شنبه 12 آبان 1386

مانور نظامی آمريکا در خليج فارس، راديو فردا

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمريکا دربحرين، روز جمعه دوم نوامبر دربیانیه ای اعلام کرد که نيروی دريايی ايالات متحده در خليج فارس در حال برگزاری يک مانورنظامی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هدف از اين مانور نظامی« آمادگی برای مقابله سريع با بحران های احتمالی» عنوان شده است.

در اين بيانيه به تعداد نيروها و ناو های هواپيمابرحاضر در اين مانور اشاره ای نشده است. آمريکا در ماه مارس، اوايل فروردين سال جاری، بزرگترين مانور نظامی خود را از زمان حمله به عراق در سال۲۰۰۳، با شرکت دو ناو هواپيمابر و ۱۵ ناو جنگی، در خليج فارس انجام داده بود.

در آن مانور نظامی نيروهای آمريکايی در خليج فارس بيش ۱۰هزار نيروی نظامی و يکصد هواپيمای جنگی آمريکا شرکت داشتند. مانور مذکور خارج از محدوده آبهای ايران در خليج فارس انجام شد.

در همين حال، طبق اطلاعيه ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا در بحرين، مانور نيروهای آمريکايی نخستین مانور از سری مانورهایی است که در ماه نوامبر در خليج فارس برگزار خواهد شد.

اطلاعيه ارتش آمريکا هدف از اين مانور را آمادگی برای يک وضعيت اضطراری از جمله نشت نفت دانسته و به تقابل نظامی در اين منطقه اشاره ای نکرده است.

اعزام ناو هواپیمابر بریتانیایی

همزمان با اين تحول، يک مقام وزارت دفاع بريتانيا روز جمعه اعلام کرده است که يک ناو هواپيما بر نيروی دريايی سلطنتی بريتانيا در اوايل سال ۲۰۰۸ عازم خليج فارس خواهد شد و تاکيد کرد اين اعزام اين ناو هواپيمابر رابطه ای با هرگونه اقدام نظامی احتمالی عليه ايران ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، سخنگوی وزارت وزارت دفاع بريتانيا گفت:«اين ناو هواپيما بر در شرق کانال سوئز مستقر خواهد شد و به مدت شش ماه در خليج فارس، اقيانوس هند و دريای سرخ اقدام به گشت زنی خواهد کرد».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين سخنگوی وزارت دفاع بريتانيا در گفت و گوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت:«اين اعزام بخشی از برنامه عادی است و در يکی دوسال گذشته در اينباره تصميم گرفته شده و هيچ ربطی به مسئله ايران ندارد».

در همين حال روزنامه ديلی تلگراف نوشته است :«اعزاام اين ناو هواپيما بر احتمالا با اساسی ترين دوران رويارويی ايران و غرب بر سر برنامه هسته ای اين کشور همزمان شده است».

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34787

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مانور نظامی آمريکا در خليج فارس، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016