جمعه 14 دی 1386

تظاهرات مخالفان دولت کنيا بازهم برگزار می شود، بی بی سی

مخالفان رئيس جمهور کنيا تصميم دارند تظاهرات ديگری را برگزار کنند و ايالات متحده از تلاش برای حل بحران سياسی کنيا خبر داده است.
رهبران مخالف دولت در کنيا که روز گذشته تظاهرات عليه نتايج انتخابات اخير رياست جمهوری را لغو کردند گفته اند که در نظر دارند اين تظاهرات را روز جمعه، ۴ ژانويه (۱۴ دی) در يکی از پارک های مرکزی نايروبی، پايتخت، برگزار کنند هر چند مقامات امنيتی برگزاری هرنوع تظاهراتی را ممنوع اعلام کرده اند.

اين تظاهرات به حمايت از رايلا اودينگا، نامزد انتخابات رياست جمهوری از حزب نهضت دموکراتيک نارنجی برگزار می شود که بر اساس نتايج اعلام شده، از موای کيباکی، رئيس جمهور، شکست خورد.

آقای اودينگا دولت را به تقلب در انتخابات متهم کرده و خود را برنده واقعی اين انتخابات دانسته است در حاليکه آقای کيباکی، که روز يکشنبه دومين دوره رياست جمهوری خود را رسما آغاز کرد، اين اتهام را رد کرده است.

به گفته موای کيباکی، نزديک بودن آرای دو نامزد اين انتخابات ناشی از مداخله و تقلب طرفداران رايلا اودينگا در مناطق تحت تسلط آنان بوده است.

روز پنجشنبه در حاليکه هزاران نفر در نظر داشتند در حمايت از رايلا اودينگا در يک گردهمايی شرکت کنند، پليس ضد شورش با استفاده از ماشين آب پاش و گاز اشک آور از رسيدن آنان به محل برگزاری تظاهرات جلوگيری کرد.

رهبران نهضت دموکراتيک نارنجی نيز اعلام داشتند که گردهمايی روز پنجشنبه را لغو کرده اند اما گفتند که اين تظاهرات در تاريخ ديگری برگزار می شود.

ساعاتی بعد، دادستان کل کنيا خواستار انجام تحقيقات مستقل در مورد اتهام تقلب در انتخابات شد و در نتيجه، اين امکان نيز مطرح شد که ممکن است رهبران سياسی اين کشور، با توجه به دامنه خشونت های جاری، در صدد مصالحه بر آمده باشند.

از جمله، امکان توافق آقايان کيباکی و اودينگا بر سر تشکيل يک دولت ائتلافی به عنوان راه حل نهايی اختلافات کنونی مورد تاکيد برخی مقامات غربی قرار گرفت.

موای کيباکی نيز برای نخستين بار از زمان آغاز دوره دوم رياست جمهوری خود در سخنانی گفت که آماده گفتگو با مخالفان است به اين شرط که آنان نيز به اعتراضات خيابانی خاتمه دهند اما ظاهرا اين پيشنهاد مورد قبول قرار نگرفته و آقای اودينگا در نظر دارد با ادامه تظاهرات، همچنان آقای کيباکی را تحت فشار قرار دهد.

نگرانی بين المللی و تلاش آمريکا برای حل بحران

شرايط کنونی کنيا، که در سال های اخير از جمله کشورهای آرام و با ثبات آفريقا و محيطی مناسب برای سرمايه گذاری خارجی محسوب می شده، نگرانی هايی را در سطح بين المللی در پی آورده است.

قرار بود روز پنجشنبه رئيس جمهور غنا و رئيس دوره ای اتحاديه آفريقا به توصيه مقامات غربی برای ميانجيگری به کنيا سفر کند اما وی گفت که هياتی را برای بررسی امکان مذاکره با طرف های درگير به آن کشور اعزام می کند و در صورت مناسب بودن شرايط، خود بعدا عازم کنيا خواهد شد.

در ادامه تحولات جاری، شامگاه پنجشنبه کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، در تماس با رئيس جمهور کنيا از او خواست به هر اقدام لازم برای حل و فصل مسالمت آميز بحران کنونی دست بزند.

وزير خارجه آمريکا پيشتر با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفتگو کرده و گفته بود که دو طرف به اين نتيجه رسيده اند که لازم است مساله کنيا از راه گفتگو حل شود.

خانم رايس گفت که در نظر دارد يکی از مقامات ارشد وزارت خارجه را برای کمک به رفع اين بحران به کنيا اعزام کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، قرار است جندايی فريزر، دستيار وزير خارجه در امور آفريقا، به اين منظور به زودی عازم نايروبی شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، ضمن اعلام اين خبر، گفت که به نظر می رسد در جريان انتخابات اخير رياست جمهوری در کنيا اشکالاتی وجود داشته است.

کنيا از جمله حاميان سياست مبارزه جهانی با تروريسم محسوب می شود، دريافت کننده سرمايه گذاری و کمک اقتصادی خارجی بوده و به عنوان يکی از اعضای اتحاديه آفريقا، در ماموريت های صلح بانی در کشورهای جنگ زده اين قاره شرکت داشته است.

گفته می شود که در خشونت های روزهای اخيرتا کنون بيش از سيصد نفر در برخورد نيروهای پليس با تظاهرکنندگان و درگيری های قومی طرفداران آقايان کيباکی و اودينگا جان خود را از دست داده اند.

وضعيت جاری و به خصوص خطر تشديد درگيری های قومی، که در تعدادی از کشورهای آفريقايی عامل بروز جنگ داخلی بوده، موقعيت کنيا در صحنه بين المللی را به مخاطره انداخته و چند کشور غربی از شهروندان خود خواسته اند مگر در موارد ضروری، از سفر به کنيا خودداری ورزند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35469

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تظاهرات مخالفان دولت کنيا بازهم برگزار می شود، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016