یکشنبه 27 خرداد 1386

در آستانه‌ دور دوم انتخابات مجلس ملی فرانسه، صدای آلمان

نظرسنجی‌ها از پیروزی حزب رئیس‌جمهور، نیکلاسرکوزی، خبر می‌دهند

مردم فرانسه روز یکشنبه (۱۷ ژوئن)، در دور دوم انتخابات مجلس ملی، به پای صندوق‌های رأی می‌روند. با توجه به نتیجه‌ی دور اول انتخابات می‌توان از هم اکنون از پیروزی قاطع حزب محافظه‌کار یو ام پی سخن گفت

حزب محافظه‌کار فرانسه، یو ام پی ( اتحاد برای جنبش مردمی/Union pour un Mouvement Populaire)،که ریاست آن را نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور تازه به قدرت رسیده‌ی فرانسه به عهده دارد، می‌کوشد در دور دوم انتخابات مجلس ملی، پیروزی خود را کامل کند. این حزب در دور اول، با کسب اکثریت آرا توسط نامزدهای انتخاباتی‌اش،۱۰۰ کرسی از مجموع ۵۷۷ کرسی مجلس ملی فرانسه را به خود اختصاص داد.

با توجه به پیروزی به دست آمده توسط نامزدهای حزب یو ام پی در دور اول انتخابات مجلس ملی فرانسه، این حزب می‌تواند اکنون روی تصاحب بیش از ۳۰۰ تا از کرسی‌های مجلس حساب کند و به این ترتیب به اکثریت موردنیاز دو سوم در پارلمان دست یابد.


فرانسوا فیلو و سخنرانی‌های تند

در حالی که نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه میان دو دور انتخابات، از اظهار نظر و جبهه‌گیری خودداری کرده است، از فرانسوا فیلو، نخست‌وزیر فرانسه، سخنرانی‌های تند انتخاباتی، به نفع حزب محافظه‌کار شنیده می‌شود.

در یکی از این سخنرانی‌ها، فرانسوا فیلو، حزب سوسیالیست را متهم کرد که این حزب برخلاف احزاب سوسالیست دیگر در اروپا تغییر به سوی رئالیسم (واقعیت‌گرایی) و پراگماتیسم (عمل‌گرایی) را از دست داده است. او در ادامه‌ی سخنان خود گفت که حزب سوسیالیست "در حقیقت حزب محافظه‌کار در فرانسه" است. از سوی دیگر فرانسوا فیلو با ستودن سیاست "باز" دولت در مقابل چپ‌ها ومیانه‌روها از رأی‌دهندگان دعوت کرد، در دور دوم انتخابات رأی خود را به محافظه‌کاران بدهند و به این ترتیب از سیاست "باز" سارکوزی حمایت کنند.


شکست سوسیالیست‌ها در دور اول

سوسیالیست‌ها در دور اول توانستند تنها یکی از کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دهند. سگولن رویال رقیب سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری، از فرانسوا بایرو خواسته است که در حوزه‌های انتخاباتی، آنجا که نامزدهای میانه شانسی برای پیروزی ندارند، از نامزدهای سوسیالیست پشتیبانی کند.

چپ‌ها تلاش می‌کنند در دور دوم انتخابات شکست خود را تا آنجا که امکان دارد محدود کنند تا جلوی غرق شدن کامل در "سیل آبی رنگ" ( رنگ حزب محافظه‌کار) را بگیرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"سبزها" هم نگران از دست دادن سه کرسی خود در مجلس هستند. حزب کمونیست هنوز از تصاحب بیش از ۲۰ کرسی مجلس که برای کسب موقعیت فراکسیونی در مجلس ملی فرانسه، الزامی است، قطع امید نکرده است. اما بر اساس نظر سنجی‌ها این حزب تنها موفق به تصاحب ۶ تا ۱۲ کرسی خواهد شد. ‌

در اولین دور انتخابات مجلس ملی فرانسه، یکشنبه‌ی گذشته (۱۰ ژوئن) تکلیف ۱۱۰ کرسی از مجموع ۵۷۷کرسی مجلس مشخص شد. میزان شرکت در این انتخابات به گونه‌ای بی‌سابقه پایین بود و تنها ۶۳ درصد دارندگان حق رأی در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. یک ماه پیشتر، یعنی به هنگام برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری،رقم شرکت‌کنندگان در انتخابات به ۸۴ درصد رسید.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33463

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در آستانه‌ دور دوم انتخابات مجلس ملی فرانسه، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016