چهارشنبه 25 مهر 1386

رای پارلمان ترکيه به تعقيب شورشيان کرد در شمال عراق، راديو فردا

پارلمان ترکيه روز چهارشنبه هفدهم اکتبر با اکثريت آرا به ارتش اين کشور اجازه داد تا برای عمليات احتمالی تعقيب نيروهای مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک)، وارد شمال عراق شود.

اين لايحه که با ۵۰۷ رای در مقابل ۱۹ رای مخالف در پارلمان ترکيه به تصويب رسيد، به دولت اين کشور اجازه می دهد برای يک دوره يک ساله، برای تعقيب شورشيان مسلح کرد از مرزهای اين کشور عبور کند.

از سوی دیگر، جورج بوش رییس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه از ترکیه خواست تا از حمله به شمال عراق خودداری کند. آقای بوش گفت: آمریکا به صورت شفاف موضع خود را در اینباره اعلام کرده است.

در همين حال مقام های ترکيه می گويند رای پارلمان به تعقيب نيروهای مسلح وابسته به پ. ک.ک. و عبور از مرز به مثابه قريب الوقوع بودن اين عمليات نظامی نيست.

نخست وزير ترکيه نيز گفته است که مصوبه پارلمان به معنای هجوم قريب الوقوع به مناطق کردنشين شمال عراق نيست و او اميدوار است که اين مصوبه هرگز به اجرا گذاشته نشود.

در همين زمينه، طارق الهاشمی، معاون رييس جمهوری عراق از ترکيه خواسته است به بغداد فرصت بيشتری برای برخورد با حزب کارگران کردستان ترکيه ( پ ک ک ) دهد. طارق الهاشمی در سفر خود به ترکيه با رجب طيب اردوغان، نخست وزير و عبدالله گل، رييس جمهوری ترکيه ديدار و گفت و گو کرد.

آقای هاشمی بعد از اين ديدارها گفت که «عصبانيت و نا اميدی» ترکيه را درک می کند، اما وی خواهان زمان بيشتری برای حل مسئله جدايی طلبان کرد شده است.

وی افزود: «در صورتی که دولت عراق نتواند به تعهدات خود برای برخورد با جدايی طلبان کرد عمل کند، آنگاه ترکيه حق دارد که برای تامين امنيت خود هر کاری که لازم می داند، انجام دهد.»

گزارش خبرگزاری های ترکيه حاکيست که مقامات ترکيه در ديدار با معاون رييس جمهوری عراق خواستار خواهان اقدام سريع اين کشور در برخورد با جدايی طلبان کرد شدند.

آنکارا می گويد: حزب کارگران کردستان ترکيه (پ ک ک )در ليست گروه های تروريستی ترکيه و بسياری از جوامع ديگر قرار دارد، در حالی که اين گروه جنبش های خود را در مرز عراق سامان می دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ترکيه از رهبران کردستان عراق نيز انتقاد کرده و آنها را متهم نموده است که تاکنون واکنشی در قبال تحرکات شورشيان کرد نشان نداده اند و اين گروه به راحتی اسلحه و مواد منفجره بدست آورده و در حملات خود در مرز ترکيه مورد استفاده قرار می دهد.

درگيری های اخير ميان جدايی طلبان کرد و ارتش ترکيه در ماه جاری پس از آن آغاز شد که ستيزه جويان کرد به کشتار بيش از بيست سرباز و افراد غير نظامی ترک متهم شده اند.

انتظار می رود روز چهارشنبه پارلمان ترکيه در غالب يک مصوبه، به دولت اين کشور مجوز يک ساله ای برای حمله احتمالی به مناطق کردنشين در شمال عراق صادر کند؛ اگرچه برخی خبرگزاری ها از حملات پراکنده ارتش ترکيه به روستاهای کردنشين در هفته جاری خبر داده اند.

با اين حال مقامات ايالات متحده آمريکا، اتحاديه اروپا و روسيه از ترکيه خواسته اند در رابطه با دست زدن به چنين اقدامی احتياط به خرج دهد.

مقامات آمريکايی هشدار می دهند که انجام يک حمله از سوی ترکيه می تواند برای منطقه زيان آور باشد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34551

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رای پارلمان ترکيه به تعقيب شورشيان کرد در شمال عراق، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016