جمعه 18 خرداد 1386

شصت میلیارد دلار کمک گروه هشت برای آفریقا، صدای آلمان

سران شرکت‌کننده در نشست گروه هشت، بر سر برنامه‌ای کمکی برای مبارزه با بیماری ایدز، مالاریا و سل در آفریقا با یکدیگر به توافق رسیدند. برای مبارزه با بیماری‌های واگیر در آفریقا در مجموع ۶۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده

نیمی از این کمک مالی را ایالات متحده‌ی آمریکا و ۳۰ میلیارد باقی‌مانده را اعضای گروه هشت خواهند پرداخت. بحث بر سر برنامه‌های کمک‌رسانی به آفریقا کمی به درازا کشید. به گزارش خبرگزاری‌ها برخی از کشورها مانند ایتالیا برای همکاری با این برنامه مردد بودند.


پایبندی به توافقات "گلین‌ایگلز"

در بیانیه‌ی مربوط به آفریقا سران کشورهای شرکت کننده، در عین حال بر پایبندی بر تعهدات خود که دوسال پیش در کنفرانسی در"گلین‌ایگلز" (Gleaneagles) اسکاتلند حاصل شده بود، تأکید کردند. بر اساس این توافقنامه، هفت کشور صنعتی و روسیه می‌بایست تا سال ۲۰۱۵ هر کدام ۷/۰ درصد از درآمد ملی خود را برای برنامه‌های کمک‌های توسعه‌ای صرف کنند. سهم آلمان در این برنامه هم‌اکنون ۳۶/۰ درصد است.

سران هشت کشور بزرگ صنعتی، پیش از ظهر روز جمعه (۸ ژوئن) با همتایان خود از کشورهای مصر، غنا، الجزیره، نیجریه، آفریقای جنوبی و اتیوپی دیدار کردند. رئیس‌جمهور آمریکا، جرج دبلیو بوش، در این جلسه شرکت نداشت. به گزارش کاخ سفید، ناراحتی معده عامل این عدم حضور بوده‌است. او اما برای پایان نشست به جمع شرکت کنندگان خواهد پیوست. بعدازظهر روز جمعه سران هشت کشور با نمایندگانی از "درآستانه‌ها" (کشورهای درآستانه‌ی صنعتی شدن کلان) - چین، مکزیک، هند، برزیل، و آفریقای جنوبی - دیدار خواهند کرد.


سازش بر سر حفاظت از جو زمین

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سران گروه هشت در اولین روز کاری این نشست، پس از مذاکرات طولانی، بر سر موضوع حفاظت از جو زمین به سازش رسیدند. صدر اعظم آلمان خانم آنگلا مرکل با اشاره به این توافق از "پیروزی بزرگ" سخن گفت. مضمون این توافق از این قرار است: تا سال ۲۰۵۰ هفت کشور بزرگ صنعتی بعلاوه روسیه گازهای گلخانه‌ای را که عامل اصلی گرمایش زمین هستند، به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهند. در ضمن سازمان ملل نیز به فعالیت در این عرصه فراخوانده می‌شود تا از طریق آن کشورهای موسوم به "درآستانه" (درآستانه‌ی صنعتی شدن کلان) و کشورهای رشدیابنده نیز در این طرح شرکت داده شوند.

اندکی پس از توافق به دست آمده در مسئله‌ی حفاظت از جو زمین، آنگلا مرکل با تأکید بر آمادگی آمریکا در این توافق، گفت: « بدون حرکتی محسوس از طرف آمریکا، ما امروز به دستاورد کنونی نمی‌رسیدیم.»

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33419

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شصت میلیارد دلار کمک گروه هشت برای آفریقا، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016