دوشنبه 20 اسفند 1386

سوسیالیست‌ها در انتخابات اسپانیا به پیروزی رسيدند، همشهری

شمارش آرا در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی اسپانيا بیانگر پیروزی قطعی حزب سوسیالیت بر رقیب خود، حزب محافظه‌کار مردم است.

به این ترتیب نخست‌وزیر فعلی، لوئیز رودریگز زاپاترو، چهار سال دیگر ریاست دولت را به عهده می‌گیرد. به گزارش دویچه وله نتایج اولیه شمارش آرا حاکی از آن است که حزب کارگری سوسیالیست، پیروز انتخابات پارلمانی اسپانیا در روز یکشنبه ۹ مارس (19 اسفند) شده است.

این حزب تا کنون بیش از ۴۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده و حزب مردم کمتر از ۳۸ درصد آرا را کسب کرده است.

برخی کارشناسان معتقدند که ترور ایزایاس کاراسکو، سیاستمدار ۴۲ساله‌ی سوسیالیست که در روز جمعه‌ 7 مارس رخ داد، انگیزه‌ا‌ی از پیش حساب‌نشده برای شرکت بیش از پیش مردم در انتخابات و پیروزی حزب سوسیالیست شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از جمله‌ مسائلی که در کارزار انتخاباتی دو حزب رقیب مطرح شدند، مسائل اقتصادی و موضوع‌های مربوط به مهاجران و چگونگی پذیرش تلفیق آن‌ها بود.

در این انتخابات ۳۵ میلیون واجدشرایط برای انتخاب ۳۵۰ نماینده‌ی کنگره و ۲۰۸ نماینده‌ی مجلس سنا می‌توانستند رای خود را به صندوق‌ها بریزند. علاوه بر این تعداد، ۵۶ نماینده‌ی مجلس سنا از جانب مجلس‌های مناطق هفده‌گانه‌ی خودگردان انتخاب می‌شوند.

۸۵۰۰ نفر داوطلب نمایندگی مجلس شده بوند. در میان داوطلبان، درصد زنان به مراتب بیش از گذشته بود. بر اساس قانونی که در دوران حکومت سوسیالست‌ها تصویب شده، باید حداقل ۴۰ درصد نامزدهای احزاب زن باشند.

در پارلمان فعلی، حزب سوسیالیست ۱۶۴ کرسی را از آن خود کرده و حزب مردم ۱۴۸ نماینده دارد. در میان احزاب کوچک، حزب جدایی‌طلب "چپ‌های جمهور‌ی‌خواه کاتالونیا" که طرفدار استقلال از دولت مرکزی است با ۸ نماینده و "حزب ناسیونالیست سرزمین باسک" با ۷ نماینده در پارلمان حضور دارند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36161

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سوسیالیست‌ها در انتخابات اسپانیا به پیروزی رسيدند، همشهری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016