پنجشنبه 8 فروردین 1387

تحريم گسترده نشست رهبران اتحاديه عرب در سوريه، رادیو فردا

میترا فرهمند

بدنبال تحريم همايش سران عرب از سوی پادشاه عربستان، رييس جمهوری مصر و نخست وزير لبنان، اعلام شد که پادشاه اردن نيز در نشست رهبران اتحاديه عرب در سوريه شرکت نمی کند.

رسانه های جهان عرب احتمال داده اند که حدود نيمی از رهبران عرب، اجلاس دمشق را تحريم کنند.

دولت اردن روز چهارشنبه اعلام کرد: ملک عبدالله دوم درنشست سران کشورهای عضو اتحاديه عرب در دمشق حضور نخواهد يافت. اردن قرار است که روز چهارشنبه يا پنج شنبه در اين خصوص که در چه سطحی در اين همايش حضور يابد تصميم گيری کند.

قرار است که نشست سران عرب روزهای شنبه و يکشنبه، ۲۹ و ۳۰ مارس، با ميزبانی بشار اسد، رييس جمهوری سوريه برگزار شود.

اين نشست، بيستمين دوره اجلاس سران عرب خواهد بود. همايش سران عرب، هر سال در يک کشور عضو، از ميان ۲۲ عضو اتحاديه عرب، برگزار شده است.

دولت لبنان نيز شامگاه سه شنبه تاييد کرد که فواد سنيوره، نخست وزير اين کشور در نشست سران عرب حضور نخواهد يافت.

قرار است که نشست سران عرب روزهای شنبه و يکشنبه، ۲۹ و ۳۰ مارس، با ميزبانی بشار اسد، رييس جمهوری سوريه برگزار شود.
لبنان اعلام کرد که «برای تاکيد بر حاکميت و سيادت لبنان و به نشانه مخالفت با دخالت های بيگانگان در امور لبنان، دراجلاس سران عرب شرکت نمی کند.»

رسانه های عربی اين احتمال را مطرح کرده بودند که در نبود رييس جمهوری جديد برای لبنان، فواد سنيوره در صدر هيات کشورش در نشست سران اتحاديه عرب حضور يابد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين تصميم لبنان در حالی اتخاذ شد که عمر موسی، دبير کل اتحاديه عرب، دوشنبه شب به طور ناگهانی به بيروت رفت و تلاش کرد که فواد سنيوره را به شرکت در نشست دمشق متقاعد کند.

سوريه رسما لبنان را به شرکت در نشست دعوت کرده بود.

ملی گرايان و استقلال طلبان لبنان که حامی نخست وزيری فواد سنيوره هستند، و در برابر حزب الله و هم پيمانان آن صف کشيده اند، با حضور لبنان در اجلاس سران عرب به سختی مخالفت کرده بودند.

گروه ۱۴ مارس، که جناح اکثريت در پارلمان لبنان را تشکيل می دهد، تاکيد کرد: «لبنان گوش به فرمان دستورات نظام سوری نخواهد بود.»

بسياری از ملی گرايان لبنان، سوريه را به آمريت در قتل رفيق الحريری و سوء قصد به بسياری ديگر از شخصيت های ملی لبنانی که در سه سال اخير کشته شده اند، متهم می کنند.

عربستان و مصر اعلام کرده اند که هيات هايی دون پايه را به اين اجلاس خواهند فرستاد.

اختلاف اعراب بر سر لبنان

اختلافات در اتحاديه عرب به دليل بحران سياسی لبنان شدت گرفته است. عربستان که مناسبات نزديکی با رفيق الحريری، نخست وزير به قتل رسيده لبنان داشت، در ماه های اخير بارها از «مداخلات سوريه در امور لبنان» ابراز ناخرسندی شديد کرده است.

رسانه های عربی خبر می دهند که احتمالا از محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران برای شرکت در نشست سران عرب به عنوان ميهمان دعوت شود.روز سه شنبه اعلام شد که انتخاب رييس جمهوری جديد لبنان، بار ديگر، تا چند هفته به تعويق افتاده است.

اين هفدهمين بار بود که انتخاب رييس جمهوری جديد با تعويق روبرو می شود. لبنان از ۲۴ نوامبر گذشته در نبود رييس جمهوری، با خلاء سياسی بزرگی روبرو شده است.

در همين حال، رسانه های عربی خبر می دهند که احتمالا از محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران برای شرکت در نشست سران عرب به عنوان ميهمان دعوت شود.

ايران عضو اتحاديه عرب نيست، اما مرسوم است که در همايش های سران، کشور ميزبان ميهمانانی را از کشورهای غير عضو يا از سازمان های بين المللی دعوت می کند.

جمهوری اسلامی ايران و سوريه هم پيمان استراتژيک هستند و مناسبات حسنه ای ميان دمشق و تهران در۲۹ سال موجوديت جمهوری اسلامی برقرار بوده است.

برخی رسانه های عربی درهفته های اخير، دعوت بشار اسد از محمود احمدی نژاد را مورد انتقاد و پرسش زياد قرارداده بودند.

نخست وزيرلبنان پيش از اعلام رسمی عدم شرکت خود در نشست سران عرب، روز سه شنبه در بيروت با محمد رضا شيبانی، سفير جمهوری اسلامی ايران در لبنان ديدار کرده بود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36302

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحريم گسترده نشست رهبران اتحاديه عرب در سوريه، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016