دوشنبه 19 آذر 1386

مردم ونزوئلا به مادام العمر شدن رییس جمهورشان رای ندادند، آی آر دیپلوماسی

آرزو ديلمقانى آی آر دیپلوماسی

هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا این روزها یکی از خبرسازترین چهره های جهان است.

نام وی با سفرهای مکررش به تهران، جدال لفظی با پادشاه اسپانیا و بوسیدن دست نائومی کمپل، سوپر مدل آمریکایی گره خورده است.

آنچه که این روزهای دوباره نام وی را در صدر اخبار دنیا قرار داده است ارائه طرح اصلاح قانون اساسی در پارلمان ونزوئلا بود که طی این طرح قرار بود اختیارات رییس جمهور این کشور افزایش یابد. در این طرح همچنین آمده بود که هوگو چاوز می تواند مادام العمر رییس جمهور ونزوئلا باقی بماند. اما این طرح در همه پرسی روز 3 دسامبر نتوانست از سد مردم ونزوئلا عبور کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هوگو چاوز کیست؟
هوگو رافائل چاوز فریاس در تاریخ 28 ژوئیه سال 1954 در شهر سبانتا به دنیا آمد. وی دومین فرزند پدر و مادری معلم استوی پنجاه و سومین رییس جمهور ونزوئلا است. هوگو چاوز به عنوان رهبر انقلاب بولیواری شناخته می شود و به دلیل سیاست های سوسیال دموکراتیک و ضد رادیکال با جهانی سازی نئولیبرالی و سیاست های خارجی آمریکا مشهور است.

وی موسس حزب چپگرای جنبش جمهوری پنجم است که در حال حاضر در ونزوئلا قدرت را در دست دارد. وی در سال 1998 با شعار کمک به قشر فقیر جامعه به عنوان رییس جمهور ونزوئلا انتخاب شد و در سالهای 2000 و 2006 توانست در انتخابات پیروز شود و رییس جمهور ونزوئلا باقی بماند. وی در سالهای 2005 و 2006 از سوی مجله تایم به عنوان 100 شخص موثر در جهان انتخاب شده است.

همه پرسی درباره چه چیز بود
نتایج همه پرسی برای اصلاحات قانون اساسی که روز 3 نوامبر (12 آذرماه) برگزار شد نشان می دهد که 51 درصد از مردم ونزوئلا با تغییرات قانون اساسی که طی آن هوگو چاوز می توانست تا آخر عمر رییس جمهور ونزوئلا باقی بماند مخالف هستند. هرچند فاصله بین رای دهندگان بسیار کم است اما هوگو چاوز پیش از این اعلام کرده بود که اگر مردم به این اصلاحات رای ندهند به خواسته آنها گردن خواهد نهاد.

پس از اعلام نتایج همه پرسی مخالفان اصلاحات آقای چاوز به خیابانها ریختند و این پروزی را جشن گرفتند. اکثر کسانی که به این تغییرات رای منفی داده اند را دانشجویان تشکیل می دهند.

هوگو چاوز پس از آنکه در سال 1998 به ریاست جمهوری رسید، تغییراتی را در قانون اساسی این کشور ایجاد کرده بود که از جمله آن می توان به افزایش مدت ریاست جمهوری از 5 سال به 6 سال اشاره کرد.

آقای چاوز پس از اعلام نتایج همه پرسی اعلام کرد که هر چند اختلاف موجود بسیار میکروسکپی است اما خواسته مردم را اجرا خواهد کرد. وی با اشاره به مخالفانش اعلام کرد که من از شما تشکر کرده و به شما تبریک می گویم زیرا ثابت کردند که ونزوئلا از دموکراسی برخوردار است.

وی همچنین گفت که دموکراسی در ونزوئلا در تمامی انتخابات تا به امروز محسوس بوده است و مطمئنا این روند ادامه خواهد داشت. من تا به حال در داخل این معادله بودم امادر خارج از این معادله نیز می گویم که به عنوان یک ونزوئلایی که از شب گذشته تا صبح امروز منتظر نتایج انتخابات بودن از این نتایج دموکراتیک خوشحالم و آن را به رسمیت می شناسم.

روزنامه ال اونیورسال، چاپ ونزوئلا نوشت که مخالفان در ونزوئلا معتقد بودند که در این کشور دموکراسی به هیچ وجه رعایت نمی شود اما به نظر می رسد که با توجه به برگزاری همه پرسی در مورد اصلاحات قانون اساسی پیشنهادی هوگو چاوز و پذیرش شکست از طرف وی، آنچه که مهم است برگزاری خود همه پرسی می باشد. چرا که بیشتر مخالفان چاوز وی را به نقض امور دموکراتیک، سرکوب مخالفان و اعمال محدودیت در رسانه ها محکوم کرده بودند.

با توجه به پیروزی مخالفان در این همه پرسی، به نظر می رسد که دوران جدیدی در ونزوئلا در حال شکل گیری باشد. هنوز مشخص نیست که آیا آقای چاوز برای ایجاد این اصلاحات در ونزوئلا تلاش خواهد کرد یا نه. این پیروزی می تواندبه مخالفان هوگو چاوز قدرت تازه ای بدهد و این د رحالی است که پروزی مخالفان در همه پرسی ونزوئلا می تواند باعث گشوده شدن درهای گفت و گو در این کشور شود.

عدم موفقیت هوگو چاوز در این همه پرسی بدان معنا است که باید همزمان با پایان دوره تصدی اش در سال 2013 از قدرت کنار رود.

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35187

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مردم ونزوئلا به مادام العمر شدن رییس جمهورشان رای ندادند، آی آر دیپلوماسی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016