سه شنبه 14 اسفند 1386

قطع روابط دیپلماتیک اکوادور و کلمبیا، بی بی سی

دولت اکوادور حمله اخیر ارتش کلمبیا به یکی از پایگاه های گروه چپگرای فارک در اکوادر را محکوم و می گوید که روابط دیپلماتیک خود با کلمبیا را قطع کرده است.

نیروهای ارتش و پلیس کلمبیا روز شنبه (1 مارس) در این حمله غافلگیرانه در خاک اکوادور رائول ره یس، یکی از رهبران گروه چریکی چپگرای فارک و 16 شورشی دیگر را
کشتند.

همچنین بر اساس گزارشها ونزوئلا نیز تمام دیپلماتهای کلمبیایی را اخراج کرده است.

آمریکا دو دولت کلمبیا و اکوادور را به یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای حل بحرانی که در اثر کشته شدن یکی از رهبران گروه چپگرای فارک در خاک اکوادور پدید آمده، دعوت کرده است.

رهبران آمریکای لاتین نیز سه کشوری را که در این قضیه درگیر هستند به شکیبایی فراخوانده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دولت کلمبیا می گوید که در حمله به پایگاه فارک که در یک مایلی داخل خاک اکوادور صورت گرفت، اسنادی یافته که نشان می دهد این شورشیان با رئیس جمهور اکوادور ارتباط داشته اند.

به گفته دولت کلمبیا شورشیان فارک درصدد خرید اورانیوم بودند.

در پی حمله فرامرزی کلمبیا، اکوادور سفیر کلمبیا را اخراج کرد. کلمبیا همچنین واحدهایی از ارتش این کشور را به مرز خود با کلمبیا فرستاده است.

پیشتر هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا نیز با اعزام هزاران سرباز و تانک به مرز خود با کلمبیا تنش های اخیر بین این دو کشور را وارد مرحله ای تازه کرد.

آقای چاوز گفت این واکنش او به "قتل مذبوحانه" یک رهبر شورشی فارک در اکوادور است. در پی این قتل، اکوادور نیز سفیر خود را در اعتراض از بوگوتا فراخواند.

تهاجم

آقای چاوز مشغول میانجی گری برای آزادی گروگان هایی ست که توسط شورشیان فارک یا نیروهای مسلح انقلابی کملبیا اسیر هستند و تا کنون توانسته 6 نفر را آزاد کند.

با این همه رییس جمهوری ونزوئلا در سخنرانی هفتگی " الو پرزیدنت" خود آقای ره یس را یک "انقلابی خوب" خواند و از کشته شدن او ابراز تاسف کرد.

وزیر دفاع کلمبیا مرگ آقای ره یس را" بزرگترین ضربه" تا کنون به فارک دانسته است.

با این همه آقای چاوز این حمله را "قتلی مذبوحانه" خواند که با خونسردی تمام طراحی شده است.

آقای چاوز گفت : "کلمبیا آشکارا به خاک اکوادور تجاوز کرده و تمامیت ارضی این کشور را نقض کرده است."

آقای چاوز با خطاب قرار دادن وزیر دفاع خود از او خواست بلافاصله ده گردان را به مرز مشترک این کشور و کلمبیا اعزام کند:

" نیروی هوایی باید بسیج شود. ما خواهان جنگ نیستیم اما نخواهیم گذاشت که بیایند، تفرقه بیاندازند و مارا تضعیف کنند."

رییس جمهوری ونزوئلا دستور داده که سفارت این کشور در بوگوتا بسته شود و تمام کارکنان این سفارت خانه کلمبیا را ترک کنند.

در پی این حوادث، اکوادور این حمله را" یورشی غیرقانونی" خواند و اعلام کرد این کشور نیز اقداماتی تنبیهی پیش گرفته و فرستاده خود را از کلمبیا فراخواند.

به گزارش آسوشیتدپرس آقای چاوز در سخنرانی خود از موافقت رئیس جمهوری اکوادور برای استقرار نیروهای مسلح خود در مرز با کلمبیا خبر داده است.

دولت کلمبیا میلیاردها دلار کمک از واشنگتن دریافت می کند تا با شورشیانی که آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی می دانند مبارزه کند.

نیروهای کلمبیا اخیرا کنترل مناطقی را که پیشتر در تصرف شورشیان فارک بوده به دست آورده اند، با این همه فارک کنترل بیشتر مناطق دورافتاده کلمبیا را در دست دارد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36101

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قطع روابط دیپلماتیک اکوادور و کلمبیا، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016