پنجشنبه 11 مرداد 1386

رایس: اسراییل آماده تشکیل کشور فلسطین است، راديو فردا

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه گفت که اسراییل آماده است تا «موضوعات بنیادین» را به بحث بگذارد و این موضوع می تواند راه را برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی هموار کند.

کاندولیزا رایس که در ادامه سفر دوره ای خود به خاورمیانه به سرزمین های فلسطینی رفته است، در یک کنفرانس خبری مشترک با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان این خبر را اعلام کرد و گفت که نخست وزیر اسراییل (اهود اولمرت)، به او گفته است که آماده بحث درباره موضوعات بنیادین است.


در این کنفرانس خبری از خانم رایس درباره جزئیات این موضوعات بنیادین سوال شد که وی در پاسخ گفت: «من فکر می کنم که مفهوم این مطلب روشن است... و به نظر می رسد خواست حرکت به سوی راه حل وجود دو کشور در هر دو طرف وجود دارد.»

اهود اولمرت پیشتر از بحث پیرامون «مسائل اصلی» سخن به میان آورده بود که فلسطینی ها همواره بر آغاز گفت وگوها در این زمینه پافشاری کرده اند اما هنوز مشخص نیست که موضوعاتی چون ترسیم مرزها و یا سرنوشت شهر اورشلیم ( بیت المقدس) چگونه حل و فصل خواهد شد.

مقامات اسراییلی خواستار ارائه چارچوبی در مورد این موضوعات شده اند تا پیش از تشکیل کنفرانس بین المللی صلح خاورمیانه که جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا پیشنهاد برگزاری آن را داده بود، مورد بحث قرار گیرد.

حیم رامون، یک مقام دولت اسراییل در این زمینه گفت: «ما باید با فلسطینی ها درباره چارچوبی برای موضوعات نهایی به توافق برسیم که یک چشم انداز روشن دیپلماتیک و امنیتی را برای هر دو طرف تضمین خواهد کرد.»

به گفته این مقام اسراییلی که از افراد نزدیک به اولمرت به شمار می رود، «چنین اتفاقی باید قبل از برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه در ماه نوامبر رخ دهد.»

توافق نهایی بر سر اصول

مقام های آمریکایی گفته اند که انتظار می رود کنفرانس بین المللی صلح خاورمیانه در پاییز سال جاری و پس از تعطیلات عربی و یهودی در نیمه ماه اکتبر و با حضور نمایندگان برخی کشورهای عربی، اسراییل و فلسطینی ها برگزار شود.

محمود عباس نیز در کنفرانس خبری خود با خانم رایس گفت: «هرگونه مذاکره برای رسیدن به توافق نهایی باید شامل اصولی باشد که دربرگیرنده موارد مطرح در نقشه راه بین المللی برای (صلح خاورمیانه) است.»

این نخستین بار است که خانم رایس پس از کنترل حماس بر نوار غزه در اواسط ماه ژوئن به سرزمین های فلسطینی سفر می کند.

به گفته کارشناسان سیاسی، تحولات پس از درگیری میان دو گروه فتح و حماس باعث شده که تلاش های دیپلماتیک برای فعال کردن روند صلح میان اسراییل و فلسطینی ها از سر گرفته شود.

حماس به سفر رایس واکنش منفی نشان داه و سامی ابوزهری، سخنگوی این گروه گفته است: «رایس برای تشکیل دولت فلسطینی به منطقه نیامده است، بلکه هدف وی حمایت از یک جناح فلسطینی علیه جناح دیگر است تا شکاف داخلی را افزایش دهد.»

این انتظار وجود داشته که محمود عباس و سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودگردان از رایس بخواهند که به اسراییل فشار بیاورد تا کنترل امنیتی بر شهرهای کرانه باختری رود اردن را به فلسطینی ها بسپارد.

اما سخنگوی دولت اسراییل روز چهارشنبه اعلام کرد که تل آویو خواستار تضمین های امنیتی پیش از سپردن کنترل این بخش از سرزمین های فلسطینی به نیروهای تشکیلات خودگردان است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فلسطینی ها همچنین خواستار آن شده اند تا اسراییل ۵۰۰ پست بازرسی را از مناطق فلسطینی برچیند. این پست های بازرسی به نشانه ای از چهار دهه اشغال این منطقه و مانعی برای آزادی عبور و مرور شهروندان فلسطینی تبدیل شده است.

اما تل آویو بر ضرورت ادامه کار این پست های بازرسی تاکید دارد و آن را برای جلوگیری از ورود شبه نظامیان فلسطینی به مناطق یهودی نشین ضروری دانسته است.

در سفر وزیر امور خارجه آمریکا به رام الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی، وی موافقتنامه ای برای همکاری امنیتی با سلام فیاض به امضا رساند که براساس آن، آمریکا ۸۰ میلیون دلار کمک در اختیار دولت فلسطینی قرار می دهد تا صرف بهبود امور امنیتی آن شود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33951

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رایس: اسراییل آماده تشکیل کشور فلسطین است، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016