پنجشنبه 6 دی 1386

کابينه عراق پيش‌نويس لايحه‌ عفو عمومی زندانيان را تصويب کرد، ايسنا

- برگزاری رفراندوم در باره‌ی سرنوشت کرکوک ۶ماه به تعويق افتاد
- کشته شدن يکی از رهبران القاعده درعراق



خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی

کابينه‌ی عراق پيش‌نويس لايحه‌ی اعطای عفوعمومی برای زندانيانی که در زندان‌های دولت عراق نگهداری می‌شوند را به تصويب رساند، اقدامی که می‌تواند راه را برای برقراری آشتی ملی ميان جناح‌ها و احزاب مختلف عراقی هموار سازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، با اين حال به گفته‌ی سامی العسکری، از مشاوران کليدی نوری المالکی، نخست‌وزيرعراق اين لايحه حداقل تا ماه مارس برای مناظره و تاييد نهايی به پارلمان برده نخواهد شد.

بسياری از پيش‌نويس‌های قوانين کليدی از جمله قانون تقسيم درآمدهای نفتی و دادن مجوز به اعضای سابق حزب بعث صدام برای تصدی يک شغل دولتی ماه‌هاست که در مسير پرپيچ و خم پارلمان عراق گيرافتاده است.

هنوز هيچ عکس‌العملی از جانب قانون‌گذاران اهل تسنن که پيش از اين تصويب چنين لايحه‌ای را خواستار شده بودند، اعلام نشده است.

العسکری که خود نيز يکی از اعضای پارلمان است، گفت که اين عفو شامل کسانی که متهم به اقدامات تروريستی، فساد، جنايت عليه بشريت و آدم‌ربايی هستند، نخواهد شد.

صادق الرکابی، يکی ديگر از مشاوران مالکی نيز گفت که اين پيش‌نويس شامل زندانيانی که در بازداشتگاه‌های آمريکا هستند، نخواهد شد.

به طور کل، بيش از۲۰ هزار زندانی در بازداشتگاه‌های آمريکا درعراق و دولت اين کشور نگهداری می شوند.

هنوز معلوم نيست که چه تعداد از اين افراد مشمول اين لايحه خواهند شد، اما العسکری تخمين زده است که ۸۰در صد از زندانيان بازداشتگاه‌های عراق به دليل جرايم تروريستی نگهداری می شوند که به اين ترتيب، اين عفو شامل آنها نخواهد شد.

از سوی ديگر به گفته‌ی سرهنگ کوين برگنر، سخنگوی ارتش آمريکا در عراق پيوستن مبارزان اهل تسنن به ارتش عراق و اقدامات آنها عليه شبه‌نظاميان به سربازان تحت امر آمريکا اين امکان را داد تا بتوانند خشونت را در بسياری از نقاط عراق مهار کند.

وی به خبرنگاران گفت: اين نيروها به نيروهای ائتلاف کمک کردند تا فراتر از توانشان عمل کنند. حضور آنها تاثير مهمی در کاهش تعداد نيروهای خارجی خواهد داشت.

اما در شمال عراق، مقام‌های کرد مساله‌ی برگزاری رفراندوم برای تصميم گيری در خصوص سرنوشت شهر کرکوک را برای شش ماه ديگر به تاخير انداختند.

دولت عراق هنوز هيچ اظهار نظری در اين خصوص نداشته است، اما پيش از اين نيز انتظار می رفت که برگزاری اين رفراندوم برای ماه‌ها به تعويق بيافتد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوی ديگر ارتش آمريکا اعلام کرد مهاجم کشته شده در عراق طی ماه گذشته يکی از رهبران القاعده درعراق و از وابستگان ابومصعب الزرقاوی بوده است.

به گفته‌ی ارتش آمريکا اين فرد با نام ابوعبدالله مشهور به محمد سليمان شنيسرالزبائی در هشتم نوامبر در بغداد به دست نيروهای آمريکايی کشته شده است. ارتش آمريکا از اين فرد به عنوان کارشناس ساخت بمب و طراح حملات و هماهنگ‌کننده‌ی عمليات‌ها عليه نيروهای ائتلاف و عراقی طی سه سال گذشته نام برده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35347

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کابينه عراق پيش‌نويس لايحه‌ عفو عمومی زندانيان را تصويب کرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016