شنبه 15 دی 1386

تنش در روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، ايسنا

پيونگ يانگ: ليست کامل برنامه‌های هسته‌يی‌مان را ارايه کرده‌ايم
آمريکا: اين ليست دريافت نشده است


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


پس از آنکه پيونگ يانگ بر اين موضوع تاکيد کرد که به توافق مذاکرات شش جانبه در راستای خلع سلاحش جامه عمل پوشانده است، به نظر می‌رسد که اقدامات بين‌المللی برای پايان دادن به برنامه‌های هسته‌يی کره شمالی امروز (شنبه) با مشکلاتی روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، چند روز پس از آنکه کره‌ی شمالی در راستای ضرب‌الاجل برای ارايه ليست کامل از برنامه‌های هسته‌يی‌اش ناکام ماند، بر اين موضوع تاکيد کرده است که اين ليست را در ماه نوامبر به واشنگتن ارايه کرده است.

اين در حالی است که آمريکا اين ادعای پيونگ يانگ را رد کرده است.

کره شمالی هم چنين ديگر طرف‌ها در مذاکرات شش جانبه را به ناکامی در ارايه کمک‌های امور انرژی قول داده شده متهم کرد و تصريح کرد که واشنگتن نيز به تعهد اعلام شده‌اش مبنی بر خارج کردن نام کره‌ی شمالی از ليست کشورهای حامی تروريسم عمل نکرده است.

وزارت خارجه کره شمالی در بيانيه‌ای اعلام کرد: با توجه به اقدام انجام شده می‌توان گفت که کره شمالی در راستای انجام تعهداتش در راستای خلع سلاح هسته‌يی پيونگ يانگ نسبت به ديگر طرفها در مذاکرات شش جانبه پيشتاز است.

در همين حال، کريستوفر هيل مذکره کننده‌ی ارشد هسته‌يی آمريکا قرار است دوشنبه هفته‌ی جاری در راستای سفر منطقه‌يی‌اش برای تمرکز بر روند خلع سلاح هسته‌يی کره شمالی و مذاکرات در اين مسير وارد توکيو شود.

تحليلگران معتقدند که روند خلع سلاح هسته‌يی کره شمالی هم اکنون در حال بازگشت به قبل است.

پائيک هاک سون تحليلگر موسسه‌ی سجونگ در سئول گفت: اقدامات برای تعطيلی کامل تاسيسات هسته‌يی کره شمالی در حال حاضر به خاطر مناقشه در مورد برنامه‌های مخفيانه غنی سازی اورانيوم توسط پيونگ يانگ در يک دو راهی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اينکه کره‌ی شمالی پيش از حرکت رو به جلو در راستای خلع سلاح هسته‌يی‌اش به دنبال مشوق‌های بسيار خوب است، گفت: کره شمالی و آمريکا هم اکنون بر سر چگونگی ايجاد يک الگوی حرکت در روند پايان برنامه‌های هسته‌يی پيونگ يانگ بر سر دو راهی قرار دارند.

پائيک اظهار داشت: بيانيه‌ی وزارت خارجه کره شمالی نشانگر اين موضوع است که تا زمانی که آمريکا و ديگر طرف‌های حاضر در مذاکرات شش جانبه به تعهداتشان عمل نکنند، پيونگ يانگ اقدام بيشتری در راستای روند خلع سلاح هسته‌يی‌اش انجام نخواهد داد.

آمريکا و طرف‌های ديگر در مذاکرات شش جانبه معتقدند که آنها اقدامات کافی در اين راستا انجام می‌دهند.

در همين حال، تونی فراتو سخنگوی کاخ سفيد، تصريح کرد که واشنگتن هنوز نيز منتظر دريافت ليست کاملی از برنامه‌های هسته‌يی پيونگ يانگ است.

فراتو گفت: ما هم چنان منتظر دريافت اين ليست هستيم و خواهان اين هستيم که اين ليست کامل و شفاف ارايه شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما کره‌ی شمالی اعلام کرده است که گزارشی را در ماه نوامبر در مورد اين ليست به واشنگتن ارايه کرده است و تاکيد کرده که پيونگ يانگ آنچه را که بايد انجام می‌داده، جامه عمل پوشانده است.

مقامات آمريکايی تاکيد کرده‌اند که ليست کاملی از برنامه‌های هسته‌يی کره شمالی دريافت نشده است.

وزارت خارجه‌ی کره شمالی در اين بيانيه اعلام کرد که به خاطر تاخير‌ها در اجرای تعهدات توسط طرف‌ها در مذاکرات در راستای خلع سلاح هسته‌يیِ‌اش کند حرکت می‌کند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35482

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تنش در روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016