شنبه 1 دی 1386

دستگيری مظنونين به بمبگذاری پاکستان، بی بی سی

مقامات پاکستان می گويند چهار نفر به اتهام دست داشتن در يک بمبگذاری انتحاری در شهر پيشاور، که موجب کشته شدن بيش از ۵۰ نفر شده بود، دستگير شده اند.

دو نفر از دستگيرشدگان از طلبه های يک مدرسه اسلامی هستند که در نزديکی پيشاور قرار دارد.

انفجار انتحاری مورد بحث در مراسم عيد قربان در شهر پيشاور پاکستان رخ داد.

روز جمعه، ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) و زمانی که بيش از هزار نفر در مراسم روز عيد قربان در مصلای نزديک خانه آفتاب احمد خان شيرپائو، وزير کشور سابق پاکستان، اجتماع کرده بودند، انفجاری در اين محل روی داد که در اثر آن، دست کم ۵۰ نفر کشته و نزديک به ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

محل انفجار در مجتمع محل سکونت آقای شيرپائو در روستايی در ۴۰ کيلومتری پيشاور، مرکز ايالت سرحد شمال غرب، گزارش شده اما به وزير کشور سابق آسيبی نرسيده است هرچند گفته می شود پسر او در اين حادثه زخمی شده است.

منابع محلی گفته اند که انفجار هنگام برگزاری نماز عيد قربان روی داد و حمله کننده انتحاری بمب همراه خود را در ميان صف نمازگزاران منفجر کرد.

بخش هايی از ايالت سرحد شمال غرب پاکستان، که در مجاورت افغانستان قرار دارد، از جمله مراکز حضور و فعاليت گروه های تندرو اسلامگرا از جمله وابستگان به شبکه القاعده محسوب می شود.

پس از حمله نيروهای امنيتی به تندروهای مستقر در مسجد سرخ شهر اسلام آباد در ماه ژوئيه سال جاری، اين ايالت شاهد شدت گرفتن عمليات گروه های تندرو بوده است.

خشونت هايی که پس از واقعه مسجد سرخ در پاکستان روی داده تا کنون بيش از هشتصد کشته برجای گذاشته است.

همچنين، انتخابات پارلمانی پاکستان در ماه آينده ميلادی برگزار می شود و بروز خشونت در جريان مبارزات انتخاباتی در اين کشور امری غيرعادی نيست.

دومين سوء قصد

اين دومين مورد از سوء قصد به جان آفتاب احمد خان شيرپائو در خلال هشت ماه اخير است.

در ماه آوريل سال جاری، هنگام حضور آقای شيرپائو در يک گردهمايی سياسی در يکی از شهرهای ايالت سرحد شمالغرب بمبی منفجر شد که به وی آسيب مختصری رساند اما بيش از بيست تن از حاضران در اين گردهمايی را کشت.

آفتاب احمد خان شيرپائو، که زمانی از اعضای فعال حزب مردم پاکستان به رهبری بی نظير بوتو محسوب می شد، پس از کودتای سال ۱۹۹۹ ژنرال پرويز مشرف و ايراد اتهام فساد مالی، برای مدتی در خارج از پاکستان به سر برد.

وی ظاهرا پس از توافقی با ژنرال مشرف، برای شرکت در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۲ به پاکستان بازگشت و به مجمع ملی اين کشور راه يافت.

آقای شيرپائو با ابراز مخالفت با رهبری خانم بوتو به تشکيل يک گروه انشعابی از حزب مردم مبادرت کرد و رهبری آن را در دست گرفت و با حمايت از ژنرال مشرف، توانست در مقام وزير آب و برق و سپس وزير کشور به کابينه او راه يابد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی تا خاتمه دوره قانونگذاری مجمع ملی در ماه گذشته و تشکيل دولت موقت برای برگزاری انتخابات جديد، سمت وزارت کشور پاکستان را برعهده داشت و نامزدی خود را نيز در انتخابات پارلمانی ماه ژانويه اعلام داشته است.

در مقام وزارت کشور، آفتاب احمد خان شيرپائو مسئوليت حفظ امنيت داخلی پاکستان و مقابله با شورشيان مخالف دولت به خصوص تندروهای اسلامگرا را برعهده داشته است.

هنوز هيچ گروهی مسئوليت بمب گذاری انتحاری روز جمعه را، که احتمالا با هدف ترور آقای شيرپائو صورت گرفته بر عهده نگرفته و انگيزه اين حمله معلوم نيست.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35298

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دستگيری مظنونين به بمبگذاری پاکستان، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016