سه شنبه 26 مهر 1384

نظرسنجی در ميان ۲۰ هزار نفر از سراسر جهان براي انتخاب يك روشنفكر: نوام چامسكي اول، امبرتو اكو دوم، ايسنا

نوام چامسكي، برترين روشنفكر جهان از ديدگاه مردم سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي
1384/07/26
10-18-2005
10:33:25
8407-12687: کد خبر



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


براساس نظرسنجي به عمل آمده در سطح بين‌المللي، نوام چامسكي، استاد زبانشناسي و مبدع تئوري گرامر گشتاري در حالي كه در دهه‌ي 70 عمر خود به سر مي‌برد، مشهورترين و پرآوازه‌ترين روشنفكر از نظر عموم مردم در سطح جهان است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ي گاردين، چامسكي كه از منتقدان مهم سياست خارجي آمريكا بوده است، توانست در نظرسنجي بين‌المللي نسبت به افرادي چون امبرتو اكو، ريچارد اوكينز، اسلاو هال و كريستوفر هيتچنز بيشترين آرا و نظرات موافق را از آن خود كند.

بيش از 20 هزار نفر از سراسر جهان براي انتخاب يك روشنفكر از ميان يك ليست 100 نفره در اين نظرسنجي شركت داشتند. از مهمترين نكاتي كه در اين ليست جلب توجه مي‌كند كم بودن اسامي روشنفكران جوان، زن و فرانسوي است. فقط دو نفر از 10 نفري كه بيشترين آرا را به خود اختصاص دادند پس از جنگ جهاني دوم متولد شده‌اند و نائومي كلين، از روشنفكران زني كه نامش در اين ليست بود، توانسته است رتبه يازدهم را به خود اختصاص است. در ميان 40 روشنفكر برتر فقط نام يك روشنفكر فرانسوي است.

در اين نظرسنجي چامسكي توانست 4800 راي را از آن خود كند و پس از او امبرتو اكو با 2500 راي قرار دارد. راي دهندگان بيشتر از آمريكا و انگليس بودند. حضور بسيار كمرنگ اسم روشنفكران جوان يكي از مهمترين انتقادها به اين ليست است به طوري كه فقط 2 نفر از 20 روشنفكري كه توانسته‌اند اكثريت آرا را به خود اختصاص دهند، زير 50 سال سن دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پنج روشنفكري كه در اين نظرسنجي توانستند بيشترين نظرهاي مثبت را از آن خود كنند، عبارتند از: 1- نوام چامسكي، استاد زبانشناسي و منتقد برجسته سياست خارجي آمريكا 2- امبرتو اكو نويسنده و استاد دانشگاه 3- ريچارد داوكينز، استاد استنباط عمومي از علوم در دانشگاه آكسفورد 4- واسلاو هال، رهبر انقلاب و رييس جمهور پيشين جمهوري چك 5- كريستوفر هيتچنز، روزنامه نگار و نويسنده جنجالي طرفدار جنگ عراق.

در ميان صد روشنفكر ياد شده هم‌چنين نام عبدالكريم سروش از ايران نيز به چشم مي‌خورد.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26774

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نظرسنجی در ميان ۲۰ هزار نفر از سراسر جهان براي انتخاب يك روشنفكر: نوام چامسكي اول، امبرتو اكو دوم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016