دوشنبه 5 آذر 1386

نواز شريف نامزدی خود در انتخابات را اعلام کرد، بی بی سی

نواز شريف، نخست وزير پيشين پاکستان، ضمن اعلام نامزدی خود در انتخابات پارلمانی از احتمال تحريم انتخابات هم سخن گفته است.

روز دوشنبه، ۲۶ نوامبر، نواز شريف، که پس از هفت سال تبعيد در عربستان سعودی روز يکشنبه به کشور خود بازگشت، با اعلام آمادگی خود برای ثبت نام به عنوان نامزد نمايندگی مجمع ملی در شهر لاهور، گفت که در صورت ادامه وضعيت اضطراری در اين کشور، انتخابات را تحريم خواهد کرد.

ثبت نام برای شرکت در انتخابات ماه ژانويه روز دوشنبه خاتمه می يابد و هنگام ورود نواز شريف برای ثبت نام در لاهور، تعداد کثيری از طرفداران او نيز حضور داشتند.

آقای شريف که رهبری حزب مسلم ليگ (شاخه نواز) را برعهده دارد گفت که اين حزب خواستار استقرار دموکراسی در پاکستان است.

وی افزود به اين دليل برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده که مايل است تمامی گزينه ها را همچنان در اختيار داشته باشد.

در سال ۱۹۹۹، نواز شريف که سمت نخست وزيری را بر عهده داشت، با کودتای ژنرال پرويز مشرف، رئيس ستاد مشترک ارتش، از کار برکنار و به اتهام فساد مالی و سوء استفاده از قدرت بازداشت شد.

در سال ۲۰۰۰، ژنرال مشرف به جای محاکمه آقای مشرف با تبعيد او به عربستان سعودی موافقت و شرط کرد که دوره تبعيد به مدت ده سال ادامه داشته باشد.

در ماه سپتامبر سال جاری، نواز شريف از عربستان به پاکستان بازگشت اما در فرودگاه بازداشت و مجددا به عربستان بازگردانده شد.

همکاری با بوتو؟

نواز شريف هنگام بازگشت از تبعيد در روز يکشنبه خطاب به هزاران تن از هواداران خود گفت که بدون انجام هيچ معامله ای به کشور بازگشته است.

اشاره او به شايعاتی در اين مورد بود که توافق ژنرال مشرف با اجازه بازگشت آقای شريف به پاکستان حاصل توافقی پنهانی بين دو طرف بوده است.

همچنين، نواز شريف به طور تلويحی به توافق بين پرويز مشرف و بی نظير بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان و رقيب قديمی خود اشاره داشت.

خانم بوتو که رهبری حزب مردم را برعهده دارد ماه گذشته پس از توافقی برای تقسيم قدرت با ژنرال مشرف به پاکستان بازگشت اما از منتقدان وضعيت اضطراری بوده است که رئيس جمهور اوايل ماه جاری در اين کشور برقرار کرد.

خانم بوتو قبل از بازگشت به پاکستان با نواز شريف نيز ملاقات کرده و اعلام شده بود که هر دو طرف در مورد لزوم انتقال قدرت به غيرنظاميان به توافق رسيده اند.

روز يکشنبه خانم بوتو برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرد و ضمن استقبال از بازگشت نواز شريف، گفت که آمادگی دارد با رقيب قديمی خود برای پيشبرد دموکراسی همکاری کند و افزود که در صورت مناسب نبودن شرايط برگزاری انتخابات آزاد، اين انتخابات را تحريم خواهد کرد.

به گفته ناظران، همکاری خانم بوتو و آقای شريف باعث خواهد شد تا ژنرال مشرف تحت فشار شديد سياسی قرار گيرد.

هفته گذشته ديوان عالی پاکستان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری را وارد ندانست و در پی آن، انتخاب ژنرال مشرف به اين سمت رسما تاييد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به نوشته برخی روزنامه های پاکستانی، انتظار می رود وزارت دفاع اين کشور به زودی کناره گيری پرويز مشرف از سمت رياست ستاد مشترک ارتش را اعلام دارد.

رهبران احزاب مخالف دولت همچنين خواستار لغو سريع وضعيت اضطراری شده و گفته اند که برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه تحت چنين وضعيتی امکانپذير نخواهد بود.

در مقابل، ژنرال مشرف گفته است که وجود وضعيت اضطراری به حفظ امنيت در جريان انتخابات کمک می کند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35042

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نواز شريف نامزدی خود در انتخابات را اعلام کرد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016