دوشنبه 8 مرداد 1386

نماينده آمريکا در سازمان ملل: عربستان به بی ثباتی در عراق کمک می کند، بی بی سی

در حاليکه ايالات متحده در صدد جلب حمايت اعراب برای پيشبرد صلح خاورميانه است نماينده اين کشور در سازمان ملل عربستان سعودی را به ايجاد بی ثباتی در عراق متهم کرده است.

زلمی خليلزاد، نماينده آمريکا در سازمان ملل و سفير سابق اين کشور در عراق، گفته است که منظور وی از "دوستان آمريکا" که سياست ترويج بی ثباتی در عراق را دنبال می کنند عربستان سعودی بوده است.

اظهار نظر آقای خليلزاد در مورد "دوستان ايالات متحده" هفته گذشته در مقاله ای در نشريه نيويورک تايمز منتشر شده بود.

در اين مقاله آمده بود که "تعدادی از همسايگان عراق - نه منحصرا ايران و سوريه بلکه برخی دوستان ايالات متحده - سياست دامن زدن به بی ثباتی در عراق را دنبال می کنند."

اينک نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد در مصاحبه ای با يک شبکه تلويزيونی اين کشور مشخصا از عربستان سعودی به عنوان يکی از اين دوستان نام برده است.

آقای خليلزاد در اين مصاحبه که شامگاه يکشنبه از شبکه سی ان ان پخش شد گفت که ترديدی نيست که عربستان سعودی و تعدادی از کشورهای ديگر هر آنچه را که در توان دارند برای کمک به ما در عراق به کار نمی گيرند.

وی گفت که تعدادی از همسايگان عراق با دولت به رهبری شيعيان در اين کشور همکاری نمی کنند و حتی به گشودن نمايندگی ديپلماتيک در بغداد مبادرت نکرده اند.

نماينده آمريکه در سازمان ملل گفت که تلاش های مثبت اين گروه از کشورها برای حل مشکلات عراق در مقايسه با اهميت مسايل منطقه بسيار ناچيز است.

پيش از اين برخی مقامات دولت عراق تلويحا يا صراحتا محافلی در عربستان سعودی را به کمک مالی به شبه نظاميان سنی و خودداری از تلاش برای جلوگيری موثر از نفوذ تندروها از طريق مرز اين کشور و عراق متهم کرده و گفته بودند که برخی از اين تندروها به منظور دست زدن به بمب گذاری های انتحاری وارد عراق می شوند.

حمايت آمريکا از عربستان سعودی

اظهارات آقای خليلزاد در انتقاد از عربستان سعودی در حالی انتشار يافته است که ايالات متحده به تلاش جديدی برای خاتمه دادن به مناقشه اعراب و اسرائيل دست زده و موضوع فروش اسلحه آمريکايی به عربستان سعودی نيز مطرح شده است.

قرار است روز دوشنبه، ۳۰ ژوئيه، کاندوليزا رايس، وزير خارجه، و رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده برای گفتگو در باره صلح خاورميانه به منطقه سفر کنند.

خانم رايس و آقای گيتس در اقدامی کم سابقه همراه با يکديگر از عربستان سعودی و مصر ديدن می کنند و سپس به طور جداگانه به ساير کشورهای منطقه سفر خواهند کرد.

گفته می شود يکی از موضوع های مهم که در ديدار وزيران خارجه و دفاع آمريکا از عربستان سعودی مطرح خواهد شد نگرانی مقامات سعودی از موقعيت ايران در منطقه است.

ايالات متحده گفته است که در برابر خطرات منطقه ای، تصميم دارد دوستان اين کشور در خاورميانه را تقويت کنند.

براساس برخی گزارش ها، آمريکا در نظر دارد يک قرارداد تسليحاتی به ارزش بيست ميليارد دلار را با عربستان سعودی امضا کند.

همچنين، به منظور رفع نگرانی اسرائيل و آنچه که حفظ توازن نظامی در منطقه خوانده شده است، کمک نظامی آمريکا به اسرائيل نيز همزمان افزايش خواهد يافت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در عين حال، فروش اسلحه به عربستان سعودی با مخالفت هايی در آمريکا مواجه شده است.

روز يکشنبه، آنتونی واينر و جرولد نادلر، اعضای مجلس نمايندگان آمريکا از حزب دموکرات - حزب مخالف رييس جمهوری - گفتند که طرحی را به منظور جلوگيری از امضای اين قرارداد به کنگره تسليم خواهند کرد.

آقايان واينر و جرولد هشدار دادند که تا زمانی که عربستان سعودی "صراحتا تروريسم را محکوم نکرده و برای مقابله با آن اقدامی عملی صورت نداده است" از کمک های نظامی ايالات متحده
برخوردار نخواهد شد.

اين دو نماينده کنگره آمريکا يادآور شدند که پانزده تن از نوزده نفری که در حملات انتحاری يازدهم سپتامبر در آمريکا شرکت داشتند شهروندان سعودی بودند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33926

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نماينده آمريکا در سازمان ملل: عربستان به بی ثباتی در عراق کمک می کند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016