دوشنبه 7 آبان 1386

روند تعطيلی کامل تاسيسات هسته‌ای کره‌ شمالی از اول نوامبر آغاز می‌شود، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


همزمان با ازسرگيری نشستی در مورد ارائه کمک‌های امور انرژی و کمک‌های اقتصادی به کره‌ی شمالی، يک مقام کره‌ی جنوبی در اين نشست گفت: پيونگ يانگ امروز (دوشنبه) قول داد که در هفته‌ی جاری تعطيلی کامل تاسيسات هسته‌يی خود را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، ليم سونگ نام نماينده‌ی کره‌ی جنوبی در اين مذاکرات، گفت:‌ مراحل آنچه که طرف کره‌ی شمالی اعلام کرده اين است که پيونگ يانگ در حال حرکت برای تعطيل کامل تاسيسات هسته‌يی خود از اول نوامبر (۱۰ آبان) است و مرحله‌ی دوم در راستای خلع سلاح هسته‌يی خود را بی‌پرده اجرا می‌کند.

ليم سونگ نام افزود: در عوض کره‌ی شمالی اين انتظار را دارد که پنج کشور حاضر در مذاکرات شش جانبه کمک‌های امور انرژی و اقتصادی را تحت توافقنامه‌ی ۱۳ فوريه مهيا کنند.

ليم سونگ نام همچنين در گفت‌وگو با خبرگزاری يونهاپ اعلام کرد که پيونگ يانگ پيشتر ليستی از درخواستهای خود در زمينه‌ی کمک‌های امور انرژی و اقتصادی را در عوض تعطيلی کامل تاسيسات هسته‌يی خود ارائه کرده بود.

کره‌ی شمالی در اوايل ماه جاری نيز قول داده بود که تا پايان سال جاری تمامی تاسيسات هسته‌يی خود را به طور کامل تعطيل کند.

خبرگزاری فرانسه نيز گزارش داد: همزمان با حضور کشورهای درگير با موضوع خلع سلاح هسته‌يی کره شمالی در مذاکراتی با هدف ارسال کمک‌های امور انرژی به اين کشور، يک کشتی حامل نفت سنگين که توسط آمريکا تامين شده امروز عازم پيونگ يانگ شد.

اين نشست دو روزه در شهر مرزی پانمونجوم، پس از موافقت کره شمالی با تعطيلی کامل تاسيسات هسته‌يی خود تا اول نوامبر برگزار می‌شود.

مذاکره کننده‌ی ارشد کره جنوبی در اين مذاکرات گفت: اينجا جمع شده‌ايم تا موضوع ارايه کمک‌های امور انرژی و کمک‌های اقتصادی به کره شمالی را بررسی و هدايت کنيم.

براساس توافقنامه ۱۳ فوريه، کره شمالی توافق کرد که در ازای دريافت اوليه ۵۰ هزار تن نفت راکتور يانگ بيون را تعطيل کند.

اين در حالی است که اگر پيونگ يانگ در مرحله‌ی دوم تمام برنامه‌های هسته‌يی خود را به طور کامل کنار بگذارد، ۹۵۰ هزار تن ديگر نفت دريافت خواهد کرد.

کره شمالی تاکنون از چين و کره جنوبی هر کدام ۵۰ هزار تن نفت دريافت کرده است.

در همين حال شرکت GSCaltex کره جنوبی اعلام کرد که کشتی حامل ۲۱ هزار تن نفت سنگين که توسط آمريکا مهيا شده - اواخر امروز وارد پيونگ يانگ می‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوی ديگر، هوبرت پيرکر نماينده‌ی استراليايی پارلمان اروپا، امروز گفت که در مورد کره شمالی برای انجام تعهدات خود تحت توافقنامه‌های پيشين فوريت‌هايی مشاهده می‌کند.

پيرکر پس از ديدار با چند تن از نمايندگان اتحاديه‌ی اروپا به خبرگزاری يونهاپ گفت: فکر می‌کنم آنها (مقامات کره شمالی) اين موضوع را درک می‌کنند که موفقيت و پيروزی در مذاکرات شش جانبه می‌تواند توسعه اقتصادی بهتری را برای پيونگ يانگ به ارمغان آورد، همکاری بهتری با کره جنوبی ايجاد کند و کره شمالی را از انزوا خارج و به مجامع بين‌المللی بازگرداند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34707

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روند تعطيلی کامل تاسيسات هسته‌ای کره‌ شمالی از اول نوامبر آغاز می‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016