سه شنبه 27 آذر 1386

نظاميان ترکيه وارد کردستان عراق شدند، بی بی سی

نيروهای ترکيه وارد خاک عراق شده اند و وزير خارجه آمريکا برای ديداری از پيش اعلام نشده به شهر کرکوک سفر کرده است.

روز سه شنبه، ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) گزارش شد که واحدهايی از ارتش ترکيه در آنچه که عمليات زمينی جستجو و مقابله با شورشيان مسلح کرد مستقر در کردستان عراق عنوان شده است با عبور از مرز مشترک دو کشور به پيشروی در داخل خاک عراق مبادرت کردند.

براساس گزارش های رسيده، شمار نظاميان ترکيه که در اين عمليات شرکت داشتند به حدود سيصد نفر می رسيده است.

نظاميان ترکيه چند کيلومتر در مناطق کوهستانی شمال عراق پيشروی کردند اما از نوع عمليات آنان اطلاعی در دست نيست.

نيروهای عراقی مستقر در منطقه گفته اند که هنگام پيشروی نيروهای ترکيه، صدای شليک اسلحه سبک به گوش می رسيد هرچند از بروز درگيری بين نظاميان ترکيه و کردهای مسلح گزارشی در دست نيست.

واحدهای نظامی ترکيه يک روز پس از آن وارد ترکيه شده اند که گروهی از نمايندگان پارلمان عراق عمليات اخير هواپيماهای ترکيه در کردستان عراق را به شدت محکوم کرده اند.

روز يکشنبه اين هفته نيروی هوايی ترکيه اعلام داشت که عملياتی را عليه مواضع شورشيان پ ک ک در داخل خاک عراق به اجرا گذاشته است.

اين عمليات به تلافی حمله شورشيان کرد به گروهی از نظاميان ترکيه در ماه گذشته صورت گرفت که به کشته شدن تعدادی از نظاميان اين کشور و فشار افکار عمومی ترکيه برای بروز واکنش نسبت به اين حمله منجر شد.

دولت ترکيه گفته است که به منظور جلوگيری از حملات شورشيان کرد که در مناطق مرزی داخل خاک عراق پناه گرفته اند حق دارد به عمليات نظامی در اين مناطق دست بزند.

دولت عراق اعلام داشته است که حملات هوايی روز يکشنبه باعث تخريب تعدادی از روستاهای منطقه کردستان عراق و کشته شدن يک نفر شد.

سفر رايس به عراق

در خبری ديگر در مورد عراق، کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا برای ديداری از پيش اعلام نشده به شهر کرکوک سفر کرده است.

منابع نظامی آمريکايی گفته اند که سفر کاندوليزا رايس به دلايل امنيتی از قبل اعلام نشده بود.

شهر کرکوک، از مراکز عمده صنعت نفت عراق، در منطقه جغرافيايی کردستان عراق واقع شده اما ساکنان آن را کردها، اعراب، ترکمان ها و آشوری ها تشکيل می دهند و اختلاف بين آنان عامل بروز تنش در اين شهر بوده است.

قرار بود ساکنان کرکوک طی يک همه پرسی در اواخر سال جاری در مورد وضعيت کرکوک اظهار نظر کنند اما روز گذشته نخست وزير دولت منطقه کردستان عراق گفت اين همه پرسی به به منظور جلوگيری از تشديد تنش در اين شهر به تعويق افتاده است.

تا دهه ۱۹۷۰، اکثر ساکنان کرکوک را کردها و ترکمان ها تشکيل می دادند اما در اواسط اين دهه، رژيم وقت عراق برنامه ای را برای تغيير در ترکيب جمعيتی اين منطقه نفت خيز به اجرا گذاشت.

براساس اين برنامه، ساکنان کرد و ترکمان کرکوک با محدوديت هايی در زمينه فرصت های شغلی و دسترسی به مسکن مواجه شدند در حاليکه مشوق هايی به اعراب ساکنان مناطق ديگر عراق داده می شد تا به اين شهر مهاجرت کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پس از جنگ سال ۱۹۹۱، دولت وقت عراق برنامه ای حاوی اخراج گسترده کردها و ترکمان های ساکن کرکوک به اجرا گذاشت که به تغيير عمده از در ترکيب قومی جمعيت اين شهر منجر شد.

با سقوط رژيم سابق عراق در سال ۲۰۰۳، بسياری از ساکنان قبلی کرکوک به اين شهر بازگشتند و خواستار بازپس گرفتن خانه و زمين خود شدند که به مهاجران عرب واگذار شده بود.

در حاليکه دولت منطقه کردستان عراق خواستار الحاق دايم کرکوک به اين منطقه است، اعراب سنی با اين درخواست مخالفت ورزيده و آن را گامی در راه محروميت خود از عوايد نفتی اين کشور دانسته اند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35265

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نظاميان ترکيه وارد کردستان عراق شدند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016