بود که ما مدت های مديد در انتظار آن بوديم. البته ما می دانستيم که در سطح کرده مريخ لايه های يخ وجود دارد و مشاهدات فضای پيمای اوديسه اين موضوع را شش سال پيش ثابت کرده بود. اما اکنون ما بالاخره توانستيم اين لايه های يخ را لمس کنيم و بگذاريد بگويم که از نظر من مزه اين يخ خيلی هم خوب بود.»

فضای پيمای فونيکس پس از فرود آمدن در محدوده قطب شمالی کره مريخ در اواخر ماه مه امسال کار اکتشافی و نمونه برداری از اين منطقه را آغاز کرد و در ماه ژوئن ماده سفيد رنگی را يافت که دانشمندان ناييد کردند همان يخ است.

تجهيزات روباتی قطعاتی از اين ماده سفيد رنگ را از سطح کره مريخ جدا کرده و به دستگاه تجزيه شيميايی که در داخل فضاپيما نصب شده است منتقل کردند. اين دستگاه پس از تجزيه ماده سفيد رنگ مشخص کرد که اين يخ در واقع آب منجمد است.

دليلی که پژوهشگران برای اين يافته خود ارائه می دهند اين است که نمونه يخ سطح کره مريخ در دمای صفر شروع کرد به ذوب شدن و بدنبال آن مولکول های آب آزاد شدند.

پيتر اسميت از اساتيد دانشگاه آريزونا که پژوهشگر اصلی اين طرح اکتشافی است گفت: آزمايش روی ترکيبات فرعی آب کره مريخ ادامه خواهد يافت تا روشن شود که اين مايع قابليت تغديه حيات را داشته يا نه؟

وی اظهار داشت: «در جريان اين آزمايشات ما می کوشيم به سوالی فراتر از وجود آب در سطح کره مريخ پاسخ دهيم و آن اينکه آيا اين بخش از اين سياره قابل زيست بوده است يا نه.»

آقای اسميت افزود: «قابل زيست بودن به آن معناست که مشخص شود در دوره هايی در کره مريخ آب وجود داشته و ترکيبات شيميايی و معدنی آن به گونه ای بوده که نيازهای ابتدايی برای شکل گيری حيات را تامين می کرده است. در ماموريت های اکتشافی آينده مشخص خواهد شد که آيا اين محيط در کره مريخ زيستگاه موجوداتی بوده يا نه.»

تاکنون کوچک مردان سبز رنگ در سطح کره مريخ ديده نشده اند اما با کشفيات اخير می توان گفت که نويسندگان داستان های علمی – تخيلی در داستان های خود در مورد کره مريخ چندان هم از احتمالات دور نبودند.





















Copyright: gooya.com 2016