چهارشنبه 30 خرداد 1386

جيمی کارتر: واشنگتن و تل‌آويو تمام تلاش‌شان را برای جلوگيری از حل اختلافات حماس و فتح به کاربسته‌اند، ايسنا

* سياست‌های دوگانه‌ آمريکا،اسراييل و اتحاديه‌ی اروپا پايان يابد


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


کارتر پايان سياست‌های دوگانه‌ آمريکا، اسراييل و اتحاديه اروپا عليه جنبش‌های فتح و حماس را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتی الجزيره، جيمی کارتر رييس جمهور اسبق آمريکا، طی اظهاراتی در نشست حقوق بشر در دوبلين پايتخت ايرلند از آمريکا، اسراييل و اتحاديه اروپا خواست تا به سياست‌های دوگانه‌شان در قبال جنبش‌های فتح و حماس و جانبداری از يک جنبش عليه جنبش ديگر پايان دهند.

وی تاکيد کرد: آمريکا، اروپا و اسراييل با حمايت از دولت جديد فلسطين در رام‌الله و جلوگيری از ارسال کمک‌ها به غزه سياست‌های اشتباهی را اعمال می‌کنند که با هدف تقسيم فلسطين صورت می‌گيرد و اين حمايت‌های غرب از دولت جديد فلسطين از دولت قبلی فلسطين به رهبری حماس دريغ شد.

وی از ادامه سياست‌های تحريم عليه غزه با حدود ‌٥/١ ميليون نفر جمعيت با توجه به نياز مبرم ساکنان آن به کمک انتقاد کرد.

کارتر مخالفت دولت جورج بوش رييس جمهور آمريکا را نسبت به نتايج انتخابات فلسطين که در آن جنبش حماس به پيروزی رسيد، اقدامی جنايتکارانه دانست.

وی هم چنين انتخابات مذکور را که در سال ‌٢٠٠٦ برگزار شد، شفاف سالم و دموکراتيک توصيف کرد.

رييس جمهور اسبق آمريکا که اولين توافقنامه‌ی کمپ ديويد بين مصر و اسراييل در سال ‌١٩٧٨ در دوره رياست جمهوری وی امضا شد، تاکيد کرد: واشنگتن و تل‌آويو تمام تلاش خود را جهت جلوگيری از حل و فصل اختلافات جنبش‌های حماس و فتح به کار بسته‌اند و هيچ تلاشی از خارج جهت ايجاد اجماع بين طرفين درگير صورت نمی‌گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی هم چنين در جمع خبرنگاران در دوبلين تصريح کرد: آمريکا اخيرا کمک‌های نظامی به جنبش فتح ارايه کرده تا اين جنبش بتواند حماس را در غزه به زانو در آورد؛ اما با توجه به نظم و انضباط مبارزان حماس و پايبندی آنها به تعهداتشان فتح نمی‌تواند بر حماس سيطره يابد.

وی در ادامه به زندان‌های نظامی آمريکا از جمله زندان گوانتانامو و قوانين نامناسب آمريکا در زمينه مبارزه با تروريسم پس از حملات ‌١١ سپتامبر ‌٢٠٠١ اشاره کرده و عنوان داشت: اين انحراف از حقوق بشر قطعا با شيوه و روش‌های روسای پيشين کاخ سفيد هماهنگ و منطبق نيست.

کارتر که برنده جايزه صلح نوبل در سال ‌٢٠٠٢ بوده پيش از اين در انتقادی شديدالحن از سياست‌های جورج بوش در خاورميانه‌ دوره رياست جمهوری وی را بدترين دوره در تاريخ آمريکا دانسته بود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33501

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جيمی کارتر: واشنگتن و تل‌آويو تمام تلاش‌شان را برای جلوگيری از حل اختلافات حماس و فتح به کاربسته‌اند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016