جمعه 21 دی 1386

بوش: اسرائيل به اشغال سرزمين فلسطينی ها پايان دهد، راديو فردا

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز پنجشنبه دولت اسرائيل را ترغيب کرد تا به «اشغال» سرزمين های فلسيطينيان که در سال ۱۹۶۷ تصرف کرده، پايان دهد.

تا کنون آمريکا بندرت از واژه «اشغال» برای توصيف سرزمين های فلسطينی که در جريان جنگ در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائيل تصرف شد، استفاده کرده است.

اعراب اين واژه را به کار می برند تا حق خود را در تاسيس يک دولت مستقل درکرانه باختری رود اردن و نوار غزه بيان کنند.

آقای بوش در بيانيه ای که برای خبرنگاران در هتل «گينگ ديويد» در اورشليم خواند، گفت:«تاسيس دولت فلسطينی بسيار به تاخير افتاده است. مردم فلسطين شايسته چنين (حقی) هستند».

اظهارات رييس جمهوری آمريکا و استفاده از واژه «اشغالگری»، به ويژه پس از ديدار وی از کرانه غربی و ملاحظه پست های ايست و بازرسی و شهرک های يهود نشين، می تواند پيامدهای سياسی نا خوشايندی را برای دولت شکننده اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، به همراه داشته باشد.

جرج بوش، همچنين، گفت:«بايد اشغال (سرزمين هايی) که از سال ۱۹۶۷ آغاز شده، پايان داده شود» .

بنا بر ادعای اعراب سرزمين های تصرف شده در سال ۱۹۶۷ شامل: شرق اورشليم، کرانه باختری و بلندی های جولان می شود.

اين در حالی است که گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی، گفت:منظور رييس جمهوری آمريکا از اراضی تصرف شده در سال ۱۹۶۷، فقط کرانه باختری بوده است.

در همين حال، جرج بوش از فلسطينی ها خواست تا با ستيزه جويان اسلام گر مقابله کنند. رييس جمهوری امريکا همچنين تاکيد کرد: هرگونه مذاکره ای بايد اين تضمين را ارايه کند که اسرائيل «به رسميت شناخته شده، امنيت داشته و مرز های قابل دفاع» خواهد داشت و در کنار آن دولت فلسطينی «قابل دوام، يکپارچه ، مستقل» وجود خواهد داشت.

آقای بوش با اشاره به اين که زمان «انتخاب سخت» فرا رسيده است، گفت:مرزهای دو کشور براساس توافق طرفين تعيين خواهد شد.

جرج بوش ابراز اميدواری کرد که تا پايان دوره رياست جمهوريش، اسرائيل و فلسطينی ها معاهده نهايی صلح را امضاء کنند.

رييس جمهوری آمريکا، همچنين، از جامعه بين المللی خواست تا به فلسطينی ها کمک کرده و گفت: کسانی که در جريان تصرف سرزمين های خود مجبور به ترک اين سرزمين ها شده اند حق دارند به ديار خود برگردند.

جرج بوش، نخستين رييس جمهوری ايالات متحده است که به کرانه غربی سفر و با مقام های دولت خودگردان فلسطينی ملاقات کرده است.

«زمان دست يافتن به توافقنامه صلح فرا رسيده است»

آقای بوش به هنگام ورود به رام الله گفت: باور دارد زمان دست يافتن به توافقنامه صلح فرا رسيده است.

آقای بوش گفت: درست زمانی که از کاخ سفيد خارج شد بر اين باور است که فلسطينيان به معاهده صلح با اسراييل دست خواهند يافت و کشور خود را تأسيس خواهند کرد.

مراسم استقبال رسمی از جرج بوش، به علت شرايط نامناسب جوی،‌ بسيار کوتاه برگزار شد و پس از آن رييس جمهوری آمريکا، که بدون همراهی اعضای کابينه اش به رام الله سفر کرده است، به اتفاق محمود عباس وارد مقر حکومت خودگردان فلسطينی، به نام مقاطعه، شد.

رييس جمهوری آمريکا، که سفر خود را به منطقه خاورميانه از روز چهارشنبه و از اسراييل آغاز کرد، روز پنج شنبه همراه با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطين، در کنفرانسی خبری شرکت کرد.

آقای بوش در اين کنفرانس گفت که باور دارد زمان دست يافتن به توافقنامه صلح فرا رسيده است: «اطمينان دارم با کمک های مناسب، کشور فلسطين تشکيل خواهد شد.»

محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، نيز در اين کنفرانس خبری گفت ورود نخستين رييس جمهوری ايالات متحده را به کرانه غربی خوشامد می گويد و تعهد قاطعانه او را برای حمايت از حکومت فلسطينی می ستايد.

فشار به اسراييل

برخی از رهبران خاورميانه از جرج بوش انتقاد کرده بودند که طی هفت سال نخست رياست جمهوری اش به منازعه شصت ساله اسراييل - فلسطينيان نپرداخته و برای پايان دادن به آن گامی برنداشته است. از همين رو، سفر فعلی رييس جمهوری آمريکا به منطقه با تفسيرهايی متفاوت رو به رو شده است.

محمود عباس در کنفرانس خبری روز پنج شنبه از رييس جمهوری آمريکا خواست به اسراييل فشار بياورد تا محدوديت های امنيتی را که در کرانه غربی اعمال کرده است بردارد. فلسطينی ها می گويند اين محدوديت ها روابط اقتصادی و اجتماعی آنان را فلج کرده است.

آقای عباس همچنين بار ديگر خواست خود را مبنی بر توقف شهرک سازی يهوديان در سرزمين های فلسطينی يادآور شد.

رييس جمهوری ايالات متحده در پاسخ گفت: «من می توانم مشکلات پيش آمده را ببينم. اما مردم اسراييل را هم درک می کنم که ... می خواهند خود را از خشونت ها در امان نگاه دارند.»

اما با اين همه، آقای بوش افزود: اسراييل بايد به کشور فلسطينی آينده اطمينان دهد که مناطقش به هم پيوسته خواهد بود و با آبادی های يهودی نشين يا راه بندهای امنيتی از يکديگر جدا نخواهند افتاد.

به گفته جرج بوش «پنير سوييسی» شيوه ای مناسب نخواهد بود.

اهداف نخستين سفر به منطقه

روز چهارشنبه رييس جمهوری آمريکا در نخستين مرحله از سفر به کشورهای خاورميانه وارد اسراييل شد و در مراسم استقبال رسمی گفت که فرصت جديدی برای صلح بين اسراييل و فلسطينيان فراهم شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقای بوش اعلام کرد که برای گفت و گو درباره «خواسته عميق خود» پيرامون امنيت، آزادی و صلح در خاورميانه به منطقه سفر کرده است.

سفر رييس جمهوری آمريکا به منطقه شش هفته پس از کنفرانس آناپوليس آمريکا صورت می گيرد. در آن کنفرانس رهبران اسراييلی و فلسطينی پذيرفتند که گفت و گوهای صلح را بار ديگر از سر گيرند.

تحليلگران بسياری بر اين باورند که آقای بوش در سفر خود به طور خصوصی رهبران کشورهای عربی را ترغيب خواهد کرد که روند مذاکرات صلح را مورد حمايت قرار دهند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35558

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بوش: اسرائيل به اشغال سرزمين فلسطينی ها پايان دهد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016