دوشنبه 19 شهریور 1386

نواز شریف به عربستان سعودی بازگردانده شد، راديو فردا

مقامات پاکستانی ساعاتی پس از بازگشت نواز شریف، نخست وزیر سابق به این کشور وی را سوار بر هواپیما کرده و او را به عربستان بازگرداندند.

نواز شریف که به مدت هفت سال در تبعید به سر می برد روز دوشنبه وارد فرودگاه اسلام آباد شد ولی به اتهام فساد توسط پلیس دستگیر و پس از چهار ساعت با یک هواپیما به جده در عربستان که محل اقامت در تبعید او است بازگردانده شد.

به گزارش خبرگزاری ها، بازگرداندن آقای شریف در حالی صورت می گیرد که دادگاه عالی پاکستان ماه گذشته حکم داده بود که او می تواند به کشور بازگردد و دولت نباید مانع او شود.

آقای شريف پيش از عزيمت به اسلام آباد در سخنانی گفته بود که می خواهد آخرين فشار را برای «فروپاشی نظام ديکتاتوری» پرويز مشرف، رييس جمهوری و فرمانده ارتش پاکستان وارد آورد.

وی در هنگام ورود به اسلام آباد برای مدت دو ساعت از تحويل گذرنامه خود به مقامات امتناع کرد و تنها زمانی که پليس هواپيما را در کنترل گرفت موافقت کرد تا به همراه پليس از آن خارج شود.

آقای شريف سپس تحت تدابير حفاظتی به قسمت مهاجرت منتقل شد. پليس ضد شورش پاکستان زمانی که نخست پليس ضد شورش پاکستان زمانی که نخست وزير سابق پاکستان وارد فرودگاه شد صد نفر از هواداران او از جمله اعضای کليدی حزبش را بازداشت و اطراف فرودگاه را تا شعاع پنج کيلومتری به محاصره خود درآورد.

نواز شريف هنگام ورود به فرودگاه با مردم دست داد و هواداران او فرياد می زدند که «مشرف برو!» و « زنده باد نواز شريف.»

به گفته تحلیلگران سیاسی، اقدام دولت مشرف در ممانعت از ورود نواز شریف می تواند باز هم محبوبیت او را کاهش داده و چالش های بیشتری در مسیر انتخاب وی به عنوان رییس جمهوری به مدت پنج سال دیگر ایجاد کند.

مخالفت میانجیگران با بازگشت شریف

آقای شريف که دوبار پست نخست وزيری پاکستان را برعهده داشته است در جريان يک کودتای بدون خونريزی توسط ژنرال پرويز مشرف در سال ۱۹۹۹ از مقام خود خلع شد. وی قبل از آزادی اش و تبعيد در عربستان به حبس ابد محکوم شده بود.

بازگشت آقای شريف به پاکستان با چالش هايی از سوی ميانجيگران آزادی وی پس از کودتای پرويز مشرف روبرو شده بود.

سعد حريری، نماينده پارلمان لبنان و مکرين بن عبدالعزيز آل سعود، نماينده دولت عربستان در يک کنفراس خبری در اسلام آباد اعلام کردند که نواز شريف قول داده است تا در ازای آزادی اش به مدت ده سال در خارج از پاکستان بماند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين اظهارات پس از ديدار آنها با ژنرال پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان ابراز شد.

نماينده دولت عربستان گفت: ما اميدواريم که نواز شريف به توافق خود احترام بگذارد و سعد حريری نيز اظهار داشت که تعهد سابق آقای شريف همچنان الزام آور است.

براساس گزارش های رسيده، اين دو نفر در زمان بازداشت نخست وزير سابق پاکستان در سال ۲۰۰۰ به اتهام تروريسم و تلاش برای ربودن هواپيمای پرويز مشرف با وی در زندان ديدار کردند و از او قول گرفتند که به مدت يک دهه به اين کشور بازنگردد.

اما نواز شريف در کنفرانس خبری روز یکشنبه خود اعلام کرد: سعد حريری بعدها به او گفته است که مدت تبعيد او پنج سال است هرچند که چنين موردی در توافقی که او امضاء کرده نيامده است.

دولت پاکستان پرونده اتهام فساد را عليه نخست وزير سابق پاکستان و خانواده اش باز کرده و دادگاهی در شهر لاهور نيز روز جمعه حکم دستگيری شهباز شريف برادر جوانتر وی که قصد دارد با او به پاکستان بازگردد را به جرم قتل صادر کرد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34214

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نواز شریف به عربستان سعودی بازگردانده شد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016