پنجشنبه 6 دی 1386

بی‌نظير بوتو در يک حمله انتحاری در راولپندی کشته شد، ايرنا و راديو زمانه

اسلام آباد، ايرنا ‪۸۶/۱۰/۰۶‬

"بی‌نظيربوتو"رهبر حزب مردم پاکستان در حمله انتحاری در شهر راولپندی در جنوب اسلام آباد بر اثر شدت جراحات وارده در بيمارستان دولتی راولپندی فوت کرد.


حمله انتحاری در محل نشست حزب مردم پاکستان در راولپندی عصر پنجشنبه حداقل ‪ ۲۰‬کشته و ‪ ۶۰‬زخمی برجا گذاشت.

به گزارش ايرنا، منابع محلی اعلام کرده‌اند که اصابت گلوله به گردن خانم بوتو باعث مرگ وی شده است .

"رحمان ملک " مشاور امنيتی حزب مردم بعد از حمله انتحاری اعلام کرده که قبل از انفجار ابتدا به سمت خودرو خانم بوتو تيراندازی شد و سپس انفجار مهيبی " لياقت باغ" محل تجمع طرفداران حزب مردم را سياه کرد.

به گفته وی ، اين انفجار در حالی صورت گرفت که سخنان بی‌نظير بوتو تمام شده بود.

وزارت کشور پاکستان اين خبر را تاييد کرده است.

***
راديو زمانه:
بی نظیر بوتو کشته شد

خبرهای دریافتی از پاکستان حاکی است که بی‌نظیر بوتو نخست وزیر پیشین و رهبر حزب مردم پاکستان روز پنجشنبه در یک حمله انتحاری در راولپندی کشته شده است.
در جریان حمله انتحاری که امروز در راهپیمایی طرفداران بی نظیر بوتو برای انتخابات صورت گرفت، حداقل پانزده نفر از جمله سخنگوی بی نظیر بوتو نیز کشته شدند.
وصیف علی خان یکی از اعضای حزب مردم به آسوشیتدپرس گفته است که که پس از انتقال بوتو به بیمارستان مرکزی این شهر، او در ساعت 6 و 16 دقیقه به وقت محلی جان سپرده است.
گزارش‌هاي اولیه حاکی از آن بود که بی‌نظیر بوتو به سختی مجروح و به بیمارستان منتقل شده است، با این حال دقایقی پیش خبرگزاری‌های فرانسه، آسوشیتدپرس و رویتر خبر از درگذشت وی در اتاق عمل بیمارستان داده‌اند.
وزیر کشور پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که علت مرگ خانم بوتو دقیقاً مشخص نیست اما احتمالاً او بر اثر اصابت گلوله، همزمان با انفجار بمب‌گذار انتحاری، جان سپرده است.
همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)، نیز به نقل از منابع محلی در راولپندی گفته است که اصابت گلوله به گردن خانم بوتو باعث مرگ وی شده است .
به گزارش ایرنا "رحمان ملک " مشاور امنیتی حزب مردم بعد از حمله انتحاری اعلام کرده که قبل از انفجار ابتدا به سمت خودرو خانم بوتو تیراندازی شد و سپس انفجار مهیبی " لیاقت باغ" در محل تجمع طرفداران حزب مردم رخ داد. به گفته وی، این انفجار در حالی صورت گرفت که سخنان بی‌نظیر بوتو تمام شده بود.
خبر درگذشت رهبراپوزیسیون پاکستان، ساعتی پیش و نخستین بار از تلویزیون پاکستان پخش شد، شبکه‌های خبری تلویزیونی بین المللی در حال گزارش این واقعه هستند و تصاویری از این حمله پخش می‌کنند.
آسوشیتدپرس گزارش کرده است که طرفداران بوتو در راولپندی، در وضعی ناآرام به‌سر می‌برند و علیه مشرف شعار می‌دهند.

***

بی بی سی:
شرح حال بی نظير بوتو

خانواده بی نظير بوتو مانند خانواده نهرو-گاندی در هند، يکی از مشهورترين خاندان سياسی در جهان به شمار می رود.

پدر بی نظير، ذوالفقار علی بوتو، در اوايل دهه ۷۰ ميلادی نخست وزير پاکستان بود و دولت او يکی از معدود دولتهای غيرنظامی پاکستان پس از استقلال اين کشور بود.

بی نظير بوتو در سال ۱۹۵۳ متولد شد و تحصيلات دانشگاهی خود را در دانشگاههای هاروارد آمريکا و آکسفورد انگلستان انجام داد.

او با وجود اينکه در ابتدا تمايل چندانی به فعاليت سياسی از خود نشان نمی داد اما تدريجا به عرصه سياسی پاکستان کشيده شد و بعد دو بار به عنوان نخست وزير اين کشور انتخاب شد، هر چند هر دو بار به اتهام فساد از سوی رييس جمهور برکنار شد.

خانم بوتو در زمان اوج محبويبت خود، يعنی بعد از نخستين پيروزی انتخاباتی اش، يکی از شناخته شده ترين رهبران زن در جهان به حساب می آمد.

اما بعد از برکناری از قدرت برای دومين بار، نامش با فساد و بی کفايتی مترادف شد.

بی نظير اراده قاطع و سرسختی را از پدرش به ارث برده بود، که بعد از يک کودتای نظامی در سال ۱۹۷۷ توسط ژنرال ضيا الحق دستگير و به اتهام قتل زندانی شد.

ذوالفقار علی بوتو دو سال بعد اعدام شد و بی نظير درست قبل از مرگ پدرش زندانی شد و ۵ سال را در حبس انفرادی گذراند. دورانی که آنرا بسيار سخت و طاقت فرسا توصيف می کند.

خانم بوتو در مقاطعی که برای مداوای پزشکی از زندان خارج شد، دفتر حزب مردم پاکستان را در لندن تاسيس کرد و فعاليت سياسی خود عليه ژنرال ضيا را آغاز کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در سال ۱۹۸۶ به پاکستان بازگشت و دو سال بعد هنگامی که ژنرال ضيا بر اثر انفجار هواپيمايش کشته شد، او به عنوان اولين نخست وزير منتخب در يک کشور اسلامی به قدرت رسيد.

بی نظير بوتو و همسرش، آصف علی زرداری، با اتهامات متعددی مبنی بر فساد مواجه بوده اند، اما تاکنون هيچکدام از اين اتهامات در دادگاه ثابت نشده است.

بدنبال اين اتهامات خانم بوتو از کشورش خارج شد و به مدت تقريبا ۸ سال در تبعيدی خود خواسته در دبی و لندن به فعاليتهای خود ادامه داد.

با کودتای پرويز مشرف، در اکتبر سال ۱۹۹۹ و تحولات بعدی آن که حدود دو سال بعد منجر به
تبعيد نواز شريف، نخست وزير سابق پاکستان، از کشور شد اين دو نخست وزير سابق عليرغم اختلاف هايی که با هم داشتند برای مخالفت با حکومت نظامی آقای مشرف همکاريهايی را شروع کردند.

در اوايل سال جاری ميلادی آقای مشرف مذاکرات پنهانی را با خانم بوتو برای آنچه که "تقسيم قدرت" در برخی از محافل عنوان می شد انجام داد که نتيجه نهايی اين مذاکرات بازگشت خانم بوتو به کشور در ۱۸ اکتبر سال جاری ميلادی بود.

به هنگام ورود خانم بوتو به پاکستان انفجاری در محلی که از او استقبال می شد رخ داد که او از اين حمله جان سالم بدر برد.

هنگام اعلام وضعيت فوق العاده در پاکستان (۳ نوامبر ۲۰۰۷) خانم بوتو با اين وضعيت مخالفت کرد و خواهان بازگشت کشور به حالت عادی شد.

او مدتی را در اين زمان در بازداشت خانگی بسر برد اما به فعاليتهای خود ادامه داد.

انفجار راولپندی دومين سوء قصد به وی از زمان ورودش به کشور بود که باعث کشته شدن وی شد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35349

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بی‌نظير بوتو در يک حمله انتحاری در راولپندی کشته شد، ايرنا و راديو زمانه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016