پنجشنبه 15 شهریور 1386

دبير کل سازمان ملل از ديدن اردوگاه آوارگان دارفوری "شوکه" شد، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


دبيرکل سازمان ملل پس از بازديد از اردوگاه آوارگان دارفور گفت که از ديدين اين اردوگاه شوکه شده است. وی قول داد که تلاش‌هايش را برای بازگرداندن صلح به اين منطقه‌ی جنگ‌زده سرعت بخشيده و جدی‌تر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، با اين حال استقبال گرم آوارگان اردوگاه السلام از بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل تحت تاثير لغو نشست نمايندگان سازمان ملل در مقر اين سازمان و اعتراضات مردمی در اين اردوگاه به دليل استقرار‌٢٦ هزار نيروی حافظ صلح سازمان ملل در دارفور قرار گرفت.

دبيرکل با ناديده گرفتن اين اعتراضات تاکيد کرد که نااميدی و خشم ميليون‌ها آواره را درک می‌کند. بان کی مون گفت که اولين سفرش به سودان را به ديدار از دارفور و جوبا، مرکز جنوب سودان اختصاص داده است.

وی افزود: اين مردم واقعا در من، در سازمان ملل و در جامعه‌ی بين‌المللی به دنبال اميد می‌گردند.

وی در اين سفر با تنها سه تن از نمايندگان اردوگاه ديدار کرد و ديدار يک ساعته‌ی از پيش تعيين شده‌اش از اردوگاه السلام به دلايل امنيتی به ‌٢٠ تا ‌٣٠ دقيقه محدود شد.

کاروان بان کی مون در حالی وارد اردوگاه ‌٤٦ هزار آواره‌ی دارفوری شد که مردم با فريادهای "خوش آمديد" به استقبال وی آمده بودند.

وی به مردم گفت: ما بايد صلح و توسعه را به اين منطقه بياوريم. بايد از حقوق مردم دفاع کنيم. بايد به شما برای بازگشت به خانه‌ها و سرزمينتان کمک کنيم. من از ديدن اين همه فقر و سختی در ميان دهها هزار تن از مردم ساکن اين اردوگاه شوکه و بسيار ناراحت شده‌ام.

دبيرکل سازمان ملل قول داد که به درگيری‌های مکرر در اين منطقه که تاکنون ‌٢٠٠ هزار کشته و ‌٥/٢ ميليون آواره برجای گذاشته و جهانيان را وادار به توجه به وضعيت نابسمان و بسيار دشوار ميليون‌ها تن در اين منطقه کرده خاتمه داده شود.

وی افزود: من واقعا از جامعه‌ی بين‌المللی می‌خواهم به اين مردم برای بازگشت به خانه‌ها و سرزمين‌شان کمک کند. به آنان احساس امنيت بدهد و صلح را هرچه سريع‌تر در اين منطقه برقرار سازد. ما صلح پايدار و امنيت را به منطقه بازمی گردانيم.

بان کی مون گفت که امروز (پنجشنبه) در دومين دور مذاکراتش با عمر البشير، رييس‌جمهور سودان در خصوص اين مساول گفت‌وگو خواهد کرد.

وضعيت اين اردوگاه با اردوگاه سازمان ملل در الفاشر، مرکز شمال دارفور که بان کی مون پيش از اين از آن ديدار کرده بود بسيار تفاوت داشت. وی به خبرنگاران گفت: نگرانی‌های جدی در اينجا وجود دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به رغم تدابير شديد امنيتی اتخاذ شده در سودان گروهی از مردان و زنان سعی داشتند به محل ديدار دبيرکل با نمايندگان مردم وارد شوند.

دولت سودان طی هفته‌های اخير تلاش‌هايش را برای وادار کردن ساکنان اردوگاه‌ها به بازگشت به سرزمين‌هايشان دو چندان کرده است. اما نگرانی اصلی، يعنی فقدان امنيت مانع از بازگشت ميليون‌ها آواره شده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34182

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دبير کل سازمان ملل از ديدن اردوگاه آوارگان دارفوری "شوکه" شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016