شنبه 25 فروردین 1386

بر اثر انفجار بمب در کربلا ۴۰ تن از جمله چهار ايرانی کشته شدند، راديو فردا

انفجار بمبی در یک ایستگاه اتوبوس در نزدیکی حرم امام سوم شیعیان در کربلا ‪ بیش از ۴۰ كشته و نزدیک به ۶۰ زخمی بر جای گذاشت. در میان زخمی ها، شماری زن و کودک و همچنین چهار ایرانی و چند پاکستانی دیده می شوند.

پلیس عراق اعلام کرده احتمال دارد تعداد کشته شدگان این بمب گذاری افزایش یابد. گزارش ها حاکی از آن است که این بمب در نزدیکی حرم امام سوم شیعیان، یکی از مهم ترین مراکز زیارتی شیعیان در عراق منفجر شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دست کم ۶ کودک در میان کشته شدگان این حادثه وجود دارند. جمعیت زیادی در کنار آمبولانس ها جمع شده و به عزاداری برای کشته شدگان پرداختند.

بنا به این گزارش پلیس برای متفرق کردن آنها شلیک هوایی کرد. با این حال مردم خشمگین به پلیس حمله کرده و دو دستگاه خودروی پلیس را به آتش کشیدند.

مردم خشمگین همچنین فرمانداری شهر کربلا را محاصره کردند و خواستار استعفای اعضای شورای شهر کربلا شده اند.

مقررات منع عبور و مرور در شهر کربلا برقرار است و ورودی شهر بسته شده است. پلیس عراق و سربازان در خیابان های شهر کربلا به گشت زنی مشغولند.

یکی از مقامات بیمارستان الحسین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت بیش از ۷۰ تن در این حادثه زخمی شده اند که حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است.

۳۵ کشته در بغداد

در تحولی دیگر در بغداد نیز براثر یک سوء قصد انتحاری روی پل الجادریه، در محله کَراده، ۳۵ تن کشته و ۵۰ تن دیگر زخمی شده اند. این دومین بمبگذاری روی پل های رود دجله در دو روز اخیر است. روز پنجشنبه، انفجار یک کامیون پر از بمب، موجب کشته شدن هفت تن روی پلی در شمال بغداد شد.

از سوی دیگر، ارتش آمریکا کشته شدن سه سرباز در جنوب بغداد را تائید کرد. در زد و خورد با شورشیان، دو مترجم عراقی سربازان آمریکائی نیز جان باختند.

دستگیری های گسترده

این درحالی است که نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده روز شنبه اعلام کردند ۱۷ مظنون به دست داشتن در حملات تروریستی، شامل یک نفر از رهبران گروه القاعده در عراق را در عملیاتی دستگیر کرده اند.

ارتش ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد ۸ مظنون به عضویت در القاعده در شهر تاجی در شمال غربی عراق دستگیر شده اند.

در شهر موصل، در ۴۰۰ کیلومتری شمال بغداد، نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده دو مظنون عضویت در گروه القاعده به دست داشتن در حملات اخیر عراق را دستگیر کرده اند.

تحقیقات بر روی انفجار پارلمان

در همین حال تحقیقات بر روی چگونگی بمب گذاری روز پنجشنبه در رستوران پارلمان عراق نیز ادامه دارد.

پلیس عراق و ارتش ایالات متحده به دنبال یافتن این پرسش هستند که چگونه بمب گذار انتحاری موفق شد مواد منفجره را با خود به پارلمان عراق در منطقه محافظت شده بغداد وارد کند. گزارش ها حاکی از این است که تحقیقات بر سر این موضوع می تواند روزها و حتی هفته ها به طول بینجامد .

موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد پارلمان عراق تدابیر امنیتی جداگانه ای دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی که مشاور مستقیم نوری المالکی، نخست وزیر عراق است به خبرنگاران گفت :« ما به پارلمان عراق اعلام کرده بودیم هیچ ملاقات کننده ای نباید وارد ساختمان شود. با این حال آنها باید به ما مسوولیت محافظت از نمایندگان را می دادند که ندادند.»

محافظان مستقل

رادیو عراق آزاد گزارش می دهد که نمایندگان پارلمان و مقامات عراق محافظان خود را از میان نزدیکان و بستگان خود انتخاب می کنند.

ویل عبداللطیف، معاون ائتلاف سکولار عراق به روزنامه نیویورک تایمز گفت برخی از محافظان نمایندگان پارلمان حاضر نیستند ماموران امنیتی آنها را به هنگام ورود به ساختمان پارلمان بگردند و این مساله مشکلاتی را ایجاد می کند.

روز جمعه، تعداد کمی از نمایندگان پارلمان عراق، در جلسه ای اضطراری برای بررسی حادثه بمب گذاری انتحاری روز پنجشنبه در رستوران پارلمان عراق شرکت کردند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33102

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بر اثر انفجار بمب در کربلا ۴۰ تن از جمله چهار ايرانی کشته شدند، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016