دوشنبه 3 اردیبهشت 1386

براساس نتايج اوليه انتخابات رياست‌جمهوری نيجريه، ايسنا

عمر ياردوا، کانديدای حزب حاکم پيروز انتخابات است

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی

نتايج اوليه‌ی انتخابات رياست جمهوری نيجريه حاکی از آن است که به نظر می‌رسد عمر ياردوا، کانديدای حزب حاکم اين کشور پيروز انتخابات است. اين در حالی است که ناظران اين انتخابات را که به عنوان ضربه‌ای به نيجريه که قرار است نمونه‌ای از دموکراسی درآفريقا باشد، دانستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری رويتر،‌ ناظران بين‌المللی و محلی اعلام کردند که انتخابات رياست جمهوری نيجريه به دليل خشونت‌ها و کسری ميليون‌ها برگ رای به شدت بی‌اعتبار شده است.

پی‌ير ريچارد پراسپر، از موسسه‌ی جمهوری‌خواهان بين‌المللی درباره‌ی انتخابات در نيجريه گفت: اين سيستم انتخاباتی مردم نيجريه را نااميد کرد. اين انتخابات هنوز تحت‌تاثير دهه‌ها حکومت نظامی و فساد برگزار شد.

اين موسسه انتخابات نيجريه را فاقد استانداردهای بين‌المللی دانست و ناظران محلی لغو و برگزاری مجدد اين انتخابات را خواستار شدند. اين در حالی است که رهبران جهان در گذشته ابراز اميدواری کرده بودند که نيجريه، يک قدرت اقتصادی در قاره‌ی آفريقا، به يک نيروی مهم برای گسترش دموکراسی در سراسر اين قاره تبديل شود.

در همين حال بر اساس نتايج اوليه‌ی انتخابات مشخص شد که ياردوا از حزب دموکراتيک خلق حاکم اکثريت آرا را به دست آورده است.

انتظار می‌رود هم‌زمان با اعلام نظر ناظران بين‌المللی از جمله ناظران اتحاديه‌ی اروپا نتايج قطعی اين انتخابات امروز(دوشنبه) مشخص گردد.

محمدو بوهاری، يک فرمانده ارتش سابق در نيجريه که کانديدای حزب مخالف نيز بود، ضمن رد نتايج اوليه‌ی انتخابات از پارلمان نيجريه خواست که اولسگون اوباسانجو، رييس جمهور فعلی نيجريه را استيضاح کند.

حزب مخالف نيجريه اعلام کرده است اگر کانديدای حزب دموکراتيک خلق حاکم در اين انتخابات پيروز شود حاميان خود را به خيابان‌ها فرا می‌خواند.

حدود ۶۵ تن طی خشونت‌های مرتبط با انتخابات رياست جمهوری و انتخابات محلی که هفته‌ی پيش برگزار شد، کشته شده‌اند.

دولت نيجريه اعلام کرده است که يک گروه طراح کودتا در اين کشور پس از اينکه روز شنبه در منفجر کردن حوزه‌های انتخاباتی ناکام ماندند سعی در بی‌اعتبار کردن انتخابات را دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پليس چندين معترض را در حوزه‌های انتخاباتی در ابوجا، پايتخت نيجريه دستگير کرد و از برگزاری تظاهرات نيز جلوگيری به عمل آورد.

آتيکو ابوبکر، معاون رييس جمهور نيجريه گفت: اين بدترين انتخابات در نيجريه بود. هيچ گزينه‌ای مگر لغو انتخابات نداريم.

رييس جمهور فعلی نيجريه تلاش کرده است تا از هر اقدامی برای از ميان برداشتن ابوبکر که حامی مخالفان است، استفاده کند.

کن ان نامانی، سومين فرد قدرتمند نيجريه و رييس سنای اين کشور گفت که نقض‌های انتخاباتی گسترده خصومت و بحران مشروعيت را برای برنده‌ی اين انتخابات به ميراث خواهد گذاشت.

تحليلگران معتقدند که ياردوا در اين انتخابات پيروز خواهد شد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33143

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'براساس نتايج اوليه انتخابات رياست‌جمهوری نيجريه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016