جمعه 14 دی 1386

سازمان عفو بين‌الملل اعدام به روش تزريق در چين را محکوم کرد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


سازمان عفو بين‌الملل امروز (جمعه) تصميم چين برای گسترش اعدام به روش تزريق و جايگزينی آن به جای تيربازان در سال ميزبانی المپيک از سوی پکن را محکوم کرد و اعلام داشت که تمرکز واقعی چين بايد روی حذف مجازات مرگ باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری رويتر، بر اساس تخمين‌های موجود، شمار اعدام‌ها در چين از مجموع اعدام‌هايی که در سراسر جهان صورت می‌گيرد بيشتر است.

چين سالانه حدود ۵۰۰۰ الی ۱۲ هزار تن را اعدام می‌کند. اين در حالی است که دولت چين رقم واقعی اين اعدام‌ها را برای عموم منتشر نمی‌کند.

ژيانگ ژينگ چانگ، نايب رييس دادگاه عالی خلق چين، اعلام کرده که اعدام به روش تزريق بشر دوستانه‌تر است و نهايتا جايگزين روش قديمی شليک تير به پشت سر خواهد شد.

اما کاترين بابر مدير سازمان عفو بين‌الملل در آسيا - اقيانوسيه گفت: گسترش اعدام به روش تزريق بر خلاف موضع مشخص بين‌المللی مبنی بر دوری از مجازات مرگ و حاکی از بی‌توجهی به مشکلات ناشی از اين گونه مجازات است.

وی طی بيانيه‌ای گفت: روش‌های اشتباه قضايی نظير اعدام افراد بی‌گناه و ماهيت خشن و غير بشری مجازات مرگ، از طريق تغيير روش اعدام حل نخواهد شد.

چين پس از چند محکوميت اشتباه جنجالی که توجه گسترده رسانه‌ها و خشم عمومی را برانگيخت، در حال اصلاح سيستم مجازات مرگ بوده است.

در قابل توجه‌ترين مورد، دادگاه عالی چين سال گذشته اختيار خود مبنی بر تاييد نهايی مجازات‌های مرگ را مجددا به دست آورد.

اين اختيار در دهه ۱۹۸۰ در راستای مبارزه با جرايم به دادگاه‌های جزء واگذار شده بود.

در حالی که برخی کارشناسان معتقدند که اين تغيير تعداد اعدام‌ها را کاهش می‌دهد، سازمان عفو بين‌الملل اعلام کرد، ارزيابی يا تاييد هر گونه تغيير در آمار اعدام‌ها به خاطر عدم وجود شفاف سازی غير ممکن است.

سازمان عفو بين‌الملل از چين خواست تا برای حذف کلی مجازات مرگ اقدامی انجام دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين سازمان اعلام کرد: اين مساله بر خلاف ايده‌آل‌های ميزبان المپيک در اوت (مرداد) امسال است.

بابر تصريح کرد: اين اقدام بر خلاف منشور المپيک است که حفظ شان انسانی را اساس المپيک می‌داند.

اين در حالی است که ژيائو يانگ رييس دادگستری چين، گفته است که زمان حذف مجازات مرگ فرا نرسيده است و هر گونه اقدام در اين خصوص با مخالفت شديد پليس قدرتمند چين و نهادهای امنيت عمومی مواجه خواهد شد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35468

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سازمان عفو بين‌الملل اعدام به روش تزريق در چين را محکوم کرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016