پنجشنبه 4 مهر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يك وبلاگ‌نويس: با نوعي انفعال گذرا در فضاي وبلاگ‌ها مواجه هستيم، ايسنا

به اعتقاد يك وبلاگ‌نويس در حال حاضر كمتر با نوشته‌هاي وبلاگي كه با خط مشي رسانه‌اي و تحليلي، زمان و فكر قابل تاملي را مصروف خود كنند برخورد مي‌كنيم و وبلاگ‌نويسان بيشتر به سمت تجربه‌هاي‌گذاري خود روي آورده‌اند.

مرضيه لهراسبي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: اين روزها در وبلاگ‌ها با مطالبي مواجه هستيم كه نوعي شخصي‌نويسي و انعكاس‌دهنده يك لحظه و تجربه هستند و جزء روزنوشت‌ها تلقي مي‌شوند. با اين نگاه ما با «اقيانوسي با عمق يك وجب» در اين فضا رو به رو هستيم، اما در مقابل اگر پديده‌ي وبلاگ نويسي را به عنوان يك دفترچه يادداشت شخصي مجازي تلقي كنيم، افراد در آن با سلايق شخصي خود مي‌نويسند و نوشته‌هاي آن‌ها دامنه‌ي گسترده‌تري دارد و طبيعتا از جزيي‌ترين مسائل تا كلي‌ترين آن‌ها را شامل مي‌شود. با اين مفهوم نمي‌توان مفهوم اقيانوسي با عمق يك وجب را به همه‌ي وبلاگ‌ها تعميم داد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي درباره مشكل به روزنشدن وبلاگ‌ها گفت: زماني كه نويسنده وبلاگ به طور جدي به امر نگارش در فضاي مجازي فكر و اين روند را دنبال مي‌كند، فكر ثابتي كه او براي قرار دادن مطالب خود در فضاي مجازي بر مي‌گزيند همانند ساير نوشته‌ها نيست و طبيعتا فاكتورهاي نويسنده كه خود را ملزم به رعايت آن‌ها كرده او را مجاب مي‌كند كه از قرار دادن مطالب در فواصل زماني كوتاه بكاهد، مگر آنكه واقعه و جريان خاصي در سطح اجتماعي رخ دهد - همچون انتخابات يا هر پديده‌ي سرنوشت‌ساز، تلخ و يا موفقيتي فراگير- كه بلاگر بخواهد اين روند را مختل كند و به سرعت بيشتر در قرار دادن نوشته‌ها در فضاي مجازي كمك كند.

لهراسبي افزود: ساير نوشته‌هايي كه اين اهداف را دنبال نمي‌كنند، به روز كردن وبلاگ آن‌ها تابع مشاهدات روزانه اتفاقات و ثبت بي درنگ وقايع است كه در نتيجه روال ثابت خود را طي مي‌كنند و بركاسته‌ شدن فواصل زماني تاثير‌گذار نيستند.

وي با اشاره به تغيير انگيزه‌هاي وبلاگ‌نويسان نسبت به چند سال گذشته، تاكيد كرد: نوشته‌هاي منسجم و هدف داري كه نگاه كلان‌تري به مسائل اجتماعي، فرهنگي و سياسي دارند كم شده و در اين ميان نمي‌توان تاثير نوع مناسبات اجتماعي را كتمان كرد، به طوري كه ارتباط مستقيمي‌ بين انگيزه‌هاي اين چنيني و شرايط كلي اجتماعي و در نهايت بي‌نتيجه ماندن فعاليت‌هاي گذشته وجود دارد.

وي تصريح كرد: ما با نوعي انفعال گذرا در فضاي وبلاگ‌ها مواجه هستيم، به طوري كه نويسندگان وبلاگ‌ها نسبت به بررسي فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسي اميدواري ندارند و يا تن به آن‌ها نمي‌دهند.

لهراسبي در پايان گفت:‌ وبلاگ نويسان اكنون به طور مقطعي به گزارش احوالات شخصي، اجتماعي و حتي فرهنگي خود كه در اشل‌هاي كوچك‌تر نمايش داده مي‌شود بسنده كرده‌اند و آن‌ها را در قالب نوشته‌هاي وبلاگي دنبال مي‌كنند.





















Copyright: gooya.com 2016