پنجشنبه 4 مرداد 1386

پس از پيروزی تيم ملی عراق در مرحله نيمه نهايی جام ملت‌های آسيا؛ بيش از ۱۸۰ تن در انفجارها کشته و زخمی شدند، ايسنا

- طالبانی و مالکی پيروزی تيم ملی را تبريک گفتند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


انفجار دو بمب در بغداد مرگ حداقل ۵۰ تن و زخمی شدن ۱۳۵ تن از مردمی را که خوشحال از پيروزی تيم ملی کشورشان در بازی‌های جام ملت‌های آسيا به خيابان‌ها آمده و به پايکوبی می‌پرداختند، گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، اين دو انفجار انتحاری که در دو خودروی پارک شده رخ داد، حاکی از تلاش برای جلب توجه بود تا هدف قرار دادن افراد خاص.

وزارت کشور عراق اعلام کرد: در اولين حمله که يک بستنی فروشی هدف قرار گرفت، يک عامل انتحاری خودرويش را در ميان جمع خوشحال مردم در منطقه‌ی سنی نشين منصور در غرب بغداد

که پيروزی تيم ملی کشورشان مقابل کره‌ی جنوبی در مرحله‌ی نيمه نهايی جام ملت‌های آسيا را جشن گرفته بودند، منفجر کرد. که طی آن حداقل ۳۰ تن کشته و ۷۵ تن زخمی شدند.

انفجار بعدی در يک ايست بازرسی نظامی در شرق بغداد که مردم خوشحال با اتومبيل‌های خود در آن صف بسته بودند، به کشته شدن ۲۰ تن و زخمی شدن ۶۰ تن ديگر منجر شد.

هزاران تن از ساکنان بغداد در يکی از لحظات نادر اتحاد ملی در خيابان‌ها جمع شده بودند تا با رقص و پايکوبی صعود تيم ملی خود به فينال را جشن بگيرند.

پليس گفت: حداقل ۱۳۵ تن در اين دو حمله که عمدا هواداران درحال پايکوبی تيم ملی را هدف قرار داده بود، مجروح شدند.

يک شاهد عينی انفجار اول به خبرگزاری فرانسه گفت: من با دوستانم در ماشين بودم، مردم در هر طرف در حال جشن و شادمانی بودند که انفجار عظيمی روی داد و همه جا آتش گرفت.

بلافاصله پس از اين حمله در محله‌ی منصور، يک بمبگذار انتحاری خود را در ميان ده‌ها اتومبيل پر از هواداران تيم ملی فوتبال در نزديکی يک ايست بازرسی در محله‌ی غدير در شرق بغداد که منطقه‌ای شيعه، سنی و مسيحی‌نشين است، منفجر کرد.

پيروزی تيم ملی عراق مقابل کره‌ی جنوبی يکی از آن لحظات واقعی غرور ملی و شادی را به همراه داشت که از شکاف‌های فرقه‌يی و قومی اين کشور فراتر می‌رفت. تيم ملی عراق دارای بازيکنان سنی و شيعه و کرد است که در کنار يکديگر بازی می‌کنند، در اين جشن نيز مردم از هر قوم و گروه به خيابان‌ها ريخته بودند.

براساس گزارش پليس شليک گلوله‌ها در بغداد که به نشانه‌ی شادی انجام شده بود مرگ حداقل سه تن و زخمی شدن ۱۹ تن ديگر را به همراه داشت.

سياستمداران عراقی نيز فرصت را غنيمت شمرده و با تقدير از "شيران سرزمين دو رودخانه‌ای" آنها را سمبل اتحاد عراق معرفی کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نوری المالکی، نخست‌وزير عراق در نطق تلويزيونی خطاب به اعضای تيم ملی فوتبال عراق گفت: امروز شما پرچم عراق را به اهتزاز درآورديد و شادی را برای مردم عراق به ارمغان آورديد.

علی الدباغ، سخنگوی دولت نيز گفت که نخست‌وزير در تلاش است با گفت‌وگوی شخصی با بازيکنان تيم ملی شخصا به آنها تبريک بگويد.

وی افزود: چشمان ما از اشک پيروزی و شادی پر است

جلال طالبانی، رييس جمهور عراق نيز با افتخار اعلام کرد اولين فردی بوده که به اعضای تيم پيروزی‌شان را تبريک گفته است. در اطلاعيه‌ی منتشر شده از دفتر وی آمده است: پيروزی تيم عراق منبع شادی و افتخار برای تمامی مردم عراق از هر گروه و قومی بوده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33895

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پس از پيروزی تيم ملی عراق در مرحله نيمه نهايی جام ملت‌های آسيا؛ بيش از ۱۸۰ تن در انفجارها کشته و زخمی شدند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016